ماوس عمودی چیست و چه تفاوتی با ماوس‌های معمولی دارد؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

گجت نیوز نوشت؛ آیا می‌دانید ماوس عمودی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، تفاوت‌هایش با ماوس‌های تخت در چیست و چرا باید از آن‌ها استفاده کنیم؟

اگر بازی‌های شهرسازی مثل Farthest Frontier را اجرا کرده باشید، احتمالاً بعد از چند دقیقه بازی و کلیک‌های فراوان خسته خواهید شد. همین باعث شد ما در مورد ماوس‌های عمودی کنجکاو شویم و بیشتر روی آن‌ها تحقیق کنیم. اگر با این ماوس های منحصر به‌فرد آشنایی ندارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به نحوه استفاده از آن‌ها و تفاوتی که با ماوس‌های معمولی دارند بپردازیم.

ماوس عمودی چیست؟

ماوس‌های عمودی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دست شما را روی حالت طبیعی‌تری نگه می‌دارند تا فشار کمتری روی مچ دست شما وارد شود. این ماوس به‌صورت عمودی می‌ایستد و دکمه‌ها و غلطک اسکرول آن به‌جای بالا، در کناره‌های آن قرار گرفته‌اند. این باعث می‌شود بیشتر از اینکه مچ دست شما خم و راست شود، آرنج دستتان را برای استفاده از ماوس تکان دهید. اکثر دکمه‌ها حتی دکمه تنظیم DPI که سرعت ماوس را تغییر می‌دهد هم روی بخش کناری این ماوس‌ها تعبیه می‌شوند.

ماوس

شاید تصور کنید که ماوس‌های مدل عمودی چیز جدیدی هستند؛ اما آیا می‌دانستید که قدمت آن‌ها برای نزدیک به ۳۰ سال پیش (سال ۱۹۹۴) است؟

ماوس عمودی توسط Jack Lo اختراع شد؛ کسی که بعد از استفاده طولانی مدت از ماوس‌های بی‌سیم احساس خستگی می‌کرد. طراحی جدید او باعث شد برای استفاده از ماوس، حتماً از آرنج‌ها کمک بگیریم. اما مدت زمان زیادی طول کشید تا او توانست اختراع خودش را به‌ثبت برساند. او پس از مذاکره با یک تولیدکننده آسیایی موفق شد اولین ماوس عمودی خودش به‌نام Evoluent VerticalMouse را در اواخر سال ۲۰۰۲ تولید و وارد بازار کند.

مقایسه ماوس‌های عمودی با معمولی

اما یک ماوس عمودی چه برتری‌هایی در مقایسه با ماوس‌های معمولی دارد؟ چنین ماوسی می‌تواند دست شما را در حالت عادی خودش حفظ کند. در این مدل شما از ساعد خود به‌جای مچ دستتان برای استفاده از ماوس کمک خواهید گرفت. این یعنی فشار کمتری روی مچ دست‌های شما وارد می‌شود و در نتیجه عصب میانی شما نیز فشار کمتری را تحمل خواهد کرد.

ماوس

هدف طراحی ماوس‌های مدل عمودی این است که دردهای عضلانی و بازو در کاربرانی که استفاده طولانی مدتی از کامپیوترها دارند را کاهش دهند. علاوه بر این می‌توانند به کاربرانی که از سندرم تونل کارپال رنج می‌برند هم کمک کنند.

بسیاری از مردم از ماوس‌های مسطح معمولی استفاده می‌کنند. به‌طور مثال خود من (نویسنده) از وقتی نخستین کامپیوتر خودم را در خردسالی تهیه کردم، از همین ماوس‌های مسطح معمولی استفاده می‌کنم. اما اکنون که در دهه سوم زندگی‌ام هستم، پس از استفاده طولانی مدت از آن‌ها متوجه ناراحتی‌های زیادی می‌شود. یک ماوس مسطح برخلاف مدل‌های ورتیکال (عمودی)، شما را مجبور می‌کند از مچ دستتان کمک بگیرید.

ماوس

چرخاندن مکرر بازو و استفاده از اسکرول ماوس در دراز مدت می تواند باعث درد و ناراحتی در دست شما شود. به همین خاطر هم هست که توصیه می‌کنیم حتماً‌ یک بار هم که شده از ماوس‌های عمودی استفاده کنید و متوجه اثرات فوق‌العاده آن‌ها بشوید.

آیا وقت آن رسیده که یک ماوس ورتیکال بخریم؟

جواب این سوال کاملاً به‌خود شما بستگی دارد. اگر با استفاده از ماوس‌های معمولی، متوجه درد و گرفتگی زیادی در دست خود می‌شوید، وقت انتخاب یک محصول ارگونومیک‌تر رسیده است. بنابراین اگر برای کار یا بازی کردن، قرار است مدت زمان طولانی پشت میز کامپیوتر بنشینید، توصیه می‌کنیم حتماً برای این کار یک ماوس مدل عمودی کنار گذاشته باشید. شاید اگر زودتر با این مدل ماوس‌ها آشنا می‌شدم، خیلی سال پیش یکی از آن‌ها تهیه می‌کردم!

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها