AquaApp؛ اولین پیام رسان زیر آب برای گوشی های هوشمند

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۸ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

راهنماتو- برای میلیون‌ها نفری که هر ساله در فعالیت‌هایی مانند غواصی شرکت می‌کنند، سیگنال‌های دستی تنها گزینه برای برقراری ارتباط و رد و بدل کردن اطلاعات جهت‌یابی در زیر آب است. اما این سیگنال ها محدود هستند، برای مثال غواصان تفریحی ممکن است از حدود 20 سیگنال استفاده کنند، هرچند واژگان غواصان حرفه ای می تواند بیش از 200 سیگنال در موضوعات مختلف باشد.

جدای از محدود بودن، ماهیت بصری این سیگنال های دستی کارایی آنها را در فاصله دور و در دید کم محدود می کند. پیام متنی دو طرفه یک جایگزین بالقوه دیگر است، اما جایگزینی است که به سخت افزار سفارشی گران قیمت نیاز دارد که به طور گسترده در دسترس نیست. همین محدودیت ها سبب شده تا برخی دانشمندان به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد یک ارتباط ایمن و بدون محدودیت در زیر آب باشند.

یکی از ایده ها استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان در گوشی های هوشمند است که محققان دانشگاه واشنگتن نشان دادند چگونه می‌توان چنین ایده ای را روی میلیاردها تلفن و ساعت هوشمند به کار گرفت. AquaApp، اولین برنامه تلفن همراه برای ارتباطات مبتنی بر آکوستیک و شبکه سازی زیر آب است که می تواند با دستگاه های موجود مانند تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند استفاده شود.

Tuochao Chen، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: «تلفن های هوشمند برای ارتباط بی سیم به سیگنال های رادیویی مانند WiFi و بلوتوث متکی هستند. این سیگنال ها در زیر آب به خوبی منتشر نمی شوند، اما سیگنال های صوتی به راحتی منتشر می شوند. با AquaApp، ما پیام‌رسانی زیر آب را با استفاده از بلندگو و میکروفون خود دستگاه ها انجام خواهیم داد بنابراین به غیر از دانلود یک برنامه در تلفن خود، تنها چیزی که مردم به آن نیاز دارند یک قاب گوشی ضدآب است که برای عمق غواصی آنها درجه بندی شده است.»

پیام رسان زیر آب AquaApp به کاربران این امکان را می‌دهد تا از فهرست 240 نشانه ای غواصان حرفه ای که مربوط به سیگنال‌های دستی است استفاده کنند، و یا همان 20 سیگنال رایج برای غواصان تفریحی را بکار بگیرند. کاربران همچنین می توانند پیام ها را بر اساس هشت دسته از جمله نشانگرهای جهت، عوامل محیطی و وضعیت تجهیزات فیلتر کنند. AquaApp می تواند تا 60 کاربر منحصر به فرد را در شبکه محلی خود (مثلا یک گروه غواصی) به طور همزمان در خود جای دهد. این نرم افزار می تواند تا شعاع 30 متر، در زیر آب اقدام به ارسال پیام کند و تا شعاع 100 متری پیام های اضطراری ارسال و دریافت کند.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها