دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانی‌ها چه ایرادهایی داره؟

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.4 دقیقه

راهنماتو- حتما تا به حال شده است که وارد بخشی از منزلتان شوید و حس کنید که چیزی بهم ریخته در این نقطه وجود دارد. حتی در صورتی که لوازم منزلمان همگی شیک و درجه یک باشند، اگر چیدمانشان درست و اصولی نباشد انگار یک جای کار می‌لنگد. دلیل این مساله چیست؟ اکثر ما ایرانی‌ها عاشق لوازم شیک هستیم. اما شاید یک اکسسوری به شدت باکلاس را در جای اشتباهی قرار داده‌ایم. یا شاید مبلمانمان را به شیوه‌ای درست نچیدیم! لازم نیست نگران باشید. بسیاری از ما با اصولی که راهنماتو در این مقاله به آن اشاره می‌کند آشنا نیستیم. اصولی که نیاز به مهندسی خاصی نداشته و به راحتی قابل حل شدن هستند.

1. به عملکرد لوازم در منزل توجه نمی‌کنیم!

1

به گزارش راهنماتو، یکی از بزرگترین ایرادهایی که می‌توان به برخی از منازل ایرانی گرفت، خریداری لوازم خانه‌ای است که هیچ عملکردی برای ما ندارند. مثلا یک آبسردکن را در نظر بگیریم که خریده‌ایم در حالی که یخچال ما آبسردکن دارد. حال اگر آبسردکن را به دلیل کمبود جا داخل سالن پذیرایی قرار دهیم، بدترین بلای ممکن را سر دکوراسیون داخلی منزل آورده‌ایم. بنابراین، بهتر است همین حالا هر وسیله‌ای که در خانه دارید را نگاه کنید و برای آن هدفی در نظر بگیرید، اگر هیچ هدفی وجود نداشت آن وسیله در منزل شما زائد است.

2. ناهمخوانی سبک دکوراسیون با سبک اکسسوری‌ها

1

دقت کردن به سبک اکسسوری‌هایی که قرار است بخریم با سبک دکوراسیون داخلی منازل ما یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید رعایت کنیم. بله! ممکن است به بازار رفته باشیم و یک اکسسوری فانتزی شدیدا روح ما را تسخیر کرده باشد، اما انتخاب ما برای دکوراسیون داخلی منزل سبک نئوکلاسیک باشد. این یعنی کابینت‌های ما با تزئینات جزئی و جنس ممبران هستند و هیچ جایی برای قرار دادن یک اکسسوری فانتزی نداریم. پس یا باید به طور کل کابینت‌ها را عوض کنیم یا باید از خرید و استفاده از آن اکسسوری فانتزی صرف نظر کنیم.

3. توجه نکردن به نور در دکوراسیون داخلی

1

در معماری سنتی ایران بازی با نور یکی از جذاب‌ترین عناصر بوده است. امروزه نیز اکثر ما ایرانی‌ها به هنگام خرید یا اجاره خانه به میزان پنجره‌ها و نور طبیعی‌ای که یک خانه دارد توجهی ویژه داریم. اما، آیا به لایه‌بندی نور مصنوعی برای شب هم توجه می‌کنیم؟ آیا برای نورپردازی مصنوعی در منازلمان تنها از یک لوستر چند شعله استفاده کرده‌ایم؟ شاید هم از نوارهای ال ای دی رنگی استفاده کرده‌ایم که به شدت فضای خانه را دلگیر می‌کنند و بیشتر حکم یک وسیله تزئینی را دارد؟! تمامی سوال‌هایی که مطرح شد ایرادهایی است که می‌توانیم به نورپردازی در دکوراسیون منازل ایرانی بگیریم. درحالی که نور یکی از مهم‌ترین عناصر برای آرامش انسان در یک منزل است، ما به آن بی‌توجه هستیم. بهتر است با یک نورپردازی لایه‌ای این مشکلات را برطرف کنیم و بزرگترین ایراد دکوراسیون منزلمان را برطرف کنیم.

4. استفاده بیش از حد از دستگیره برای کابینت‌ها

1

ممکن است که فضای داخلی آشپزخانه ما به اندازه‌ای باشد که کابینت‌ساز توانسته تعداد زیادی کابینت کنار یکدیگر بسازد. کابینت‌های افقی، عمودی، باریک، عمیق و غیره که هرکدام محل قرار گرفتن یک سری از لوازم یا حتی خوراکی‌های خانه شما شده‌اند. اما، اگر قرار باشد به تک تک درهای کابینت، یک دستگیره وصل کنیم، جلوه کابینت‌ها را از بین برده‌ایم. به‌علاوه، با تکرار کردن یک موتیف، خارج از حد معمول، باعث شلوغی آشپزخانه شده‌ایم. بهتر است دستگیره‌های کابینت آشپزخانه را مخفی بگیریم یا اگر کابینت‌هایمان کلاسیک یا نئوکلاسیک است و دستگیره در آن نقش مهمی دارد، برای برخی از اصلی‌ترین کابینت‌ها دستگیره تزئینی و زیبا استفاده کرده و برای باقی درها دستگیره مخفی یا دستگیره‌های ساده‌تر استفاده کنیم.

5. نادیده گرفتن هنر در دکوراسیون داخلی!

1

یکی از بزرگترین ایرادهایی که امروزه می‌توان به دکوراسیون داخلی منازل ایرانی گرفت، بهره نبردن از هنر ایرانی در خانه‌هایشان و یا بیش از حد استفاده کردن از آن است. پس در درجه اول باید تعادل را حفظ کنیم. منظور از هنر ایرانی این است که به صنایع دستی ایرانی، فرش ایرانی، تابلوخط‌های ایرانی، نقاشی ایرانی و غیره اهمیت دهیم و از آن‌ها به‌عنوان اکسسوری‌هایی فاخر در منازلمان استفاده کنیم. اما لازم نیست بر روی هر دیوار یک تابلو نصب کنید، یک دیوار را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید و تابلو مورد نظر را بر آن نصب کنید. بعلاوه، مدت زمانی است که کمتر در خانه‌های ایرانی بوفه‌هایی را می‌بینیم که به جای کریستال‌های فرانسوی، از ظروف میناکاری‌شده اصفهانی استفاده کنند. سعی کنیم در دکوراسیون داخلی منزلمان، با استفاده از اکسسوری‌ها، روح فرهنگ و هنر ایرانی را بدمیم که کاملا با روحیات ما سازگار بوده و در دل آن پرورش یافته‌ایم.

6. ناهمخوان بودن طرح پوستر دیوار با دکوراسیون منزل

1

یکی از ایرادهای اساسی در دکوراسیون منازل ما ایرانی‌ها نصب پوسترهایی است که هیچ همخوانی با فضای داخلی خانه ما ندارند و به طور کل اصول دکوراسیون داخلی منازل را زیر پا می‌گذارند. به‌عنوان مثال پوستری با طرح مدرن را در نظر بگیرید که بر دیوارهایی نصب شده که جلویشان مبلمانی سلطنتی قرار گرفته است! این یک فاجعه خواهد بود! یا استفاده از پوسترهایی با طرح سه‌بعدی که پشت تلویزیون نصب کرده‌ایم در حالی که بهتر بود از یک تی وی وال مناسب‌تر استفاده کنیم. به طور کلی بهتر است به‌جای نصب پوسترها از مجسمه، تابلو یا حتی گل و گیاه‌های طبیعی استفاده کنیم که زیبایی خانه ما را چندین برابر می‌کنند، نه اینکه فضایی شلوغ به همراه داشته باشند.

7. چیدمان منزل همچون یک فروشگاه مبل

1

در زبان معماری داخلی، اصطلاحی وجود دارد با عنوان CATALOGUE ROOM یا اتاق کاتالوگ. منظور از این اصطلاح این است که ما لوازم و مبلمان منزلمان را طوری بچینیم که انگار در یک گالری یا فروشگاه مبلمان هستیم. گاهی هم چیدمان مبلمان ما به حالت اتوبوسی است. ممکن است بپرسید چه ایرادی دارد؟ وقتی مهمان‌هایتان سر می‌رسند و روی مبلمانی می‌نشینند که به صورتی اتوبوسی چیده شده‌اند، هیچ یک، دیگری را نخواهند دید و هر لحظه از به‌وجود آمدن فضایی صمیمانه جلوگیری می‌شود.

1

بعلاوه، اگر ما بیش از حد مبلمان بخریم، مجبور می‌شویم آن‌ها را کیپ به کیپ یکدیگر بچینیم و منزلمان را شبیه به فروشگاه مبل کنیم. بنابراین بهتر است با توجه به متراژ خانه‌مان مبلمان تهیه کنیم تا بتوانیم آن‌ها را دلباز و اصولی بچینیم. اگر مبلمانتان 8 نفره است می‌توانیم از مقاله « ۵+1 ایده جذاب برای چیدمان مبل ۸ نفره در منزل» ایده‌هایی خاص برای چیدمانمان بگیریم.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها