چرا از اتو بخار آب می چکد؟ + راه حل

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

راهنماتو- اتو یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است ما را از کابوس لباس های چروک رها می کند. این وسیله نیز ممکن است مانند سایر لوازم خانگی دچار ایراداتی شود. یکی از مشکلات رایج اتو بخار نشتی و چکه کردن آب است که ممکن است در اثر عوامل مختلفی رخ دهد. در ادامه با بررسی دلایل نشت آب از اتو بخار و راه حل آنها با راهنماتو همراه باشید:

1- پر بودن بیش از حد مخزن

به گزارش راهنماتو، اتو بخارها همگی دارای مخزن آب هستند که اندازه آن بسته به برند و مدل اتو ممکن است متفاوت باشد. اندازه متوسط مخزن اتوبخارها به طور متوسط 350 میلی لیتر است و در اغلب آنها در جایی از مخزن علامت MAX نوشته شده است. بیشتر این مخزن ها از قسمت بالا پر می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که شما می توانید میزان آب درون آن را مشاهده کنید. مقدار آب درون این مخزن همیشه باید کمتر از خط MAX باشد، در غیر این صورت آب موجود در مخزن توسط دیگ داخل اتو به جوش نمی آید و تمایل دارد از اتو خارج شود. این اتفاق موجب بیرون ریختن آب از داخل اتو و ایجاد لکه های آب خواهد شد.

2- بسته نشدن درب مخزن اتو

پس از پر کردن مخزن اتو بخار از آب درب مخزن اتو را ببندید. در غیر این صورت آب از اتو بخار شما چکه می کند و موجب خیس شده لباس ها خواهد شد.

3- اتو به اندازه کافی داغ نیست

در اتو بخارها یک قسمت تنظیم دما وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا بسته به نوع پارچه ای که اتو می کنید، دمای موردنیاز خود را انتخاب کنید. برخی از اتو بخارها قسمتی برای تنظیم دما دارند و برخی دیگر بر اساس نوع پارچه دما را تنظیم می کنند. علاوه بر این قسمتی برای تعیین حداکثر و حداقل دما (MIN/MAX) نیز دارند. اگر تنظیمات دمای اتو شما روی حداقل تنظیم شده باشد، ممکن است دمای آن به حدی نباشد که بتواند آب را به جوش بیاورد و آن را به بخار تبدیل کند. همین موضوع باعث نشت آب از اتو خواهد شد. همانطور که می دانید آب در دمای 100 درجه به جوش می آید و دمای پایین تر از این نمی تواند آب درون مخزن را برای اتو کردن آماده کند.

4- استفاده مکرر از بخار متغیر

در اکثر اتوهای بخار، دو گزینه بخاردهی وجود دارد؛ یکی بخار متغیر است و دیگری تقویت کننده بخار. گزینه بخار متغیر همان میزان بخاری است که معمولاً از اتوی شما خارج می شود. این میزان بخار معمولا با تنظیم دما تعیین می شود و متناسب با دما، بخار تولید می کند. گزینه تقویت کننده بخار برای از بین بردن چین و چروک های سرسخت کاربرد دارد، یک شات سریع بخار که با فشار بیشتری بخار تولید می کند. بین هر دو شات باید حدود یک دقیقه فاصله داشته باشد، در غیر این صورت شاهد نشت آب از اتو خواهید بود.

اتو بخار

5- رسوب گرفتن اتو

رسوب گرفتن و مسدودی سوراخ های موجود بر روی کفی اتو یکی دیگر از مواردی است که می تواند منجر به نشت آب از اتو بخار شود. پر کردن اتو بخار از آب شهری و وجود ناخالصی در آب به مرور می تواند موجب این اتفاق شود. در چنین شرایطی رسوب اجازه خروج بخار تولیدی را از سوراخ‌ها نمی‌دهد و موجب محبوس شدن بخار می شود. این بخارها در نهایت به شکل قطره آب از کفی اتو خارج خواهند شد. توصیه می شود از آب مقطر برای پر کردن اتو بخار استفاده کنید. علاوه بر این توصیه می کنیم در صورت مسدود شدن کفی اتو، از یک سوزن برای رفع گرفتگی سوراخ های کوچک موجود بر روی آن استفاده کنید و سپس با استفاده از یک پارچه مرطوب و مقداری سرکه کفی را تمیز کنید.

6- آسیب دیدن اتو

آسیب دیدن شدید اتو می تواند منجر به نشتی آب از آن شود. بدنه بیرونی بیشتر اتوبخارها از جنس پلاستیک سخت و سبک است که در برابر ترک خوردن آسیب پذیر است. در بیشتر مواقع ترک خوردن این قسمت به غیر از ظاهر دستگاه، آسیب دیگری به آن وارد نمی کند. اما در داخل اتو قطعات دیگری مانند یک دیگ فلزی، قطعات مختلف الکتریکی و یک مخزن آب پلاستیکی نیز وجود دارد. اگر دیگ یا مخزن دستگاه آسیب ببینند، آب از اتو چکه خواهد کرد. در چنین شرایطی اغلب چاره ای جز خرید یک اتوی جدید وجود ندارد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها