«زیربرنجی» لرستان رو اگه امتحان نکنی ضرر کردی! باور کن!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

راهنماتو- «غذای خوشمزه یعنی این! امتحانش کن!»

غذاهای محلی و قومی آنقدر زیاد هستند که شاید هنوز اسم بعضی از آنها به گوش ما نخورده باشد! «زیربرنجی لرستان» یکی از آن خوشمزه‌هاست که اگر یک بار درست کنید برای همیشه خواهان آن خواهید بود. ترکیب گوشت و پلو در کنار ادویه‌های فوق‌العاده و عطردار برای شما طعمی به یاد ماندنی را خواهد ساخت.

به گزارش راهنماتو، این غذا را اهالی لرستان در مراسم‌های رسمی و عروسی‌ها طبخ می‌کنند و وقتی این برچسب را با خود دارد یعنی با یک غذای بی نظیر روبه رو هستید که آنچه خوبان همه دارند به تنهایی دارد!

زیربرنجی یک نوع پلو گوشت است که سرو آن هم به صورت ویژه است. بیشتر از این دلتان را آب نمی‌کنم! آستین‌ها را بالا زده و سراغ پختن آن بروید که هدر دادن وقت اشتباه است!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت سردست گوسفند

750 گرم

پیاز درشت

3 عدد

سیر

دو بوته کامل

زردچوبه، فلفل سیاه، گرام ماسالای گوشت، گرد لیمو و نمک 

به میزان لازم

زعفران دم کرده

به میزان سخاوت شما

آب جوشیده

2 لیوان

طرز تهیه:

در قدم اول پیازها را بشویید و پوست بگیرید و خلالی خرد کنید. کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن ریخته و تفت بدهید. لازم نیست پیاز سرخ بشود. در حد ترکیب شدن آن با روغن و کمی گرمتر شدنش کافی است! گوشت‌ها را به صورت تکه‌های درشت برش زده و روی پیازها بچینید. دو بوته سیر را پوست کنده و در کنار گوشت‌ها قرار بدهید. ادویه‌هایی که نام برده شده را به همراه آب جوش و زعفران دم شده روی گوشت بریزید و در قابلمه را ببندید. حرارت گاز باید ملایم باشد. این غذا در دسته غذاهای عجله‌ای قرار ندارد، پس با دل آرام و سر صبر آن را آماده کنید. اجازه بدهید حدود 3 تا 4 ساعت گوشت در مجاورت پیاز و ادویه‌ها بپزد تا خوب مغزپخت شده و عطر فوق‌العاده‌ای فضا را دربربگیرد.

20 دقیقه پایانی طبخ زیربرنجی عزیزمان، نمک و گرد لیمو را هم به آن اضافه کنید. اگر آب گوشت کم شده بود مقدار کمی آب جوش داخل قابلمه بریزید.

پلو را به صورت آبکش شده دم کنید و آماده سرو کردن باشید.

کف دیس از پلوی دم شده بریزید و روی آن از مواد گوشتی قرار بدهید. به صورت لایه لایه این کار را انجام بدهید و در انتها روی پلو مخلوط زرشک و زعفران ریخته و آن را به زیبایی تزیین کنید. در لرستان هنگام سرو روی دیس را با نان لواش می‌پوشانند. اگر شما هم دوست داشتید به شیوه کاملا سنتی آن را سر میز ببرید نان لواش فراموشتان نشود!

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها