چرا وبستر واژه «اصیل» را واژه سال 2023 اعلام کرد؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۷ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

راهنماتو-در عصر جعل‌های عمیق و پساحقیقت که هوش مصنوعی پدید آمد و ایلان ماسک توییتر را به ایکس تبدیل کرد، لغت‌نامه وبستر واژه «authentic» [معتبر، موثق، اصیل، صحیح] را واژه سال 2023  اعلام کرد.  

به گزارش راهنماتو، غذای اصیل، صدای اصیل، خودِ اصیل. اصالت به مثابه هنر. پیتر سوکولوسکی، ویراستار سایت وبستر می‌گوید: « جستجو برای این واژه در سایت وبستر به طور معمول بالاست اما در طی سال 2023 بیشترین جستجو را به خود اختصاص داده است.»

او می‌گوید: «ما در سال 2023 با نوعی بحران اصالت مواجه بودیم. آنچه ما فهمیده‌ایم این است که وقتی درباره اصالت پرسشگری می‌کنیم، درواقع ارزش آن را بالاتر می‌بریم.»

سوکولوسکی و همکارانش به چرایی مراجعه مردم به لغت‌نامه‌ها برای پیدا کردن یک واژه خاص نمی‌پردازند. درعوض، افزایش جستجوی‌ها و رویدادهای مرتبط با آن‌ها را بررسی می‌کنند. این بار هیچ افزایش ناگهانی ویژه‌ای برای جستجوی این واژه ثبت نشده است بلکه این واژه به طور مستمر پرجستجوترین واژه در طی سال بوده است.

امسال سال هوش مصنوعی بود اما همچنین زمانی بود که شرکت اوپن‌.ای.آی، به عنوان سازنده چت‌.جی.پی.تی دچار بحران مدیریت شد. مردم به دنبال اصالت در رفتار و گفته‌های شخصیت‌هایی مثل تیلور سوییفت و شاهزاده هری بودند. ماسک در اجلاس دولت‌های جهانی در دوبی رؤسای شرکت‌ها، سیاستمداران و وزرا و سایر رهبران را تشویق کرد که در رسانه‌های اجتماعی‌ای که با حساب‌های کاربری آن‌ها اداره می‌شود «معتبر صحبت کنند.»

سوکولوسکی می‌گوید: «آیا می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که فلان مقاله را دانشجو خودش نوشته است؟ آیا می‌توانیم اعتماد کنیم که فلان بیانه را فلان سیاستمدار گفته است؟ ما دیگر به چیزهایی که می‌بینیم مثل قبل اعتماد نداریم.»

«ما گاهی دیگر به چشم‌ها و گوش‌هایمان اعتماد نمی‌کنیم. ما متوجه شده‌ایم که اصالت و اعتبار خودش یک هنر اجرایی یا پرفورمنس است.»

x

در مقابل واژه authentic معناهای زیادی در وبستر نوشته شده است. از آن جمله می‌توان به «جعلی یا تقلید نیست: حقیقی و واقعی»؛ «درمورد شخصیت، روحیه یا کاراکتر فرد حقیقت دارد»؛ «ارزش پذیرش یا باور کردن را دارد زیرا بر مبنای حقایق است»، «به شیوه‌ای اصیل انجام داده یا ساخته شده است.»؛ «مطابق با نسخه اصلی است به نحوی که همان ویژگی‌های ضروری را بازتولید کند» اشاره کرد.

سال 2022 واژه چراغ‌گاز یا gaslighting واژه سال وبستر انتخاب شد. امسال بیستمین سالی است که وبستر واژه سال انتخاب می‌کند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها