فیلم این موجود از فضا به زمین رسید!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.8 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت: آژانس فضایی ناسا ویدئویی با کیفیت فوق‌العاده از گربه‌ای به نام تئاترز منتشر کرد که از فاصله نزدیک به ۳۰میلیون کیلومتری زمین برای سیاره ما ارسال شده است.

 این ویدئوی ۱۵ ثانیه‌ای به‌عنوان آزمایشی برای ارتباطات نوری فضای عمیق ناسا به زمین ارسال شد. ناسا امیدوار است روزی بتواند ویدئوهای با پهنای باند بسیار بالا و داده‌های دیگر را از اعماق فضا پخش کند و ماموریت‌های انسانی آینده را فراتر از مدار زمین ممکن کند.

درحالی‌که تاکنون حیواناتی ازجمله گربه‌ای به نام فلیستی به فضا رفته‌اند، اما تئاترز جزو این حیوانات نیست. به‌گفته ناسا، یکی از کارمندان آزمایشگاه پیشرانه جت صاحب این گربه نارنجی است. ویدئوی تئاترز در تعقیب نقطه قرمز یک نشانگر لیزری قبل از پرتاب درماه اکتبر در کاوشگر سیارکی به نام سایک ۱.۲میلیارد دلاری ناسا آپلود شد.

سایک در یک سفر شش‌ساله به سمت یک سیارک کمیاب و غنی از فلز است که ممکن است سرنخ‌هایی در مورد چگونگی شکل‌گیری هسته‌های سیارات سنگی مانند زمین برای نخستین بار داشته باشد. انتقال ویدئوی تئاترز در ۱۱دسامبر در مسیر رسیدن به سیارک انجام شد.

بیل کلیپشتاین، مدیر پروژه دموی فناوری در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، گفت: «یکی از اهداف ما نشان دادن توانایی انتقال ویدئوی باند پهن با مسافت میلیون کیلومتری است. هیچ‌چیز در کاوشگر سایک داده‌های ویدئویی تولید نمی‌کند، بنابراین ما معمولا بسته‌هایی از داده‌های آزمایشی تولیدشده به‌صورت تصادفی سارسال می‌کنیم. اما برای اینکه این رویداد مهم را به یاد ماندنی‌تر کنیم، تصمیم گرفتیم با طراحان JPL همکاری کنیم تا یک ویدئوی سرگرم‌کننده ایجاد کنیم که ماهیت نسخه نمایشی را به‌عنوان بخشی از ماموریت روانی به تصویر می‌کشد.»

به‌گفته ناسا، قطعه‌ای از تجهیزات به نام فرستنده لیزری پروازی برای ارسال ویدئو به‌عنوان یک لیزر مادون قرمز نزدیک به تلسکوپ هیل در رصدخانه پالومار کالیفرنیا در سن‌دیگو استفاده شد. ناسا گفت: «فاصله انتقال رکورد حدود ۸۰برابر فاصله بین زمین وماه است و تنها ۱۰۱ثانیه طول کشید تا لیزر به زمین برسد.

سپس ویدئو دانلود شد و هر فریم به آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا فرستاده شد، جایی که به‌صورت واقعی پخش شد. رایان روگالین، مسئول بخش الکترونیکی گیرنده پروژه در JPL، گفت: «باوجود ارسال ویدئو از میلیون‌ها کلیومتر دورتر، این ویدئو سریع‌تر از اکثر اتصالات اینترنت پهن باند به زمین رسید.»

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها