این خورش رو تا فصلشه درست کن! پشیمون می‌شیا!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو- «پاییز باشه و خورش به نخوری؟! مگه داریم؟!»

یکی از خورش‌های خوش عطر و فوق العاده خوش طعم پیش روی شماست! همین خورش به دوست داشتنی خودمان که طرفداران بسیار زیادی هم دارد.

به گزارش راهنماتو، خورش به یکی از سنتی ترین و اصیل ترین خورش‌های ما ایرانی‌هاست که به دلیل وجود به در فصل سرما، بیشتر در پاییز و زمستان طبخ می‌شود اما اگر تمایل دارید از «به» همیشه بهره‌مند بشوید می‌توانید به راحتی آن را فریز کنید تا در هر وقتی از سال آن را در دسترس داشته باشید.

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت گوسفندی

400 گرم

به

300 گرم

پیاز متوسط

یک عدد

آلو خورشی

10 عدد

شکر

یک قاشق غذاخوری

آبلیمو

یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما!

نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر دارچین 

به میزان دلخواه

طرز تهیه:

طبق روال تهیه تمام خورش‌ها را که می‌دانید؟ خرد کردن پیاز و تفت دادن آن در مقداری روغن!ً پیاز باید به حدی تفت داده بشود که رنگ آن عوض بشود ولی نسوزد. در همین زمان گوشت‌های تکه شده را هم به آن اضافه کنید و تا جایی که گوشت هم تغییر رنگ بدهد آن را سرخ کنید. پودر سیر، فلفل سیاه، پودر دارچین و زردچوبه را هم با گوشت همراه کنید تا عطر این ادویه‌ها بوی گوشت را کاملا بگیرد. به اندازه‌ای که کاملا روی گوشت‌ها را بگیرد آب داخل قابلمه بریزید و در آن را بگذارید تا با حرارت ملایم گوشت‌ها پخته شوند.

به

در این فاصله به‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید. این که به چه شکلی باشند سلیقه‌ای است. می‌توانید آنها را خلالی برش بزنید، نگینی، یا حلقه‌ای. ولی مساله مهم این است که به را زیاد ریز خرد نکنید که هم داخل خورش دیده بشود و هم اینکه بعد از پخت له نشود.

آلوها را هم بعد از شستشو در مقداری آب خیس کنید.

رب گوجه فرنگی را در یک تابه‌ی کوچک به همراه مقداری روغن تفت بدهید تا هم رنگ رب باز شود و هم بوی آن از خامی دربیاید. وقتی رب سرخ شد آن را به گوشت اضافه کنید.

برای اینکه به‌ها انسجام خود را در خورش حفظ کنند بهتر است آنها را هم یک تفت کوچکی در مقداری روغن بدهید تا شکل و شمایل آن هنگام پخت به هم نریزد.

وقتی گوشت پخته شد و رب را به آن اضافه کردید، نوبت به افزودن به‌های تفت داده شده و آلوها می‌رسد. همه این مواد را داخل قابلمه‌ی خورش بریزید و مقداری شکر، نمک و آبلیمو ترش را هم که میزانشان قبلا گفته شد همراهشان کنید. زعفران نازنین را هم به صحنه بیاورید. در قابلمه را بگذارید و حدود 45 دقیقه دیگر زمان بدهید تا خورش معرکه‌ی شما با عطر و بو و رنگ دلپذیرش کاملا جا بیفتد و آماده خوردن بشود.

یک پلوی زعفرانی اصیل ایرانی هم در این مدت تهیه کنید و در کنار این خورش جذاب نوش جان بفرمایید. حفظ کردن سنت‌های ایرانی وظیفه ماست تا به این وسیله فرهنگ ناب خودمان را زنده نگهداریم. پس از غذاهای قدیمی و همیشه با اصالت کشورمان فاصله نگیریم و آنها را بر سر سفره‌هایمان همیشه دعوت کنیم.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها