فناوری جدیدی که از امواج اقیانوس، لباس، خودرو و ساختمان، برق تولید می کند!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

راهنماتو- لباسی را تصور کنید که ساعت هوشمند شما را هنگام راه رفتن شارژ می‌کند، ساختمانی که در هوای بادی انرژی چراغ های خود را تامین می کند، جاده‌ای که انرژی را از اصطکاک ایجاد شده توسط ماشین‌های در حال حرکت استخراج می‌کند و ساختارهای انعطاف‌پذیری که با تغییر امواج اقیانوس شکل  الکتریسیته پاک تولید می کنند.

اینها تخیلی نیستند. در آینده می توانیم به لطف حوزه فناوری نوپایی که به تازگی ثبت اختراع  شده است، از این منابع انرژی طبیعی حداکثر بهره وری را داشته باشیم. اولین حق ثبت اختراع فناوری DEEC-Tec برای انرژی های تجدیدپذیر دریایی در نظر گرفته شده است، نیروی پاک تولید شده از امواج اقیانوس و رودخانه، جریان ها و جزر و مد.

این فناوری در آینده می تواند تقریباً تمام حرکات فیزیکی یا تغییرات شکل دینامیکی را به الکتریسیته یا دیگر اشکال انرژی قابل استفاده تبدیل کند. این مبدل‌های انرژی کوچک می‌توانند به شکل پارچه، دیوار و سازه هایی باشند که مجموعه‌ای از ساختارهای مبدل انرژی مبتنی بر DEEC-Tec را می سازند. به عنوان مثال، مبدل‌های انرژی موج مبتنی بر DEEC-Tec می‌توانند شبیه بالن‌هایی باشند که منقبض و منبسط می‌شوند، مارهایی که می خزند و یا پاروهایی که حرکت می کنند تا انرژی امواج اقیانوس ها را مهار کنند.

این مبدل های انرژی انعطاف پذیر امواج که به عنوان flexWEC نیز شناخته می شوند، مزایای زیادی دارند. آها می توانند امواج را در کل ساختار خود به انرژی قابل استفاده تبدیل کنند. بنابراین، مهم نیست که این انرژی ها در کجا و چگونه با ساختار دستگاه تعامل داشته باشد. مبدل‌های انرژی در هر صورت می توانند آن موج را به نیرو تبدیل کنند.

هزینه بالا یکی از موانع مهمی است که صنعت در حال شکوفایی انرژی دریایی با آن مواجه است. DEEC-Tec می تواند روشی مقرون به صرفه برای مهار انرژی امواج ارائه دهد. از آنجایی که flexWEC ها میزبان بیش از یک مبدل انرژی هستند، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز خواهند داشت و اگر فقط گروه کوچکی از مبدل ها نیاز به تعمیر داشته باشند، بقیه می توانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها