گذاشتن این لوازم و خوراکی ها در مایکروویو ممنوع!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.1 دقیقه

راهنماتو- مایکروویو یکی از کاربردی ترین لوازم در آشپزخانه های امروزی است که انجام کارهایی مانند گرم کردن سریع غذا، یخ زدایی، گریل، پخت کیک، مرغ و پیتزا و ... را بر عهده گرفته است. اگر به درستی از مایکروویو استفاده کنید، تقریبا ده سال دوام می آورد و در صورت استفاده نادرست ممکن است به سرعت آسیب ببیند. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از ما ممکن است در حین استفاده از مایکروویو مرتکب شویم، قرار دادن لوازمی و خوراکی هایی است که با امواج مایکروویو واکنش نشان می دهند. در ادامه با راهنماتو همراه باشید تا بدانید قرار دادن کدام نوع ظروف و خوراکی ها در مایکروویو مضر است.

1- فویل آلومینیومی

به گزارش راهنماتو، فضای داخلی مایکروویو از فلز ساخته شده است که وظیفه انعکاس امواج رادیویی را بر عهده دارد. این امواج رادیویی با ساطع کردن انرژی الکترومغناطیسی موجب گرم شدن مواد غذایی می شوند. برخورد امواج منعکس شده به فویل آلومینیومی موجب سوختن و جرقه زدن آن و در نتیجه آسیب رسیدن به مایکروویو خواهد شد.

فویل آلومینیومی

2- کیسه های کاغذی

کیسه های کاغذی که برای نگهداری خوراکی ها و مواد غذایی در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند، برای قرار دادن در مایکروویو ساخته نشده اند و در صورت برخورد امواج مایکروویو منجر به آزاد شدن مواد سمی و بخار خواهند شد. همچنین از آنجایی که امواج مایکروویو به سرعت گرما تولید می کنند، ممکن است موجب آتش گرفتن کیسه های کاغذی شوند.

3- ظروف و کیسه های پلاستیکی

زمانی که پلاستیک گرم می شود، انعطاف پذیر خواهد شد. این اتفاق در اثر آزاد کردن بیسفنول A یا BPA (یک ترکیب آلی که برای شفاف‌سازی پلاستیک استفاده می‌شود) و انواع فتالات‌ رخ می دهد. BPA و انواع فتالات غدد درون ریز را مختل می کنند. این مواد از هورمون های انسانی تقلید می کنند. بنابراین در صورتی که نمی خواهید مقدار زیادی هورمون انسانی به غذای خود اضافه کنید، از قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماکروویو خوددداری کنید.

4- تراول ماگ

تراول ماگ ها معمولا از پلاستیک یا فولاد ساخته شده اند و هرگز نباید درون مایکروویو قرار بگیرند. در صورتی که تراول ماگ شما فولادی باشد، فلزی که بخشی از ساختار مایکروویو شما است، از گرم شدن نوشیدنی درون آن جلوگیری خواهد کرد. اگر تراول ماگ شما پلاستیکی بود، حتما برچسب آن را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا در برابر مایکروویو ایمن است یا خیر؟ توصیه می شود نوشیدنی خود را به کمک یک ظرف مناسب گرم کرده و سپس آن رت به تراول ماگ منتقل کنید.

تراول ماگ

5- لباس

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما ممکن است برخی از افراد برای خشک کردن فوری لباس های خیسشان به مایکروویو متوسل شوند. این کار خطرناک است و در صورت خشک شدن لباس، ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

6- تخم مرغ

به هیچ عنوان تخم مرغ را درون مایکروویو قرار ندهید. حرارت بالای تخم مرغ ممکن است موجب ایجاد بخار در زیر پوست تخم مرع و ترکیدن آن شود.

7- فلفل تند

عجیب است اما مایکروویو می تواند اشک شما را دربیاورد! استفاده از مایکروویو برای گرم کردن فلفل علاوه بر ایجاد جرقه و آتش سوزی موجب آزاد شدن مواد شیمیایی، خفگی و حتی سوختن چشمان شما خواهد شد. این فرآیند شبیه به اسپری فلفل است. بنابراین از قرار دادن فلفل در مایکروویو خودداری کنید.

 فلفل تند

8- ظروف یکبار مصرف پلی استایرن

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن که برای نگهداری باقی مانده غذای رستوران یا غذای نذری از آنها استفاده می شود، برای قرار دادن در مایکروویو ساخته نشده اند. برخورد حرارت مایکروویو به این ظروف موجب ذوب شدن و در نتیجه ورود مواد شیمیایی ظرف به غذا خواهد شد. البته برخی از ظروف پلی استایرن برای قرار دادن در مایکروویو مناسب هستند؛ پس پیش از قرار دادن این ظروف در مایکروویو برچسب آنها را مطالعه کنید.

9- ظروف بدون درب

پیش از قرار دادن ظروف در مایکرویو حتما درب آنها را ببیندید. در غیر این صورت چند ساعتی درگیر تمیز کردن مایکروویو خواهید بود. گرمای آزاد شده در حین گرم کردن یک بشقاب غذا می تواند موجب جوشیدن و پاشیدن غذا و حتی انفجار شود.

ظروف بدون درب

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها