(ویدئو) روبات انسان نمای پونیو تویوتا با یک ویژگی جالب/ روباتی که می‌تواند در آغوش بگیرد

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.9 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت: پونیو روبات انسان‌نمای موسسه تحقیقاتی تویوتا است که اشیا را به روش متفاوتی و پیشرفته‌ای بلند می‌کند.

بیشتر روبات‌های انسان‌نما اشیاء را با دستان خود برمی‌دارند، اما ما انسان‌ها این کار را انجام نمی‌دهیم، به‌ویژه زمانی که چیزی حجیم را حمل می‌کنیم. ما از سینه، باسن و بازوهای خود نیز استفاده می‌کنیم و این ایده پشت ساخت روبات جدید تویوتا است.

پونیو (Punyo)، یک پلت‌فرم تحقیقاتی انسان‌نما است. اول از همه، این موجود ژاپنی بسیار دوست داشتنی است، با ظاهری خوشایند و دوستانه که یادآور روبات بیمکس (Baymax) از انیمیشن بیگ هیرو دیزنی است. علاوه بر این، به نظر می ‌سد که او ژاکت بزرگ و بامزه‌ای به تن دارد. در واقع، این ژاکت متمرکز بر مفهوم آغوش ساخته با استفاده از مواد چسبنده‌ای ساخته شده است که لایه‌ای نرم روی اسکلت فلزی سخت پونیو می‌کشد، و پارچه دارای حسگرهای لمسی است که به آن امکان می‌دهد دقیقا آنچه را که در آغوش گرفته، احساس کند؛ خواه شخص باشد یا یک وسیله که قرار است حمل شود.

دست‌های پونیو شکل عجیب و جالبی دارد. تویوتا آن‌ها را پنجه می‌نامد، اما انگشتی برای گرفتن ندارد. بازوها با استفاده از دوربین‌های مخصوص طوری طراحی شده که وقتی چیزی را لمس می‌کند و تغییر شکل پیدا می‌کند، روبات می‌تواند بفهمد که چیزی را لمس کرده است.

بازوها به لطف آرایه‌هایی از ۱۳ کیسه پر از هوا که از شانه تا مچ می‌رسند، نرم هستند و بسته به آنچه ربات می‌خواهد، به‌صورت جداگانه فشار را برای میزان بهینه سفتی تنظیم می‌کند. گروه تحقیقاتی تویوتا از طریق عملیات از راه دور، پونیو را برای کنترل تعدادی از اجسام بزرگ مختلف آموزش داده‌اند. گااین آموزش‌ها درباره خم شدن به جلو، بغل کردن وسایل و خم شدن به عقب برای بلند کردن آن‌ها است. در دیگر مواقع، این تکنیک‌های حمل جالب‌تر است؛ مانند بلند کردن یک تنگ آب تا روی شانه و ثابت نگه داشتن آن در بالا.

در ماه سپتامبر، تویوتا پیشرفت قابل توجهی در آموزش به روبات‌ها نشان داد. در این آموزش‌ها به روبات‌ها چند نمونه از نحوه انجام ده‌ها کار مختلف آشپزخانه یاد داده شد: از جمله مالیدن چیزها روی نان، پوست کندن سیب زمینی، پهن کردن خمیر پیتزا و برگرداندن پنکیک با کاردک. روبات‌ها وظایف را به صورت شبیه‌سازی طی چند ساعت انجام دادند و بعد توانستند آنچه را که می‌دیدند به شکلی انعطاف‌پذیر و مستقل تکرار کنند.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها