(ویدئو) سوخو 75؛ بلندپروازانه ترین جنگنده روسی که خیلی زود زمین گیر شد!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

پارسینه نوشت؛ اگرچه جنگنده پنهان کار تک موتوره نسل پنج روسی قابلیت های ویژه ای دارد، اما احتمالاتی درباره شکست آن در بازارهای جهانی به گوش می رسد.

سوخو ۷۵ روسی ویژگی های بسیار شگفت انگیز دارد که آن را برای خریداران خارجی جذاب می کند.

جنگنده پنهانکار تک موتوره نسل پنجم روسی به جز محل اصلی سلاح ، دارای دو جایگاه جانبی برای موشک های هوا به هوای مادون قرمز است.

ویژگی های اولیه:

حداکثر سرعت: 1.8-2 ماخ

برد: 3000 کیلومتر

شعاع رزمی: 1500 کیلومتر

بار: 7400 کیلوگرم

سقف سرویس: 16.5 کیلومتر

حداکثر فشار G: 8Gs

موتور: Izdeliye-30 با TVC سه بعدی

نسبت رانش/وزن: حدس زده +1.1

قیمت: 25 تا 30 میلیون دلار

تک موتور آن به معنای هزینه های نگهداری کمتر و همچنین مصرف سوخت کمتر است. ویژگی‌های مخفی کاری مانند جایگاه سلاح‌های داخلی، ورودی‌های بدون انحراف و طراحی منحصربه‌فرد دم، همگی برای جنگنده‌های نسل پنجم ضروری هستند. جنبه های دیگر نسل پنجم Su-75 توانایی آن در هماهنگی با هواپیماهای بدون سرنشین است، یک فناوری و دکترین نوظهور که نیروهای هوایی امیدوارند از آن برای غلبه بر پدافند هوایی دشمن استفاده کنند.

این هواپیماها توسط یک سیستم کامپیوتری و اویونیک پیشرفته با هوش مصنوعی مدیریت خواهند شد که قادر است تا شش هدف را به طور همزمان ردیابی و درگیر کند. این به‌روزرسانی‌ها نشان‌دهنده یک گام بزرگ نسبت به صادرات قبلی روسیه مانند Su-30 و Mig-35 است، با این حال آنها با قیمت مقرون‌به‌صرفه 25 تا 30 میلیون دلاری متعادل می‌شوند که یک چهارم هزینه یک جنگنده حمله مشترک اف-35 است. سخنگوی Rostec این جت جنگنده جدید را به عنوان یک افزوده پیشرفته به قلمرو دفاع هوایی توصیف کرد.

آنها خاطرنشان می کنند که "جنگنده سوخو ۷۵ مجهز به تسلیحات همه کاره است که قادر به مبارزه با هر تهدیدی است: از پست های فرماندهی بدون پناه گرفته تا اهداف به ویژه حساس برای یک دشمن بالقوه." ظاهراً این جت با استفاده از یک ابر رایانه و مدل‌سازی مجازی و محاسبات دیجیتالی مدرن طراحی شده است.

بهره اولیه از سوخو ۷۵

پس از عرضه سوخو ۷۵ روسی به نظر می رسید که ویتنام و هند خریداران اصلی با آرژانتین نیز به طور بالقوه به دنبال یک معامله هستند.

علاوه بر این، در اوایل ژانویه سال 2022، به نظر می رسید امارات متحده عربی درگیر معامله ای با UAC برای کمک به تولید و ساخت Su-75 پس از تعلیق قرارداد تسلیحاتی 23 میلیارد دلاری با ایالات متحده بود.

حمله روسیه به اوکراین، مانع بزرگی بر صنعت هوافضا و امید به Su-75 وارد کرده است.

تحریم های بین المللی توانایی روسیه برای دستیابی و تولید قطعات ضروری هواپیماهای مدرن را فلج کرده است. مهمتر از همه، تجهیزات ماشینکاری دقیق و نیمه هادی ها، که بدون آنها سیستم پیشرفته اویونیک به طور کامل قادر به عملکرد نیست.

این امر پیامدهایی برای تولید سوخو ۷۵ روسی دارد. اگرچه روسیه برای تضمین قطعات و تعمیر و نگهداری تلاش کند، اما با وجود تحریم هایش ممکن است خریداران بالقوه پشیمان شوند.

فراتر از مسائل مربوط به تولید، قضیه پیچیده تری نیز وجود دارد و آن عملکرد جت های روسی در اوکراین است؛ از دست دادن سوخوهای 30، 34 و حتی یک سوخو 35، ممکن است کشورها را نسبت به خرید هواپیما دچار تردید کند.

دشوارتر کردن فرآیند طراحی در سوخو ۷۵ جدید

علاوه بر چالش‌های ناشی از درگیری‌های جاری در اوکراین و تحریم‌های ناشی از تهاجم روسیه، به نظر می‌رسد UAC روسیه قصد دارد روند توسعه را تا حد امکان دشوار کند.

ظاهرا طراحان در حال کار بر روی نسخه بدون سرنشین Su-75 به موازات نوع سرنشین دار هستند. با توجه به چالش‌های ذاتی در طراحی یک هواپیمای جنگی بدون سرنشین (UCAV) دشوار است ببینیم روسیه چگونه انتظار دارد که سوخو ۷۵ را به مدل بدون سرنشین تبدیل نماید.

آینده سوخو ۷۵ روسی

در حال حاضر، به نظر می رسد که برنامه Su-75 با افت و اخیز ادامه می یابد.

علاوه بر این، به نظر می رسد که امارات متحده عربی مشارکت خود در این پروژه را کاهش داده و منبع حیاتی بودجه و تحقیق و توسعه را از بین برده است.

در حالی که ویتنام و هند ممکن است همچنان علاقه مند برای خرید سوخو ۷۵ روسی باشند، مشخص نیست که آیا روسیه بازاری برای Su-75 در صورت وارد شدن به تولید پیدا خواهد کرد یا خیر. همانطور که هریسون کاس می گوید: «کشورهای حوزه نفوذ روسیه همچنان قصد خرید تجهیزات روسی را دارند، صرف نظر از این که آیا جامعه بین المللی از پوتین ناراحت است یا خیر». با این حال، باید دید که آیا نگرانی های دیگر در مورد خرید تسلیحات بر ملاحظات سنتی غلبه می کنند یا خیر.

علاوه بر این، اگر تخمین های تولید Su-75 همچنان به تعویق بیفتد، مشتریان خارجی ممکن است برای برآورده کردن نیازهای جنگنده خود به جای دیگری غیر از روسیه نگاه کنند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها