کپسول رباتیکی که دارو را به روده تحویل می دهد!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۷ مهر ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو- دانشمندان دانشگاه MIT به تازگی یک کپسول دارویی جدید طراحی کرده اند که می تواند به جذب پروتئین هایی مانند انسولین و داروهای مولکولی کوچک در دستگاه گوارش کمک کند.

این کپسول دارای یک کلاهک رباتیک است که وقتی به روده کوچک می رسد، برای عبور از سد مخاطی به شکل یک تونل درآمده و به داروهایی که توسط کپسول حمل می شود اجازه می دهد به سلول های روده بروند. یکی از دلایلی که رساندن داروهای پروتئینی بزرگ به صورت خوراکی بسیار دشوار است این است که این داروها نمی توانند از سد مخاطی که دستگاه گوارش را می پوشاند عبور کنند. این بدان معناست که انسولین و بسیاری دیگر از داروهای بیولوژیک (داروهایی که از پروتئین یا اسیدهای نوکلئیک تشکیل شده اند) باید حتما در بیمارستان تزریق شوند.

«جووانی تراورسو» متخصص گوارش می گوید: «با جابجایی مخاط، می‌توانیم پراکندگی دارو را در یک ناحیه محلی به حداکثر برسانیم و جذب مولکول‌های کوچک و درشت مولکول‌ها را افزایش دهیم.» در مقاله ای که اخیرا در Science Robotics منتشر شده است، محققان نشان دادند که می‌توان از این روش برای تحویل انسولین و وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک برای درمان برخی عفونت های باکتریایی مانند عفونت های گوارشی ) استفاده کرد.

رساندن داروهای پروتئینی مانند انسولین به بدن همواره کار دشواری بوده است. زیرا این داروها اغلب تمایل دارند در محیط اسیدی دستگاه گوارش تجزیه شوند و همچنین در نفوذ به سد مخاطی که دستگاه را می پوشاند مشکل دارند. برای غلبه بر این موانع محققین ایده استفاده از یک کپسول محافظ را مطرح کردند. این کپسول مانند دستگاه های حفاری تونل که سنگ را سوراخ می کنند، کار می کند.

کپسول «RoboCap» که به اندازه یک مولتی ویتامین است، محموله دارویی خود را در یک مخزن کوچک قرار داده و حمل می کند. این کپسول با استفاده از ژلاتین پوشانده شده است و می تواند طوری تنظیم شود تا در pH خاصی حل شود. پس از حل شدن پوشش ژلاتینی، تغییر در pH باعث می شود یک موتور کوچک در داخل کپسول RoboCap شروع به چرخش کند. این حرکت به کپسول کمک می کند تا داخل مخاط تونلی ایجاد کرده و دارو را از آن عبور دهد.

این کپسول با ذراتی مانند دانه های مسواک پوشانده شده است که می توانند مخاط را از بین ببرند. حرکت چرخشی همچنین سبب از بین رفتن محفظه ای که دارو را حمل می کند، می شود. محققان این کپسول را برای تحویل انسولین و وانکومایسین به بدن حیوانات مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند که این کپسول می تواند 20 تا 40 برابر بیشتر از یک کپسول مشابه بدون مکانیسم تونل زنی دارو را به روده تحویل دهد. پس از خروج دارو، کپسول خود به خود از دستگاه گوارش عبور می کند. محققان پس از عبور کپسول هیچ نشانه ای از التهاب یا تحریک در دستگاه گوارش پیدا نکردند. آنها همچنین دریافتند که لایه مخاطی در عرض چند ساعت پس از جابجایی توسط کپسول، مجدد اصلاح می شود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها