گوگل خیلی چیزها از ما می‌داند! خبر دارید؟!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۳ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

راهنماتو- «من که چیزی به کسی نمی‌گم از خودم! چرا باید اطلاعاتمو بدونن!»

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که فعالیت‌های ما همگی یک خط و ربطی با اینترنت دارند. اصلا تصور اینکه ساعتی نت ما قطع باشد و بتوانیم راحت به کارهایمان برسیم سخت است! از حمل و نقل گرفته، تا خرید و فروش! از ارتباطات کاری تا جمع آوری اطلاعات مربوط به تحصیل یا شغل! از پیاده روی کردن در پارک یا خیابان تا استفاده از نقشه برای پیدا کردن بهترین راه که ترافیک هم نباشد! خوب دقت کنید! ما تمام کارهایمان به اینترنت وابسته شده است! اما فارغ از اینکه این وابستگی خوب است یا بد، آیا این استفاده و بهره بردن اطلاعاتی از ما ذخیره نمی‌کند؟! مگر می‌شود ما خدمات بگیریم و خدمت دهنده چیزی از ما نداند! حتی یک آدرس ناقابل!

به گزارش راهنماتو، بهتر است بدانید که گوگل، این رفیق شفیق و وفادار ما که هرچیزی را اراده کنیم در خدمت ما قرار می‌دهد خیلی چیزها از ما می‌داند! فقط اینطور نیست که ما از او بخواهیم و او برایمان حرف بزند، میان همین حرف‌هایش کلی اطلاعات از ما گرفته و دارد که شاید خودمان هم ندانیم!

اگر دوست دارید بدانید دایره اطلاعات گوگل از ما چقدر است فقط همین چند خط بعدی را بخوانید! خودتان هم شگفت‌زده خواهید شد!

  • گوگل کروم Google chrome

مرورگری که بهتر از بقیه برای ما کار می‌کند. سریع و آسان و راحت در خدمت ماست. آدرس هر سایتی که بخواهیم در آن تایپ کرده و به دست می‌آوریم. همین کروم گرامی اطلاعات تمام سایت‌هایی را که شما سر زده‌اید در خود دارد و بایگانی می‌کند!

  • یوتیوب Youtube

کمتر کسی پیدا می‌شود که از یوتیوب استفاده نکند. فضایی که تبدیل به یک دانشگاه بزرگ مجازی شده است! شما هر آنچه در یوتیوب مشاهده کرده و لود کنید در خود نگه می‌دارد. آمار فیلم‌هایی را که دیده‌اید به خوبی دارد!

یوتیوب

  • نقشه Maps

گوگل مپ در رساندن شما به مقاصد خیلی مفید عمل می‌کند. هرچند ممکن است شما از نرم افزارهای دیگر هم استفاده کنید ولی تمام این موارد، جاهایی که رفته‌اید کاملا در نقشه گوگل ذخیره می‌شود. رادارهایش حسابی تیز است!

  • گوگل میت Google meet

ابزاری برای مکالمه صوتی و تصویری که به راحتی می‌توانید با یک لینک از آن استفاده کنید. گوگل میت آمار مخاطبان شما و گفت‌وگوهایی را که داشته‌اید خوب حفظ می‌کند.

  • جیمیل Gmail

پست الکترونیکی محبوب گوگل، که در کارراه اندازی آن هیچ شکی نیست. سرعت بالا، امکانات خوب! البته این را هم بدانید که تمام مخاطبان شما، ایمیل‌هایتان در آن ذخیره می‌شود و قابل دسترسی است.

  • تقویم Calendar

از تقویم چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ تاریخ قرارها، جلسات، تولدها و برنامه‌هایتان را با ذکر ساعت و جزییات وارد می‌کنید و گوگل خیلی خوب همه را می‌داند و از هر آنچه شما انجام می‌دهید باخبر است!

  • فوتوز photos

اگر هنگام عکس گرفتن گزینه‌ی لوکیشن شما فعال بوده باشد مکان‌هایی که رفتید، افرادی که اسمشان را تگ کردید همه در حافظه‌ی بی نظیر گوگل ثبت و ضبط می‌شود!

  • جست‌وجو Search

پرکاربردترین ابزار جست‌وجو در اینترنت برای همه ما گوگل است. و خب چه چیزهایی در طول روز جست‌وجو می‌کنید؟ بله، خوب است بدانید که تمام آنها در ذهن گوگل می‌ماند! و تک تک کلماتتان را به خاطر می‌سپارد!

گوگل

  • گوگل پلی Google play

افرادی که گوشی‌ و تبلت اندروید دارند و برنامه‌هایشان را از گوگل پلی می‌گیرند خوب است بدانند که گوگل از تمام برنامه‌هایشان مطلع است!

  • اخبار News

آیا به سایت‌های خبری سر می‌زنید؟ گوگل هم با شما به آنها نگاه می‌کند و همه آنها را که دیده‌ و خوانده‌اید را خوب می‌شناسد!

  • تبلیغات Ads

هر تبلیغی را که شما ارادی یا غیرارادی روی آن کلیک کرده‌اید گوگل می‌داند! این گوگل از چه خبر ندارد؟!!

خوب است بدانید که این گوگل همه فن حریف که این همه خدمات برای ما دارد از طریق استفاده‌های شما از جیمیل، گوگل کروم، جست‌وجوهایی که انجام می‌دهید، عکس‌هایتان و تبلیغاتی که دنبال می‌کنید به راحتی می‌داند که شما چه کسی هستید! حتی صدایتان را می‌شناسد! اعتقادات مذهبی و سیاسی شما را می‌داند! اینکه سلامتیتان در چه وضعیتی است را هم خبر دارد! حتی آمار فرزندانتان را هم دارد! ترسناک شد نه؟!

بهتر است که این را هم اضافه کنم، با استفاده‌هایی که شما از Waze، نقشه، گوگل کروم، تقویم و جست‌وجوهایتان صورت داده‌اید به خوبی مطلع است که محل کار و زندگی شما کجاست و حتی از چه مسیرهایی عبور کرده‌اید! هیچ چیزی از چشم گوگل پنهان نیست!

گوگل باهوش و زرنگ با نرم‌افزارهایی مثل جیمیل، ویز، تقویم شما و نقشه‌هایی که استفاده کرده‌اید به خوبی دوستانتان را هم می‌شناسد!

دوست دارید بدانید که گوگل حتی می‌داند شما چه غذاهایی را دوست دارید؟! چه کتاب‌هایی می‌خوانید؟! ویدئوهای موردعلاقه‌تان کدام است؟! بله همه اینها را مانند یک دوست هزارساله و صمیمی خوب می‌داند! با هر استفاده‌ای که شما از یوتیوب، نقشه، نرم افزار book و گوگل کروم دارید و حتی اخباری که می‌خوانید گوگل به این سطح از اطلاعات دست پیدا می‌کند!

کمی تا قسمتی ترسناک است! شاید تا امروز فکر می‌کردید هنگام استفاده از اینترنت خودتان و خدای خودتان هستید، ولی حالا گوگل هم پایش را توی کفش شما کرده است! اگر می‌خواهید جلوی ردیابی گوگل را بگیرید این امکان به شما داده می‌شود!

  • تنظیمات حریم خصوصی را در نرم افزارهای گوشی همراهتان فعال کنید.
  • استفاده از وی پی ان جا و مکان شما و اطلاعاتتان را با اختلال روبه رو خواهد کرد!
  • گزینه مکان یابی را خاموش کنید.
  • به صورت خصوصی از مرورگرتان استفاده کنید.
  • از هر مرورگری استفاده نکنید و به امن‌ترین‌ها اعتماد کنید. گوگل کروم را هم کنار بگذارید!
  • اگر نگران هستید حساب گوگل خود را حذف کنید!

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها