این بازی مستقل جدید تونسته یک شبه Call of Duty رو توی فروش شکست بده

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.7 دقیقه

راهنماتو-یکی از بهترین چیزهایی که من در مورد این دوره زمونه مدرن گیمینگ دوست دارم اینه که اصلا نمیتونین پیش بینی کنین بعدش چه اتفاقی قرار بیفته، معمولا هم این بازیهای های متسفل استیم هستن که یهویی وارد صحنه میشن و قبل از اینکه بفهمین چی شده سر زبونا میفتن و به شهرت میرسن. میشه گفت دقیقا ما همین قضیه رو با BattleBit Remastered که توی همین تابستون گذشته عرضه شد داشتیم. باز چند سال قبلش Phasmophobia بود که همینطوری به شهرت رسید. حالا درسته که خیلی‌ها فکر میکنن که سر Baldur's Gate 3 هم همین برنامه بودش ولی خب یادتون باشه BG3 قبلش هم تونسته بود هایپ زیادی رو به طرف خودش جذب کنه.

به گزارش راهنماتو، بازی جدیدی که حالا تونسته به سرعت برق و باد سر زبون‌ها بیفته، Lethal Company هستش به معنای واقعی کلمه تونسته مثل یک بز کوهی جدول پرفروش‌های استیم رو بالا بره و توی اون بالا‌بالاها جا خوش کنه. این بازی در ماه گذشته به عنوان یک عنوان آزمایشی در استیم منتشر شده و در حال حاضر هم در جای سوم لیست پرفروش‌ترین بازی‌های جهانی استیم قرار داره تازه با بیش از 20 هزار نقد "بسیار مثبت" و تقریباً 30 هزار نفر که در لحظه با دوستاشون در حال بازیش هستن. این بازی حتی تونسته با Baldur's Gate 3، PUBG و حتی Call of Duty: Modern Warfare 3 شاخ به شاخ بشه و خیلی راحت تونسته نسخه‌های زیادی رو بفروشه به طوری که شاید باورتون نشه ولی تنها محصولاتی که ازش بالاتر هستن، Steam Deck و Counter-Strike 2 هستن.

lethal-company-beats-cod

حالا بیاین ببینیم اصن چی پشت محبوبیت یهویی Lethal Company هستش؟ خب، این بازی راستش خیلی از مواردی که در حال حاضر بین گیمرا به اصطلاح ترند یا معروف هستن رو در خودش داره. این یک بازی ترسناک چهارنفرست که در اون باید به عنوان کارکنان شرکتی به اسم Weyland-Yutani به دنبال منابع توی یک سری از قمرهای متروکه فضایی بگردین، قمرهایی که ممکنه اونقدراهم که فکرشو میکنین متروکه نباشن و یک سری موجودات ناشناخته توشون زندگی کنن. خلاصه که بازی هیچ وقت اطلاعات زیادی رو بهتون نمیده و سعی میکنه که شما و دوستاتون رو به سمت خطر هل بده تا خودتون بفهمین داستان از چه قراره. همچنین یک حس ترسناکی رو همراه با یک وایب آیندهٔ رترو-فیوژنیستی داره که الانا خیلی مد و ترند شده و بیشتر بازیهای سعی میکنن تکرارش کنن؛ بعد هم به خاطر اینکه بازی سعی میکنه اون تم رتروئه خودش رو حفظ کنه، توی بازی پر از آیتم‌ها و افکت هایی هستش که اونارو به دهه 80 میلادی نسبت میدیم مثل تلویزیون‌های شکم‌دار CRT یا اون نویزی که روی نوارهای VHS بودش. اگر از دور بخواین به این بازی نگاه کنین، شباهت‌های زیادی با بازیهای معروفی که قبلا منتشر شدن رو میتونین درش ببینین به طوری که اگر بخواین بازی رو با یک جمله وصف کنین به احتمال زیاد میگین که "این بازی بیشتر اومده Phasmophobia رو با Deep Rock Galactic ترکیب کرده."

lethal-company-beats-cod

توی Lethal Companyمبنای کاری که دارین میشه گفت بر اساس عجله و همه چیز هول هولکیه، جوری که بالاسریاتون توی شرکت بهتون گفتن که باید طی 3 روز به یک مقدار مشخص و معین از منابع دست پیدا کنین، و به خاطر همین هم این بازی تونسته اون عنصر صبر و دقتی که توی Phasmophobia دیدیم کنار بزاره و گیمرهارو بیشتر به سمت ناشناخته هول بده بدون اینکه بدونن دارن وارد چه داستانی میشن. تازه چون پایه و مبنا این بازی همکاریه شما حتما نیاز به دوستایی دارین که روتون باهاشون بازه، چون شما میتونین فقط یک مقدار مشخصی که میتونین حمل کنین رو از منابع موجود پر کنین و از مرحله خارج بشین، برای همین هم هست که قبل بازی باید نقش های مختلف رو بین خودتون تقسیم کنین تا بتونین استفاده حداکثری رو از دوستاتون ببرین یا اینکارو نکنین و وقتی که دوستاتون یکی یکی دارن تیکه‌تیکه میشن بهشون بخندین. یکی از چیزایی که تونسته نقد های مثبتی رو به سمت Lethal Company بیاره ویس چتی هستش که بازی داره: چون نه تنها میتونه یک وسیله برای تشویق به همکاری و هماهنگی بشه، میتونه خیلی راحت به عنوان ابزاری برای ساختن اتمسفر بازی هم استفاده بشه مثل وقتی که دوستتون داره صحبت میکنه و صداش یهویی قطع میشه جوری که میفهمین کلکش کندست.

lethal-company-beats-cod

به عبارت ساده زمانبندی این بازی فوق‌العادست چرا که تو زمانی اومده که خیلی‌ها بیشتر به جای بازی های رقابتی دوست دارن بازیهایی رو برن که با دوستاشون میتونن چیل کنن و چندساعتی دور هم بخندن، تازه این ایده‌هایی که این بازی با خودش معرفی کرده در مقایسه با رقیب‌هایی که داره خیلی پخته‌تر و بهتر هستش. به گفته‌ی خالق این بازی یعنی شخصی با اسم مستعار Zeekers، احتمالاً Lethal Company تا شش ماه دیگه همچنان در حالت دسترسی زودهنگام (Early Access) باقی بمونه. ولی امیدواریم که تا اون موقع بتونه همچنان طرفدارای خودش رو حفظ کنه و به قولی "مرتبط" باقی بمونه. اگر هنوز این بازی رو امتحان نکردین باید بهتون بگم که کرک آنلاین این بازی هم منتشر شده ولی خب برای حمایت از این استودیوی یک نفره لطفا بازی رو از استیم بخرید.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها