(ویدئو) مهارت شگفت انگیز این ماهی عجیب در تیراندازی!

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.3 دقیقه

راهنماتو- شگفتی ها در دنیای حیات وحش هیچگاه تمام شدنی نیستند. در این میان دنیای زیر آب همیشه برای ما شگفت آورتر بوده زیرا با وجود تمام پیشرفتها، ما هنوز نتوانسته ایم حتی نصف جهان زیر آب را کاوش کنیم. 

از جمله شگفتی های آبی که شاید برای بسیاری از افراد جالب توجه باشد، نوعی ماهی خاص گوشتخوار است که برای تهیه غذای خود اقدام به شکار می کند اما این شکار کردن با تمام ماهی های دیگر متفاوت است. این ماهی با نام علمی Toxotes jaculatrix که به صورت ساده «ماهی تیرانداز» نامیده می‌شود در جنوب و جنوب شرق آسیا زندگی می‌کند. این ماهی برای شکار از روش جالب توجهی استفاده می کند؛ او ابتدا به سطح آب نزدیک می شود تا طعمه خود را که معمولا حشرات کوچک نشسته بر روی گیاهان هستند، ببیند.

این ماهی پس از رصد هدف خود در بیرون از آب، با استفاده از دهان خود جریان آب تندی را ایجاد می کند که از سطح آب به سمت هدف شلیک می شود. این جریان آب که در واقع عملکردی همچون تفنگهای آب پاش اسباب بازی دارد، به نحوی قوی و سریع عمل می کند که حشره کاملا غافلگیر می شود و با اصابت آب به او بلافاصله به درون آب سقوط می کند و ماهی تیرانداز نیز جایزه این هدف گیری عالی خود را دریافت می کند. دانشمندان هنوز به درستی نمی دانند که این ماهی چگونه میزان فاصله حشره با خود را از زیر آب محاسبه می کند و چطور می تواند با دقت هدف خود را مورد اصابت قرار دهد.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها