کدوم بازیهای FIFA بهترین تجربه فوتبالی رو داشتن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 8.3 دقیقه

راهنماتو- این سری بازی‌های FIFA اونقدر محبوب بوده که به حق یکی از پایه‌های ژانر ورزشی در دنیای بازی‌های ویدیویی به حساب میاد. فوتبال کلا ورزشی هستش که توی تموم دنیای طرفدارای زیاد خودش رو داره، پس انتظار هم میره که بازیهاشون هم خیلی مورد استقبال قرار بگیرن؛ و EA هم در طول تاریخ تونسته با کنترل مجوز و لایسنس‌های مختلف مرتبط این ژانر رو توی مشت خودش بگیره که این به سری FIFA امکان داده که به اوج محبوبیت برسه. حالا این سری، به خصوص از زمان معرفی حالت Ultimate Team، مورد انتقاد زیادی قرار گرفته، تونم چون تمرکز بازی از ان بودنش به پول درآوردن برای EA تغییر کرده.

به گزارش راهنماتو، اما با همه مشکلاتی که این سری داشته، لحظاتی بوده که واقعاً شگفت‌انگیز بوده و ساعت‌های سرگرم‌کننده زیادی رو برای گیمرهای سراسر جهان به همراه داشتن. در سال 2023، EA به EA Sports FC تغییر نام داد که خبر از تموم شدن یه دوره طولانی برند بازیهای FIFA میداد. حالا اگه این دوره جدید در واقع ادامه‌ای از همون سریه، اما تا حدودی متفاوت، این وقت مناسبیه که به بهترین بازی‌های FIFA نگاهی بندازیم، پس با راهنماتو همراه باشین.

10- FIFA 07

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

فیفا 07 یه جورایی یه نسخه عجیب توی این سری شد! باورتون میشه یا نه، این یکی از بهترین بازی‌های فیفا بود... ولی فقط برای کسایی که نسخه Xbox 360 رو داشتن. با توجه به فناوری نسل بعدی که Xbox 360 نسبت به PS2 و GameCube ارائه داد، نسخه Xbox 360 تونست یه موتور ورزشی جدید رو داخل بازی قرار بده. اون پیشرفت‌های فنی هم باعث شد که فیفا 07 بتونه داده‌های بازی بهتری رو ارائه بده و برای اولین بار تو تاریخ این سری، تونست عناوینی مثل "بازیکن برتر مسابقه" رو به بازیکنا بده. این تغییرات واقعاً فوق‌العاده بودن، ولی عدم پیشرفت نسخه‌های دیگه بازی باعث شد همه تجربه یکسانی از این بازی نداشته باشن.

9- FIFA 94 (FIFA International Soccer)

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

همونطور که می‌دونید، حس نوستالژی چیزیه که واقعاً تو دل آدم‌ها جا می‌گیره و می‌تونه همه نقاط ضعف یه بازی رو پوشش بده، و به خصوص وقتی که به بازی‌هایی که تو دوران کودکی و نوجوانی دوست داشتیم فکر می‌کنیم. برای خیلی از ما، فیفا 94 (که اون موقع به عنوان فیفا فوتبال بین‌المللی شناخته می‌شد) یه چیزی از اون دسته بازی‌هاست که حس نوستالژیک به آدم می‌ده. این بازی واقعاً یه شروع قوی برای سری فیفا بود، با این همه موفقیت تجاری و دستاورد فنی که تو اون دوران داشت. حالا البته نوستالژی فقط دل‌خوشی از بازی گذشته نیست، حتی الان هم این بازی یه جذابیت خاصی داره که می‌تونه آدم رو وسوسه کنه که باهاش بازی کنه. به علاوه، یه قابلیت خیلی عجیبی تو این بازی هست که به بازیکن اجازه می‌ده که وقتی قراره از داور کارت بگیره، از داور فرار کنه! این کار هنوز هم بامزه و خنده‌دار هم مثل اون زمانه.

8- FIFA 2001

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

وای، فیفا 2001 یه بازی خیلی پر‌انتظار بود، چون این اولین بازی‌ای بود که رو PS2، یکی از کنسول‌های بسیار محبوب اون زمان، عرضه شد. این بازی فقط یه ماه بعد از اینکه PS2 به بازار عرضه شد، منتشر شد، و ارتقاء کیفیتش نسبت به PS1، به لطف سخت‌افزار بهتر PS2، واقعاً چشم‌گیر بود. این پیشرفت‌ها باعث افزایش فروش کنسول برای سونی هم شدن، چون اختلاف کیفیت بین نسخه‌های PS1 و PS2 خیلی رویت بود. و تونست تبلیغ خوبی برای نسل جدید کنسول‌های سونی بشه.

7- FIFA 13

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

فیفا 13 یه بازی مهم برای سری بود، چون به شکل قابل‌توجهی تو اون حالت اصلی سری، حالت Ultimate Team، پیشرفت کرد، که در ورودی قبلی، فیفا 12، به‌طور غیررسمی به عنوان حالت اصلی سری تعریف شده بود. فیفا 13 همچنین یه بازی نوآورانه بود، چون اولین بار تو تاریخ این سری، کنترل‌های Kinect، PlayStation Move و Wii U رو به بازی اضافه کرد. این ویژگی‌ها خیلی متفاوت بودن و میشه گفت تقریباً به شکل‌های تبلیغاتی مخصوص هر کنسول تبدیل شدن، اما باز هم این تغییرات جذابیت خاصی رو برای طرفداران سری داشتن.

6- FIFA Soccer 2003 (FIFA Football 2003)

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

هرگز تأثیر جذابیت محیط رو برای ورزش‌ها از دست ندهید، مخصوصاً زمانی که به ورزش فوتبال مرتبطه. فیفا فوتبال 2003 اولین بازی در سری بود که واقعاً جایگاه‌های ورزشگاه‌ها رو با جشن‌های پر رنگ و مردم پر کرد، که این باعث شد بازی و به تبعیت از اون، سری، حسی واقعی‌تر و فعال‌تر از همیشه داشته باشه. علاوه بر این، بازی صحنه‌های تحلیل و بررسی بازی و همچنین جلوه‌های تلویزیونی زیادی رو داشت که باعث می‌شد مسابقات حس مراسمی بیشتر و واقعی‌تری داشته باشن.

5- FIFA 22

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

با در نظر گرفتن اینکه چه طور اغلب دیدگاه عمومی درباره سری فیفا در سال‌های اخیر منفی بوده، ممکنه برخی از مردمو تعجب‌‌برانگیز باشه که فیفا 22 به این لیست رسیده. با این حال، باید این قضیه رو مدیون EA بود که این بازی میشه گفت یکی از  بهترین گیم‌پلی‌های متوازن رو در این سری داشته که این باعث می‌شه امروزه بهترین گزینه برای کسی که به دنبال خرید یک بازی فیفای مدرنه باشه. حالا درسته که آخرین آمارهای بازیکنان، کیت‌ها و تراکنش‌هاشون رو نداره. متأسفانه، با این وجود، این بازی به دلیل عدم پیشرفت و نوآوری در حالت‌های بازی‌اش دچار مشکلاتی هم هست، که این یک موضوع رایجه از زمانی که حالت Ultimate Team برای EA این سری رو تبدیل به یه ماشین چاپ پول کرد.

4- FIFA 11

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

افزودن ویژگی‌های جدید زیاد، از جمله تنظیم سیستم چرخشی، حالت مدیریتی که از پرتکرارترین امور غیر ضروری رو حذف کرده، پاس‌دهی حرفه‌ای که دقت پاس رو بهبود می‌بخشه و ... همه باعث شد که تجربه بازی آروم و شادابی رو ارائه بدن. گاهی اوقات، بازی بیش از حد به سمت واقع‌گرایی میره، اما این مشکل به دلیل کارآیی در اجرای گیم‌پلی قابل حله. در نهایت، مسلط شدن به سبک بازیکنان، حس حرفه‌ای رو که فیفا 11 به شما میده رو خیلی خوب منتقل میکنه و نسبت به بازی و تلاش‌هاتون بازخورد مناسبی رو بهتون میده.

3- FIFA 12

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

همانطور که قبلاً گفته شد، فیفا 12 نقطه عطفی در رشد Ultimate Team بود، چون این احساس به وجود اومده بود که این اولین بازی در این سریه که این حالت تبدیل به تمرکز اصلی و مرکز بازی شده و "دلیل اصلی" برای انتخاب یک ورودی فیفا محسوب میشه. این در واقع توسط فکتی تایید میشه که وقتی نسخه "Ultimate Edition" بازی در انگلیس عرضه شد، گزینه‌های مختلفی از بسته‌های Ultimate Team و مزایایی رو برای کسانی که مایل به پرداخت پول بیشتر بودن، فراهم میکرد. امروزه بازیکنان ممکنه به این قضیه به طور منفی نگاه کنن، اما Ultimate Team هنوز یک ویژگی نسبتاً تازه و جذاب بود، و بیشتر طرفدارا به خاطر شهرت و نوآوری جدیدی که تونست به این سری بیاره با آغوش باز ازش استقبال کردن. فیفا 12 همچنین دفاع تاکتیکی و پاس دقیقی رو پیاده‌سازی کرد که به طور قابل توجهی گیم‌پلی رو بهبود می‌بخشه.

2- FIFA 10

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

از میراث این بازی و تاثیری که توی دنیای بازیهای فوتبالی گذاشت میشه گفت که این نسخه که بین بزرگترین بازی‌های EA در طول تاریخ به‌شمار میاد، به ویژه وقتی که برای اولین بار عرضه شد. همه چیز از موسیقی، جو، گیم‌پلی و ارائه همه به طور کامل نسبت به سال قبل و نسخه قبلی دستخوش تغییراتی شده بودن. تمرکز بازی هم همچنین بیشتر روی زمین است، چون سرعت این بازی هم نغییر کرده بود و بیشتر میخواست گیمرها اون فانتزی‌های فوتبالی خودشون رو توی بازی انجام بدن تا اینکه یه مسابقه خشک رو داشته باشن.

خلاقیت زیادی هم توی تکنیک‌های مختلف بازی وجود داشت، و همیشه جالب بودش که روش‌های جدیدی رو برای گلزنی توی بازی رو ببینین. به دلیل سبک سریع بازی، بازیکنا همیشه نسبت به وقایع بازی هوشیارن، که به این معناست که هیچ لحظه خسته‌کننده‌ای رو شما توی بازی نمیتونین داشته باشین.

1- FIFA 14

which-fifa-games-had-the-best-perfomance

فیفا 14 اولین بازی توی این سریه که بر روی کنسول‌های نسل هشتم که میشه همون PS4 و Xbox One عرضه شد. مثل فیفا 2001، فیفا 14 به خاطر بهبود‌های فنی و بصری که تونست داشته باشه خیلی مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این، EA وقت زیادی رو برای بازسازی فرانچایز بر روی کنسول‌ها صرف کرد، زیرا آن‌ها موتور بازی را از موتور ایمپکت به موتور ایگنایت تغییر دادن، که حس کاملاً جدیدی رو به بازی توی هر زمینه‌ای میداد.

همه این بهبودها باعث شدن که هم گیمرهای فوتبال دوست و هم منتقدای دنیای بازی از عملکرد این بازی راضی باشن و فیفا 14 با نقدهای مثبت زیادی که گرفته یکی از بهترین نمره و امتیازهای این سری رو روی  Metacritic داشته باشه اونم با امتیاز عالی 88 که تونسته روی Xbox One کسب کنه.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها