نگاهی به بازیهایی که پلی‌استیشن 1 رو تبدیل به یک کنسول نوستالژی‌ساز کردن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو-وقتی پلی‌استیشن 1 در سال 1994 به بازار عرضه شد تونست انقلابی رو توی دنیای سخت‌افزار و گیم به پا کنه و به همین خاطر هم سونی در نهایت تونست بیشتر از 102 میلیون دستگاه بفروشه. این کنسول با چندین ظاهر و قیافه مختلف عرضه شد و همچنین دارای لوازم جانبی جذابی از جمله صفحه نمایشی بود که می‌تونست به خود پلی‌استیشن 1 متصل بشه بود. با ارائه گرافیک‌های سه بعدی و وارد کردن دنیای گیم به بعد سوم، پلی‌استیشن 1 نه تنها صنعت گیم رو به جلو برد بلکه شروع‌کننده یه خط از کنسول‌ها بودش که هنوز هم بعد از 30 سال با نسخه‌های مختلف برتری خودشون رو توی بازار و توی دل طرفداراشون کسب کردن.

به گزارش راهنماتو، هممون وقتی بچه بودیم تجربه بازی با این کنسول رو داشتیم، حالا میتونست مال خودمون باشه و یا حتی یکی از دوستامون که میتونستیم بریم خونشون و با هم بازی کنیم. ولی یه کنسول به تنهایی نمیتونه بهترین کنسول باشه مگر به خاطر بازیهایی که روش عرشه میشن؛ ما در راهنماتو براتون بهترین بازیهایی رو در قالب لیستی آوردیم که این کنسول قدیمی رو برای خیلی‌ها تبدیل به نوستالژی‌ترین کنسول تاریخ تبدیل کردن و تونستن به زیبایی تموم از حداکثر قدرت این کنسول استفاده کنن.

Final Fantasy VII

best-nostalgia-games-on-ps1

فاینال فانتزی هیچ وقت قرار نبودش که به نسخه هفتم برسه، چون اسم این سری اصلا به همین خاطر انتخاب شدش چون که قرار بود بازی‌ای باشه که قبل از ورشکستگی Square منتشر میشه و بعد از اون شرکت بسته میشد ولی به نظر شانس باهاشون یار بودش و این سری تونست این شرکت رو از اون تنگنا نجات بده. حالا هفت نسخه بعد و Final Fantasy VII خود رو به عنوان یک اثر نوآورانه در ژانر RPG، جایگاهش رو در میون بهترین بازی‌های پلی‌استیشن 1 در طول تاریخ به دست آورده . این بازی که در سال 1997 منتشر شد، نه تنها داستان‌سرایی رو در بازی‌های ویدیویی متحول کرد، بلکه استانداردهای جدیدی رو در دستاوردهای فنی استفاده از سخت‌افزار تعریف کرد. محبوبیت فراوون شخصیت‌هایی از این بازی مثل Cloud Strife، که حتی اونو توی Super Smash Bros هم دیدیم، نشون میدن که حتی بعد از تقریبا 30 سال Final Fantasy VII همچنان محبوبیت خودرش رو حفظ کرده.

Metal Gear Solid

best-nostalgia-games-on-ps1

یه بازی شاهکار و کاملا نوآورانه که توسط کوجیما اونم در سال 1998 روی این کنسول منتشر شد، که نه تنها ژانر stealth-action رو دوباره تعریف کرد و بهش یه معنی جدید داد، بلکه در کنار فاینال فانتزی 7 ثابت کرد که بازیها هم توانایی تعریف داستان‌های پیچیده رو دارن و کم‌کم اولویت بازیهارو از بردن به تموم کردن داستان تغییر دادن. با داستان‌سرایی سینمایی خود و شخصیت‌های خاطره‌انگیزش، Metal Gear نحوه داستان‌سرایی بازیهای ویدیویی رو برای همیشه تغییر بده.

تازه مهمتر از اون اگر این بازی نمیبود ما قطعا نمیتونستیم Metal Gear Solid 5، Snake Eater یا Metal Gear Solid 4 رو تجربه کنیم! سری‌ای که به نظر خیلی‌ها از سال 1986 تا 2015 تبدیل به فرزند کوجیما شد و همه اون رو به عنوان خالقش میشناسن.

Tony Hawk’s Pro Skater 2

best-nostalgia-games-on-ps1

این بازی که توی اوج دوران اسکیت‌سواری و در سال 2000 منتشر شده، تونست تبدیل به یه شاهکار اسکیت‌بورد بشه که نه تنها باعث تقویت فرمولی که توسط سازندگان پیشین تعیین شده بود بشه، بلکه پدیده‌ای فرهنگی هم بشه. کنترل‌های مطلوب و روون بازی، طراحی‌ مرحله و لول‌های متنوع و آزادی عمل برای انجام تعدادی از حرکات به اعتیادزایی و لذت‌بخش بودن این بازی کمک خیلی زیادی کرد.

تازه با یه سری موسیقی متن که اگه الان برای هر اسکیت‌سواری پخش کنین بالافاصله به فکر این بازی و خاطراتی که با این بازی وقتی بچه بودن داشتن میوفتن! آهنگ‌هایی مثل Papa Roach، Rage Against The Machine، Powerman 5000 که بیشتر میشه اونارو بخشی از فرهنگ اسکیت‌سواری دونست.

Tomb Raider

best-nostalgia-games-on-ps1

Lara Croft خیلی سریع به عنوان یه پدیده فرهنگی، نمادی از ظهور شخصیت‌های زنان قوی و مستقل در بازی‌ها شد و همچنین یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌هایی که میتونین با چندتا چندضلعی رسم کنین! استفاده نوآورانه از محیط‌های سه بعدی بازی، پازل‌های پیچیده و پلتفرمینگ جذاب، استاندارد جدیدی رو برای این ژانر ماجراجویی تعریف کرد.

طراحی‌های محیطی گرافیکی Tomb Raider، از کاوش در کاخ‌های باستانی تا مناظر پرخطر، احساس کاوش و کشف رو به خوبی در بازیکنا ایجاد میکردن. با ترکیب اکشن، کاوش و حل معما، Tomb Raider یه بازی کلاسیک هست که قابلیت‌ها و توانایی‌های پلی‌استیشن 1 رو به خوبی به نمایش گذاشت و مسیر طراحی بازی‌های ویدیویی رو هم تحت تأثیر قرار داد.

Gran Turismo

best-nostalgia-games-on-ps1

با فروش بیش از 10 میلیون نسخه، Gran Turismo روی پلی‌استیشن 1 خیلی راحت تبدیل به پرفروش‌ترین بازی این کنسول شد. البته اینم بگم که تولید اون پنج سال زمان برد، که در دهه 90 چیزی غیرقابل باور بود. اما صرف اینقدر زمان روی این بازی ارزشمند بوده و تونسته عنوان 21امین بازی برتر تاریخ دنیای بازی رو به خودش اختصاص بده.

الان دیگه اکثر بازیها خیلی راحت ساختنشون چه بسا بیشتر از 5 سال هم طول میکشه. ولی اون زمان، اختصاص این مقدار زمان برای توسعه بازی و برای همچین شاهکاری در واقع قدرت و تمرکز تیم رو برای متحول کردن صحنه بازی مسابقه‌ای رو نشون میداد. Gran Turismo واقعی‌ترین بازی مسابقه‌ای در اون زمان بودش که میتونست هر کسی که بازیش میکنه رو توی دنیای خودش غرقش کنه!

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها