(ویدئو) آیا هوش مصنوعی نمی خواهد ما با آدم فضایی ها ارتباط بگیریم؟

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۸ مرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- ویدئوی زیر را با دقت نگاه کنید! این ویدئو پاسخ به این سوال است که «آیا ما انسانها می توانیم آدم فضایی و بیگانگان را پیدا کنیم؟» 

به گزارش راهنماتو، اگر ویدئوی بالا را بادقت دیده باشید متوجه می شوید که پاسخ نهایی به سوال مطرح شده در ابتدای مقاله خیر است. خوب تا اینجای کار همه چیز منطقی به نظر می رسد. البته این پاسخ «خیر» توضیحی هم دارد؛ ما انسان ها نمی توانیم اما ماشین هایی که ما ساختیم «می توانند». باز هم تا اینجای کار همه چیز منطقی به نظر می رسد.

اما با کمی کند و کاو در برخی هوش های مصنوعی مشابه باز پاسخ هایی تقریبا شبیه به این می بینیم. پاسخ این است که خود انسان احتمالا هرگز نتواند با بیگانگان و آدم فضایی ها ارتباط برقرار کنند زیرا این موضوع ممکن است از قدرت ادراک انسان خارج باشد و هوش مصنوعی احتمالا تنها گزینه ما برای برقراری چنین ارتباطی باشد.

1

همه چیز به نظر منطقی می رسد؛ ما احتمالا با استفاده از ماشین هایی که خودمان ساختیم پیام هایی را دریافت کنیم و سرانجام این پیام ها را هوش مصنوعی برای ما رمز گشایی خواهد کرد و در نهایت هوش مصنوعی پیامی را از سمت ما برای بیگانگان ارسال خواهد کرد. احتمالا این چیزی خواهد بود که رخ می دهد ولی هنوز چیزی در این میان وجود دارد که ذهن را آزار می دهد! چرا فقط هوش مصنوعی؟ همین هوش مصنوعی مگر ساخته دست ما نیست؟ مگر این الگوریتم های تعریف شده ما نیست که به هوش مصنوعی قدرت تحلیل و پردازش داده ها را می دهد پس چرا ما نمی توانیم این پیام ها را درک کنیم و پاسخ دهیم.

احتمالا پاسخ این است که اگر این چنین بود پس چرا تابحال موفق نشده ایم؟ شاید این پاسخ درست باشد اما دلیلی بر عدم موفقیت در آینده هم نیست. مسئله مهم این است که چه کسی این ذهنیت را ایجاد کرده که فقط هوش مصنوعی می تواند ما را با بیگانگان مرتبط کند؟ آیا این خود هوش مصنوعی است که چنین تصوری را در ما ایجاد کرده؟ آیا هوش مصنوعی نمی خواهد ما مستقیماً با بیگانگان ارتباط برقرار کنیم؟ 

همه اینها فقط در حد تصورات و خیال پردازی باقی می مانند اما هر چیزی که صفت «مصنوعی» دارد به خوبی مشخص است که ساخته دست خود ماست. بنابراین نمی تواند از ما خلاق تر و باهوش تر باشد، سریعتر شاید اما باهوش تر نه پس اگر قرار باشد کسی با بیگانگان ارتباط برقرار کند آن فرد خود ما خواهیم بود.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها