صفحه نمایش OLED جدید دور مچ دست پیچیده می‌شود

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ایسنا نوشت؛ دانشمندان موفق به توسعه نمایشگرهای OLED با انعطاف‌پذیری فوق العاده و عملکرد بالا شده‌اند که می‌تواند به شکل یک مچ‌بند دور مچ دست پیچیده شود.

پژوهشگران دانشگاه شیکاگو نمایشگرهای OLED جدیدی ساخته‌اند که بسیار انعطاف‌پذیر هستند، به طوری که می‌توان آن‌ها را دور مچ دست پیچید.

سیهونگ وانگ، استادیار مهندسی مولکولی که رهبری این پژوهش را به همراه خوان دی پابلو استاد مهندسی مولکولی بر عهده داشت، گفت: یکی از مهم‌ترین اجزای تقریباً هر دستگاه الکترونیکی مصرفی که امروزه استفاده می‌کنیم، نمایشگر است و ما دانش بسیاری از زمینه‌های مختلف را برای ایجاد یک فناوری نمایشگر کاملاً جدید ترکیب کرده‌ایم.

دی پابلو اضافه کرد: این موادی است که شما به آن نیاز دارید تا در نهایت بتوانید صفحه نمایش‌های واقعاً انعطاف‌پذیر را توسعه دهید. این کار واقعاً بنیادی است و من انتظار دارم که بسیاری از فناوری‌هایی را که ما حتی به آن فکر نکرده‌ایم، محقق کند.

نمایشگرهای OLED امروزی عالی هستند، اما از نظر انعطاف‌پذیری، آزادی عمل چندانی ندارند.

وانگ می‌گوید: موادی که در حال حاضر در این نمایشگرهای OLED پیشرفته استفاده می‌شوند، بسیار شکننده هستند. آنها قابلیت کشش و انعطاف ندارند. هدف ما ایجاد چیزی بود که الکترولومینسانس OLED را همراه با پلیمرهای قابل انعطاف ارائه دهد.

دی پابلو توضیح داد: ما توانسته‌ایم مدل‌های اتمی پلیمرهای جدید مورد علاقه‌مان را توسعه دهیم و با این مدل‌ها شبیه‌سازی کردیم که وقتی این مولکول‌ها را می‌کشید و سعی می‌کنید آنها را خم کنید، چه اتفاقی می‌افتد.

فضاپیما

اکنون که این ویژگی‌ها را در سطح مولکولی شناخته‌ایم، چارچوبی برای مهندسی مواد جدید داریم که در آن انعطاف پذیری و درخشندگی بهینه شده است. اکنون پژوهشگران اهداف بلندپروازانه‌تری برای کار خود دارند.

وانگ توضیح داد: رویای کلی من ساختن تمام اجزای ضروری برای یک سیستم کامل از لوازم الکترونیکی پوشیدنی، از سنجش گرفته تا پردازش و نمایش اطلاعات است و در اختیار داشتن این ماده منعطف جدید، گام دیگری به سوی این رویا است.

این تیم همچنین برنامه‌هایی برای اضافه کردن رنگ‌های اضافی به فلورسانس نمایشگرهای انعطاف‌پذیر دارد که کارایی و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد.

وانگ در پایان گفت: هدف این است که در نهایت به همان سطح عملکردی برسیم که در فناوری‌های تجاری موجود وجود دارد.

این مطالعه در مجله Nature Materials منتشر شده است.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها