(تصاویر) باور می کنید این بنای عجیب یک ساختمان اداری باشد؛ عجیب ترین ساختمان اداری جهان

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

فرادید نوشت؛  این پروژه که Fab Lab نام دارد در شبه‌جزیره‌ی یوکاتان واقع شده است. استودیوی معماری راث این فضا را به یک فضای اداری خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

 این استودیو  بر اساس الگوهای طبیعت کارش را انجام می‌دهد. الهام‌بخش این ساختمان، مانند بسیاری از سازه‌های استودیو، فرم‌های ارگانیک، نامنظم و در عین حال هارمونیک است که در خود طبیعت می‌بینیم.

1

«فضاها به شکل ساختمان‌های مستقل برای سازگاری با محیط پیرامونی توزیع شدند. طرح مرکزی به شکل نامنسجم رو به بالاست تا تأثیر بصری پویایی را ایجاد کند.» 

1

این سازه دارای یک دفتر و ماشین‌آلاتی مانند چاپگرهای سه‌بعدی و برش لیزری برای استودیو خواهد بود. 

ساختار باریک Fab Lab که از فولاد و بتن مسلح ساخته شده، در محوطه جنگلی خود پیچیده و این پیچش در برخی مکان‌ها، مستقیماً به دور درختان است تا جایی که تنه‌های آن‌ها در فضای داخلی قرار می‌گیرد. اشکال پیازمانند در امتداد بدنه‌ی این سازه توزیع شده‌اند. 

1

این سازه در جنگل پیچیده و دور درختان را احاطه کرده است. 

پنجره‌ها و درهای منحنی با اشکال مختلف که با تقویت‌کننده‌های فلزی فلس‌مانند درهم آمیخته شده‌اند، در ارتفاعات و فواصل مختلف قرار داده شده‌اند که برخی از آن‌ها مستقیماً زمین را لمس می‌کنند و برخی دیگر به‌عنوان نورگیرهای باریک عمل می‌کنند. 

«هم درها و هم پنجره‌ها از الگوها و اشکالی استفاده می‌کنند که می‌تواند یادآور برگ درختان یا بال حشرات جنگل باشد.» 

1

این سازه از بتن، فولاد، شیشه و پنجره‌های پوشیده‌شده با رزین و الیاف نخل ساخته شده است. 

باله‌های منحنی از جنس بتن نیز امتداد سازه را پوشش داده‌اند تا برآمدگی‌های کوچک و محافظ‌هایی برای اجزای شیشه ایجاد کنند. 

  • فضای داخلی که برای جای دادن ماشین‌هایی مانند پرینترهای سه‌بعدی، ماشین‌های ترموفُرمینگ (شکل‌دهی حرارتی)، برش‌های لیزری، جت‌های آبی و بازوی روباتیک شش محوره ایجاد شده است، دارای ارتفاع‌های مختلف است. 
  • 1

    فضای داخلی شامل نیمکت‌هایی با شکل ارگانیک و بسترهای کاشت است. 
  • یک بخش شامل یک آزمایشگاه کامپیوتر با پنجره‌های پوشیده از رزین‌های شفاف و الیاف نخل است. یک میز چوبی موجدار نیز در امتداد دیوارها تعبیه شده است. 
  • 1

    نمای داخلی همان فرم ارگانیک بیرونی را منعکس می‌کند
  • یک ساختمان دیگر در این مجموعه از گنبدی از تنه درختان و تاک بافته‌شده با پایه‌ای از همان پنجره‌های منحنی ساخته شده است. 

    فضای داخلی باقیمانده شامل دهلیزهای باز است که درختان از وسط آن عبور می‌کنند. 

  • 1

    این سازه‌ها در استراحتگاه آزولیک واقع شدند
  • چندین بستر کاشت در کف تعبیه شده که جنس آن نیز از بتن است و با گیاهان بومی جنگل پر شده است. نیمکت‌ها و میزهای بتنی نیز در فضاهای مختلفی از کف قرار دارند. 
  • قفسه‌های چوبی کوچک در سرتاسر سازه نصب شدند و چراغ‌های استودیو در امتداد سقف منحنی قرار گرفتند. 

    ساختار Fab Lab بخشی از استراحتگاه آزولیک ساخته‌ی استودیو راث است که شامل اقامتگاه‌ها، موزه، تاسیسات مستقل و رستورانی است که همگی به سبک مشابه و ارگانیک ساخته شده‌اند. 

    هدف این استودیو که توسط ادواردو راث نیرا، معمار و سازنده‌ی خودآموخته و رئیس بنیاد تحول افسونگر تأسیس شد، یافتن راه‌حل‌های اصیل و بوم‌محور برای نیازهای زندگی روزمره است. »

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها