اهمیت تمیز کردن اتاق خواب بر کیفیت خواب شبانه + ترفندهای تمیز کردن اتاق خواب

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۸ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

راهنماتو- اتاق خواب یک پناهگاه امن است که آرامش، آسایش و تجدید قوا را برای ما به ارمغان می آورد. تمیز کردن این قسمت از خانه از اهمیت بالایی برخوردار است و علاوه بر جنبه زیبایی، به عنوان یک راه حل عالی برای بهبود خواب و آرامش ذهنی در حین خواب مطرح می شود. در واقع می توان گفت تمیز کردن اتاق خواب پیش از خوابیدن کلید یک خواب شبانه بهتر است. اما دلیل این که کیفیت خواب را با تمیزی اتاق خواب مرتبط می دانند چیست؟

1- بهبود کیفیت هوا

به گزارش راهنماتو، با تمیز کردن اتاق خواب به از بین بردن آلرژن ها و محرک هایی که کیفیت خواب را مختل می کنند، کمک خواهید کرد. وجود ذراتی مانند گرد و غبارو شوره حیوانات خانگی در اتاق خواب می تواند به بروز آلرژی، مشکلات تنفسی، ناراحتی و اختلال در خواب منجر شود. تمیز کردن اتاق خواب باعث بهبود کیفیت هوا و ایجاد یک محیط خواب سالم خواهد شد.

2- کاهش بی نظمی بصری

یک اتاق خواب تمیز و مرتب با کاهش در هم ریختگی بصری و محرک های استرس زا، به فضایی آرامش بخش برای خوابیدن شما تبدیل خواهد شد. به هم ریختگی موجب حواس پرتی شما شده و باعث می شود سخت تر به خواب بروید. در حالی که یک فضای تمیز سهم بزرگی در داشتن یک خواب باکیفیت دارد.

3- از بین بردن محرک های استرس زا

اتاق خواب شما باید فاقد عوامل استرس زا مانند تقویم یادآوری کارها و رویدادها باشد. با مرتب کردن این مکان و خارج کردن محرک های استرس زا از آن از ترشح هورمون های استرس جلوگیری کرده و خواب شبانه بهتری را تجربه خواهید کرد.

4- ایجاد یک روال شبانه

یک روال شبانه برای تمیز کردن اتاق خواب پیش از خوابیدن به آرامش ذهنی، سلامت جسمی و عادات خواب سالم منجر خواهد شد.

کارشناسان توصیه می کنند که برای داشتن یک خواب شبانه خوب و باکیفیت این 6 مرحله را دنبال کنید:

1- گردگیری و جارو کردن اتاق خواب

گرد و غبار و ذرات حساسیت زا به تدریج در فرش‌ها، ملحفه‌ها و پرده‌ها تجمع کرده و خواب افراد مبتلا به آلرژی یا مشکلات تنفسی را مختل می کنند. اتاق خواب خود را به طور منظم گردگیری و جارو کنید و یک محیط تنفسی سالم تر ایجاد کنید. تمیز نگه داشتن اتاق خواب موجب می شود فضای اتاق شما بوی بهتری بدهد. بوی بد حواس شما را از خوابیدن منحرف کرده و خواب شبانه تان را مختل خواهد کرد.

اتاق خواب

2- تمیز نگه داشتن ملحفه و رختخواب

تمیز نگه داشتن رختخواب و ملحفه از اهمیت بالایی برخوردار است. ملحفه ها به مرور مملو از عرق، روغن و سلول های مرده پوست شده و محیطی ایده آل برای رشد کنه ها و باکتری ها ایجاد می کنند. ملحفه‌ها، روبالشی‌ها و روکش‌های لحاف را هر هفته با آب داغ و شوینده های ضدحساسیت بشویید. علاوه بر تمیز کردن منظم ملحفه ها، تمیز کردن دوره ای تشک نیز بسیار مهم است. هر چند ماه یکبار پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه و نور آفتاب به تشک شما برخورد کنند و بو و رطوبت آن را از بین ببرند. برای تمیزی بیشتر می توانید از محافظ تشک و روکش بالش استفاده کنید. محافظ تشک به عنوان مانعی در برابر انواع مایعات، لکه ها و مواد حساسیت زا عمل می کند، عمر تشک شما را افزایش می دهد و محیط خواب سالم تری ایجاد می کند. توصیه می کنیم از روکش های تشک ضد آب و ضد حساسیت استفاده کنید.

3- داشتن یک رویکرد مینیمالیستی

از دیدگاه روانشناختی، اتخاذ یک رویکرد مینیمالیستی در چیدمان اتاق خواب به داشتن یک ذهن آرام تر و خواب بهتر کمک می کند. ذهن شما برای به آرامش رسیدن به یک محیط دنج نیاز دارد، مکانی که عاری از نگرانی های روزمره باشد. علاوه بر این، هر چه تعداد وسایل و بی نظمی اتاق خواب کمتر باشد، میزان گردو غبار انباشته شده در فضا کاهش یافته و کیفیت هوای آن نیز بهبود می یابد. سطوح، کمدها و زیر تخت را بررسی کنید، اقلامی که دیگر به آنها نیاز ندارید، اهدا کنید و یا دور بریزید.

4- تمیز کردن کفپوش ها

کفپوش ها نیز ممکن است پس از مدتی مملو از انواع آلرژن ها شوند. تمام کفپوش های اتاق خواب اعم از فرش، چوب سخت یا کفپوش لمینت باید هر چند وقت یک بار تمیز شوند. فرش ها را مرتبا جاروبرقی بکشید و به صورت دوره ای آنها را با شامپو فرش تمیز کنید. کفپوش‌های چوبی یا لمینت را با استفاده از جاروبرقی و تمیز کننده های کفپوش چوبی تمیز کنید.

اتاق خواب

5- مرتب کردن لوازم

مطمئن شوید که هر چیزی در اتاق خواب شما جای مناسبی دارد. این کار تمیز کردن اتاق خواب را نیز ساده تر خواهد کرد و از قرار دادن لوازم تصادفی در کشوها و به هم ریختن آنها جلوگیری می کند. داشتن یک اتاق خواب نامرتب استرس شما را بیشتر کرده و موجب برهم زدن خوابتان خواهد شد. پس از استفاده هر وسیله را در جای خود قرار دهید و قرار دادن اقلام در محل تعیین شده را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود در نظر بگیرید.

6- بهبود کیفیت هوای اتاق خواب

در حالی که گردگیری، کشیدن جاروبرقی و از بین بردن آلودگی ها برای بهبود کیفیت هوای اتاق خواب ضروری هستند، سازماندهی فضای اتاق خواب با چند افزودنی تصفیه کننده هوا نیز می تواند به بهبود خواب شما کمک کند. درها و پنجره های اتاق خواب را هر چند وقت یک بار باز کنید. این کار موجب جریان یافتن هوای تازه در اتاق خواب شما خواهد شد. توصیه می کنیم از یک تصفیه‌کننده هوا با فیلتر HEPA برای حذف آلاینده‌های موجود در هوا و آلرژن‌ها از اتاق خواب استفاده کنید. می توانید با نگهداری گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا در اتاق خواب خود به خواب بهتر کمک کنید.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

(ویدئو) امباپه: این بیشتر از من شبیه امباپه است
چهره ها

(ویدئو) امباپه: این بیشتر از من شبیه امباپه است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .8 دقیقه
علت مرگ بروسلی فاش شد!
دانستنی ها

علت مرگ بروسلی فاش شد!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .7 دقیقه
 ۱۰ سریال ترکی محبوب و پرمخاطب در ایران
راهنمای فیلم

۱۰ سریال ترکی محبوب و پرمخاطب در ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 9 دقیقه
(ویدئو) این ویدئوی دردناک داغ پدر رضا داوودنژاد را تازه کرد!
چهره ها

(ویدئو) این ویدئوی دردناک داغ پدر رضا داوودنژاد را تازه کرد!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
بعد از تمرین ورزشی چه بخوریم؟
دانستنی ها

بعد از تمرین ورزشی چه بخوریم؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 3.5 دقیقه
وضعیت آب و هوا امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403/ پیش بینی وضعیت هوا فردا شنبه 29 اردیبهشت
آب و هوا

وضعیت آب و هوا امروز جمعه 28 اردیبهشت 1403/ پیش بینی وضعیت هوا فردا شنبه 29 اردیبهشت

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.6 دقیقه