آیفون 13 پرو مکس بخریم یا آیفون 14 پرو مکس؟

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۵ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

راهنماتو- اپل سری جدید آیفون 14 را عرضه کرد و مانند سال گذشته، این مجموعه شامل دو نسخه پرو است که پیشرفته ترین آنها آیفون 14 پرو مکس است. اما در مدل های امسال، تفاوت های بیشتری بین انواع استاندارد و پرو وجود دارد اما این تفاوت در مقابل مدل سال قبل یعنی آیفون 13 پرو مکس تا چه حدی زیاد است.

با عرضه آیفون های سری 14، مدل های سری قبل به طور منطقی با کاهش قیمت مواجه شده اند و برای مثال شما اکنون می توانید آیفون 13 پرو مکس را با قیمتی به مراتب پایین تر از آیفون 14 پرو مکس خریداری کنید. حال این پرسش مطرح است که با توجه به تفاوت قیمت محسوس میان آیفون 13 پرو مکس و آیفون 14 پرو مکس، آیا تفاوت ها در مشخصات به اندازه ای است که مثلاً آیفون 14 پرو مکس را بر نسخه قبلی ارجحیت دهیم؟ در ادامه به مقایسه این دو گوشی پرچمدار آیفون خواهیم پرداخت و قضاوت را عهده شما می گذاریم.

طراحی

اولین تفاوت آشکار بین آیفون 14 پرو مکس و مدل قبلی آن در طراحی است. مدل جدید جزیره دینامیک جدید را معرفی می کند که در اصل یک سوراخ پانچ به شکل قرص است که جایگزین بریدگی قدیمی شده است. Dynamic Island نه تنها برای دوربین جلو و سنسور سخت افزاری برای تشخیص چهره سه بعدی استفاده می شود، بلکه به عنوان یک صفحه نمایش کوچک برای نمایش اعلان ها استفاده می شود. در سمت مقابل آیفون 13 پرو مکس مانند اکثر آیفون‌های عرضه شده در سال‌های گذشته با یک بریدگی بالای نمایشگر عرضه می‌شود. قسمت عقب شبیه به رقیب جدید خود است، با ماژول دوربین مربعی شکل و پشت شیشه ای که توسط سپر سرامیکی محافظت می شود و با یک قاب ساخته شده از فولاد ضد زنگ جفت می شود. هر دو گوشی با گواهی IP68 ضد آب هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا حداکثر 30 دقیقه بدون آسیب، آن‌ها را تا عمق 6 متری زیر آب قرار دهید.

صفحه نمایش

نمایشگر این گوشی بسیار شبیه به هم هستند، بنابراین در اینجا تقریباً شاهد یک تعادل هستیم. این دو گوشی دارای پنل Super Retina XDR OLED با قطر 6.7 اینچ، وضوح 1284 در 2778 پیکسل Full HD +، نرخ تجدید 120 هرتز، گواهی HDR10 و پشتیبانی از Dolby Vision هستند. تنها تفاوت مهم این است که آیفون 13 پرو مکس می تواند به 1200 نیت برسد، در حالی که آیفون 14 پرو مکس تا 2000 نیت روشنایی را ارائه می دهد.  برخلاف گوشی‌های اندرویدی، این دستگاه‌ها فاقد حسگر اثر انگشت هستند، اما به لطف فناوری Face ID، برای احراز هویت به تشخیص چهره سه بعدی متکی هستند.

مشخصات و نرم افزار

یکی دیگر از تفاوت های مهم این دو دستگاه، پردازنده آنها است. آیفون 13 پرو مکس از Apple A15 Bionic پشتیبانی می کند؛ چیپست ساخته شده با فرآیند تولید 5 نانومتری و دارای معماری شش هسته ای متشکل از دو هسته عملکرد Avalanche که با حداکثر فرکانس 3.23 گیگاهرتز کار می کنند، چهار هسته کم مصرف بلیزارد در حال اجرا هستند. با حداکثر فرکانس 1.82 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی اختصاصی اپل 5 هسته ای. آیفون 14 پرو مکس از چیپست جدید اپل A16 بایونیک ساخته شده با فرآیند تولید 4 نانومتری و با معماری شش هسته ای متشکل از دو CPU اورست که با حداکثر فرکانس 3.46 گیگاهرتز کار می کنند، چهار پردازنده Sawtooth با فرکانس 2.02 گیگاهرتز ساخته شده است. با یک پردازنده گرافیکی 5 هسته ای اختصاصی اپل. بنابراین، با مدل جدید، به لطف فرآیند تولید بهتر، افزایش عملکرد و حتی مصرف انرژی کمتری خواهید داشت. پیکربندی حافظه دقیقاً یکسان است و شامل 6 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت حافظه داخلی است (همچنین می توانید 128 گیگابایت، 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت را انتخاب کنید).

دوربین

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم آیفون 14 پرو مکس، دوربین اصلی عقب است، زیرا از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با دیافراگم کانونی f/1.8 و OIS بهره می‌برد. سنسورهای ثانویه با مدل قبلی یکسان باقی می مانند که در واقع شامل لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی که دارای زوم اپتیکال 3 برابر و لنز فوق عریض با وضوح 12 مگاپیکسل است. البته باید توجه داشت دیافراگم کانونی سنسورهای ثانویه نیز در دو دستگاه متفاوت است.

باتری

باتری آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس کمی کوچکتر است، اما به لطف بهینه سازی بهتر و چیپست کارآمدتر انرژی، عمر باتری بیشتری را ارائه می دهد است. فناوری های شارژ هر دو گوشی یکسان باقی می مانند.

قیمت

آیفون 14 پرو مکس تقریباً از 1500 یورو یا 1100 دلار شروع می شود، در حالی که آیفون 13 پرو مکس را به لطف قیمت های فعلی خیابانی می توان به راحتی با کمتر از 1300 یورو یا 1000 دلار خریداری کرد.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها