این نویسندگان از گرفتن جایزه نوبل سرباز زدند!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۴ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.3 دقیقه

راهنماتو- «بردن جایزه نوبل ادبیات می‌دونی یعنی چی؟!»

جایزه بردن در صحنه‌ی جهانی، آن هم در همایش‌های بزرگ و معروف، مخصوصا در دایره‌ی ادبیات آرزوی هر نویسنده‌ای است. همین که عنوان «برنده جایزه نوبل ادبیات» روی کتاب درج بشود برای استقبال از بقیه آثار هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش راهنماتو، خوب است بدانید در این دنیای پر رنگ و عجیب و غریب، کسانی بوده‌اند که با برنده شدن بین تمام نویسنده‌ها از گرفتن جایزه نوبل خودداری کرده‌اند! دوست دارید بدانید چه کسانی بوده‌اند؟! مایلید بدانید چرا این کار راه کرده‌اند؟! خیلی تعجب‌آور است نه؟! ما برایتان می‌گوییم تا شما هم بهتر انگیزه‌ی این افراد را بدانید.

جرج برنارد شاو

برنارد شو

این نویسنده ایرلندی که در ابتدا داستان‌هایش را هیچ ناشری چاپ نمی‌کرد با نمایشنامه‌ی «سرباز شکلاتی» به شهرت زیادی دست پیدا کرد. او به شغل روزنامه‌نگاری مشغول بود و با نوشتن کتاب‌های زیاد وقت خود را پر می‌کرد به طوری که در عرض 5 سال 5 رمان نوشت! «شاو» به برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویس دوران خودش تبدیل شد و 60 نمایشنامه از او به یادگار مانده است.

برنارد شاو در سال 1925 میلادی برای نمایشنامه‌ی «ژان مقدس» موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شد ولی از گرفتن آن امتناع کرد! دلیل این کارش را هم بی توضیح نگذاشت! به عقیده‌ی او پول جایزه‌ی نوبل از فروش مواد منفجره که در کارخانه‌های مهندسی نوبل تولید می‌شدند به دست می‌آمده و چون در کشتن مردم دست داشته است ارزش ندارد که چنین پولی صرف ادامه حیات شود! بد نیست بدانید «نوبل» مخترع دینامیت بود و کارخانه توپ سازی مدرن داشت. اما در پایان عمرش برای اینکه نام نیکی از او باقی بماند وصیت کرد که از سرمایه‌اش برای تامین هزینه‌های جایزه نوبل استفاده بشود!

ژان پل سارتر

ژان پل سارتر

رمان نویس و فیلسوف فرانسوی که تمام دنیا او را می‌شناسند هم از پذیرش نوبل سر باز زد!

حتما رمان «تهوع» او را می‌شناسید، شاید هم خوانده‌اید.سارتر در سال 1964 برای «تهوع» برنده جایزه نوبل ادبیات شد اما حاضر به پذیرش آن نشد! او معتقد بود مسئولیتش به عنوان یک نویسنده اجازه نمی‌دهد به سمت هیچ موسسه‌ای متمایل شود.

بد نیست بدانید رمان تهوع به عقیده مفسران رمان، بهترین اثر اگزیستانسیالیستی در دنیاست.

بوریس پاسترناک

بوریس پاسترناک

«دکتر ژیواگو» را که حتما می‌شناسید؟ اثر خیلی خوب و ماندگار پاسترناک، نویسنده و شاعر روس که در سال 1957 در ایتالیا آن را چاپ کرد. او به دلیل خط فکری‌اش و سرودن شعرهایی که مورد علاقه حکومت نبود حدود 10 سال از انتشار آثارش محروم بود و در این مدت به ترجمه می‌پرداخت.

کتاب «دکتر ژیواگو» در سال 1958 برنده جایزه نوبل ادبیات شد اما خالق آن از پذیرفتنش خودداری کرد! او می‌گفت ترس از آن دارد که با دریافت این جایزه از کشورش طرد بشود!

الکساندر سولژنیتسن

الکساندر سولژنیتسن

سیاست همیشه پا توی کفش بقیه فعالیت‌ها کرده است! این نویسنده روس هم در سال 1970 به خاطر شاهکاری که خلق کرده بود به نام «چرخ سرخ»، برنده جایزه نوبل ادبیات شد. اما از پذیرفتن آن امتناع کرد! علت چه بود؟ با توجه به اینکه دیکتاتوری استالین در آن سال‌ها بر کل شوروی احاطه داشت او واهمه این را داشت که با رفتن به استکهلم و دریافت جایزه، ملیتش را از او بگیرند و دیگر او را به کشورش راه ندهند! برای همین قید جایزه نوبل را زد! به همین راحتی!

الفریده یلینک (جلینک)

الفریده یلینک

نام یک نویسنده زن اتریشی را هم در این لیست داریم. او دهمین زنی است که جایزه نوبل را به خود اختصاص داد. خالق رمان «پیانیست» در سال 2004 موفق به کسب این عنوان شد ولی برای دریافت جایزه به سوئد نرفت! علت آن هم یک مساله درونی بود که در نوع خودش جالب است. «یلینک» به دلیل فوبیای اجتماعی و ترس از جمعیت برای دریافت جایزه نوبل به آن مراسم نرفت!

هاروکی موراکامی

موراکامی

نویسنده ژاپنی محبوب که طرفداران بسیار زیادی را در سطح دنیا به خود اختصاص داده است در سال 2018 در کنار سه نویسنده دیگر به عنوان نامزد نهایی دریافت نوبل معرفی شد ولی از برگزارکنندگان مراسم خواست که اسم او را خط بزنند! نظر موراکامی این است که دور از رسانه‌ها بماند و با تمرکز به کارش بپردازد!

 

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

باقلا قاتق | طرز تهیه “باقلا قاتق” گیلانی با نکات و راز و رمزها
آشپزی

باقلا قاتق | طرز تهیه “باقلا قاتق” گیلانی با نکات و راز و رمزها

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.7 دقیقه
(ویدیو) لحظه استقبال پدر آیت الله آل هاشم از پسر شهیدش
اخبار

(ویدیو) لحظه استقبال پدر آیت الله آل هاشم از پسر شهیدش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
رهبری پنج روز عزای عمومی اعلام کردند
اخبار

رهبری پنج روز عزای عمومی اعلام کردند

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.7 دقیقه
بهترین کرم پودر ارزان قیمت خارجی چند؟
آرایشی و بهداشتی

بهترین کرم پودر ارزان قیمت خارجی چند؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.8 دقیقه
قیمت محصولات سایپا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
قیمت روز

قیمت محصولات سایپا امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.4 دقیقه
 جانشین سید ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب می‌شود؟
اخبار

جانشین سید ابراهیم رئیسی چگونه انتخاب می‌شود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.9 دقیقه