کشف ژن اضطراب در مغز

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو-دانشمندان یک "ژن اضطراب" را در مغز کشف کردند.این کشف پیامدهای بسیار زیادی برای توسعه داروهای جدید ضد اضطراب دارد.

به گزارش راهنماتو، اضطراب یکی از شایع ترین مشکلات در حوزه سلامت روان در جهان است. اگرچه داروها می توانند علائم اضطراب را تسکین دهند، اما از آنجایی که ما واقعا نمی دانیم در مغز افراد مبتلا به اضطراب چه می گذرد، یافتن داروی کنترلگر اضطراب یا ترکیبی از داروها می تواند یک فرآیند آزمون و خطا زمان بر باشد.

تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از microRNA برای سرکوب یک ژن خاص در مغز موش ها علائم اضطراب را کاهش می دهد. کشف یک "ژن اضطراب"  و یک روش طبیعی برای خاموش کردن آن در مغز موش ها می تواند منجر به درمان های جدیدی برای اختلالات اضطرابی شود که شایع ترین نوع بیماری روانی در جهان است.

چالش بزرگ این است که در حالی که هر کسی می تواند نگرانی یا ترس را تجربه کند، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی این احساسات را به طور فراگیر و اغلب بدون دلیل قابل شناسایی تجربه می کنند. به نظر می رسد که سرکوب این ژن باعث کاهش استرس و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب می شود.

اضطراب

ژن اضطراب چیست؟

 برای درک این که چه اتفاقی در مغز می‌افتد و باعث ایجاد اضطراب می‌شود، تیمی از محققان بریتانیایی موش‌ها را به مدت 6 ساعت مهار کردند تا پاسخ استرس را القا کنند و سپس مغز جوندگان را در سطح مولکولی تجزیه و تحلیل کردند.این مسئله منجر به کشف افزایش سطوح پنج میکروRNA  در آمیگدال( ناحیه مغزی که در اضطراب نقش دارد) انجامید.RNA مولکول‌های کوچکی است که به تعیین ژن‌های موجود در سلول کمک می کند.

هنگامی که محققان نگاه دقیق‌تری به miRNA کردند که به بالاترین سطوح، miR-483-5p رسید، دیدند که ژن Pgap2 را سرکوب می‌کند  و به نظر می‌رسد که این سرکوب باعث کاهش استرس و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب می‌شود. والنتینا موسینکو، سرپرست تیم تحقیق، گفتmiRNA  به طور استراتژیک برای کنترل شرایط پیچیده عصبی روانپزشکی مانند اضطراب آماده هستند. اما مکانیسم‌های مولکولی و سلولی که آن‌ها برای تنظیم انعطاف‌پذیری و حساسیت به استرس استفاده می‌کنند تا کنون تا حد زیادی ناشناخته بودند.

نگاه به آینده:

اگر تحقیقات بیشتر، این یافته را در مغز انسان تایید کند، کشف این ژن اضطراب و یک روش طبیعی برای مهار کردن آن، می تواند به عنوان طرحی برای درمان هایی برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی عمل کند. موسینکو می‌گوید: ما مسیر miR483-5p/Pgap2  را این مطالعه شناسایی کردیم، فعال‌سازی این عامل، اثرات کاهش‌دهنده اضطراب دارد و پتانسیل زیادی برای توسعه درمان‌های ضد اضطراب برای شرایط پیچیده روان‌پزشکی در انسان ارائه می‌دهد.

 

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها