ساخت نانو الماس با استفاده از بطری های پلاستیکی

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- در داخل سیارات یخی مانند نپتون و اورانوس چه می گذرد؟ برای پی بردن به این موضوع، یک تیم بین المللی آزمایش جدیدی را انجام دادند. آنها نور لیزر را روی لایه نازکی از پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساده تاباندند. آنها توانستند با استفاده از این روش، به راه حل جدیدی برای تولید نانوالماس که برای سنسورهای کوانتومی بسیار حساس مورد نیاز است، دست پیدا کنند.

در سیارات غول پیکر یخی مانند نپتون و اورانوس، دما به چندین هزار درجه سانتیگراد می رسد و فشار میلیون ها برابر بیشتر از فشار موجود در جو زمین است. با این وجود، حالت‌هایی مانند این را می‌توان تا حدودی در آزمایشگاه شبیه سازی کرد. فلاش‌های لیزری قدرتمند به مواد فیلم مانندی برخورد می‌کند و در یک چشم بر هم زدن آن را تا دمای 6000 درجه سانتی‌گراد گرم می کنند. موج ضربه‌ای ایجاد شده در این فرآیند در مدت چند نانوثانیه مواد را فشرده می کنند؛ تا یک میلیون برابر فشار اتمسفر.

« دومینیک کراوس» فیزیکدان و استاد دانشگاه روستوک آلمان می گوید:« ما تاکنون برای انجام این نوع آزمایش ها از فیلم‌های هیدروکربنی استفاده می کردیم. در نهایت متوجه شدیم که این فشار شدید الماس‌های ریزی تولید می کند که به نام نانوالماس شناخته می‌شود.»

با استفاده از این فیلم‌ها، فقط تا حدی می‌توان فضای داخلی سیارات را شبیه‌سازی کرد. این سیارات نه تنها حاوی کربن و هیدروژن هستند، بلکه مقادیر زیادی اکسیژن نیز در آنها یافت می شود. این گروه در هنگام جستجوی ماده مناسب برای این کار به ماده جدیدی برخورد کردند؛ PET، رزینی که از آن برای ساخت بطری های پلاستیکی معمولی استفاده می شود. PET تعادل خوبی بین کربن، هیدروژن و اکسیژن برای شبیه سازی فعالیت در سیارات یخی ایجاد می کند.

نانو-الماس

این تیم آزمایش‌های خود را با استفاده از یک لیزر پرتو ایکس قدرتمند و شتاب‌دهنده انجام دادند. آنها از این لیزر برای تجزیه و تحلیل آنچه که در هنگام برخورد فلاش های لیزری شدید به یک فیلم PET اتفاق می افتد، استفاده کردند و به دو روش آن را اندازه گیری کردند. دومینیک کراوس می گوید:« اکسیژن باعث تسریع شکافتن کربن و هیدروژن و در نتیجه تشکیل نانوالماس می شود.»

این بدان معناست که اتم‌های کربن می‌توانند راحت‌تر با یکدیگر ترکیب شده و الماس را به وجود آورند. این مساله بیش از قبل این فرضیه را تایید می کند که الماس در داخل غول های یخی می بارد! این یافته ها نه تنها به اورانوس و نپتون، بلکه به سیارات بی‌شمار دیگری در کهکشان مربوط می شود.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها