عکس مدارگرد ناسا از جریان یخ روی مریخ

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.4 دقیقه

ایسنا نوشت: عکس «مدارگرد شناسایی مریخ» ناسا، خطوطی را نشان می‌دهد که از حرکت تدریجی یخ روی سطح مریخ به جا مانده‌اند.

«مدارگرد شناسایی مریخ»(MRO) روز ۱۸ اوت ۲۰۲۳، خطوط برآمدگی را ثبت کرد که به خاطر حرکت تدریجی یخ روی سطح مریخ حک شده بودند. اگرچه رسوبات یخ سطحی عمدتا به کلاهک‌های قطبی مریخ محدود می‌شوند اما این الگوها در بسیاری از مناطق غیر قطبی مریخ ظاهر شده‌اند.

همانطور که یخ در سراشیبی جریان دارد، سنگ و خاک از اطراف کنده می‌شوند و مسیر خود را در امتداد سطح یخ جاری و زیر سطح یخی پیدا می‌کنند. از آنجا که این فرآیند ممکن است هزاران سال یا بیشتر طول بکشد، شبکه‌ای از الگوهای خطی را ایجاد می‌کند که تاریخچه جریان یخ را به نمایش می‌گذارد.

1

مدارگرد شناسایی مریخ از سال ۲۰۰۶ به بررسی مریخ پرداخته است. تجهیزات آن برای عکاسی از سطح مریخ، آن را از نزدیک بزرگ‌نمایی می‌کنند، به تحلیل مواد معدنی می‌پردازند، به دنبال آب زیر سطح می‌گردند، میزان غبار و آب پخش‌شده در جو را ردیابی می‌کنند و آب و هوای جهانی را به صورت روزانه زیر نظر می‌گیرند.

این بررسی‌ها در حال شناسایی کردن ذخایر مواد معدنی هستند که ممکن است طی دوره‌های زمانی طولانی در آب تشکیل شده باشند. همچنین، به دنبال شواهدی از سواحل دریاها و دریاچه‌های باستانی می‌گردند و به تحلیل رسوباتی می پردازند که به مرور زمان توسط آب جاری در لایه‌ها قرار گرفته‌اند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها