بهترین استودیو‌های بازی‌سازی که سابقه درخشانی دارن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.3 دقیقه

راهنماتو-هیچ اهمیتی نداره که یه بازی کوچیک یا بزرگ باشه. چرا که هر بازی همیشه یه تیم خفن و پرتلاش پشتش داره. ولی بعدش یه سری بازیها هستن که بهشون میگن AAA ، این بازیها که توسط شرکتهایی ساخته میشن که همشون شرکتای بزرگی‌ان که با صدها توسعه دهنده با استعداد، تلاش به ساختن بازی‌ای دارن که بتونه یه سری مفاهیم رو دوباره معنی کنه. درسته که شاید هر سال یه بازی جدید نمی‌سازن، ولی وقتی که می‌سازن، بازی‌هاشون توسط میلیون‌ها نفر بازی میشن و همگی لذتشو می‌برن و استاندارد های جدیدی رو برای جذابیت بازیها تعریف میکنن.

به گزارش راهنماتو، تعداد کلمات کافی نیست که بتونیم تموم استودیوهای بازی که بهشون بچگی و بزرگسالیمون رو مدیونیم ستایش کنیم. با این حال نمیشه از تاثیری که توسعه دهنده ‌های باحالی مثل Naughty Dog، Santa Monica Studio، Ninja Theory و بقیه تونستن رو شکل دادن اون سلیقه گیمینگی که خیلی‌ها دارن چشمپوشی کرد. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بهترین استودیوهای بازیسازی تاریخ بندازیم. 

5. Rockstar Games

game-studios-with-the-best-track-record

Rockstar Games واقعا بی‌عیب و نقصه. همه‌ی بازی‌های اصلیشون از سری Grand Theft Auto و Red Dead Redemption رکوردهای زیادی رو شکستن و استانداردهای جدیدی رو برای سطح جزئیاتی که در دنیای باز بازیها میتونیم تجربه کنیم رو قرار دادن. از بازی GTA 5 که تو دنیای مدرن اتفاق می‌افته گرفته تا داستانی مثل Red Dead Redemption 2 که در دنیای خیالی Wild West اتفاق می‌افته، Rockstar بارها و بارها نشون داده که طراحی بازی‌شون از همه بهتره. وقتی به بهترین بازی‌هایی که Rockstar ساخته فکر می‌کنی، سخته که بخواین فرق بینشون بزارین و به عبارتی رتبه بندیشون کنین چون همه‌ی اونها تو دوران خودشون واقعا شگفت‌انگیز بودن. این استودیو خیلی معروفه و همیشه وقتی یه بازی جدید ازشون در راهه، میشه گفت کل دنیا منتظر اینن که ببینن تویچند سال گذشته تونستن چه چیزی رو بسازن. فقط کافیه به GTA 6 نگاه کنین، تریلرش الآن بیش از 170 میلیون بازدید داره.

4. Capcom

game-studios-with-the-best-track-record

مشکلی که Capcom طی چند سال اخیر داشته اینه که خیلی فراز و نشیب داشته. دهه 2000 میلادی برای Capcom تونسته بود ازشون یه خدا توی صنعت گیم بسازه. بازی‌های Devil May Cry، Resident Evil و Street Fighter باحال‌ترین بازی‌ها بودن و خیلی از گیمرای بزرگسال امروزی این فرانچایزها رو تنها عامل شکل‌دهی به خاطرات بچگیهاشون میدونن. بعد از اون وارد دهه 2010 شدیم و برای این استودیو میشه گفت اوضاع اونقدارهم رو به سامان نبودش البته تا وقتی که نسخه‌های ریمیک شده Resident Evil شروع به منتشر شدن کردن، Devil May Cry 5 ژانر hack-and-slash رو دوباره زنده کرد و Street Fighter 6 تونست خیلی سریع و راحت خودش رو جزو بهترین بازیهای مبارزه‌ای بکنه. هر کدوم از عناوین جدید Capcom تونستن جماعتی رو خوشحال کنن و طرفدارای این شرکت نمی‌تونند بیشتر از این خوشحال‌ باشن. چیزی که تونسته هم خیال خود شرکت و هم طرفداراش رو از آینده این شرکت جمع کنه اینه که بالاخره کپکام به جمع معدود استودیوهایی پیوسته که رضایت مشتریاش یا مخاطبینش رو ملاک برنامه آیندش گذاشته. همین قضیه تونسته خیلی راحت تضمین‌کننده فروش بالای عناوین جدیدش باشه.

3. Bethesda Softworks

game-studios-with-the-best-track-record

با Bethesda Softworks داستان خاصی داریم. از زمان ادغام Xbox و ZeniMax، زندگی براشون میشه گفت اونقدرا هم راحت نبوده. اما نمی‌تونید این قضیه رو انکار کنین که Bethesda نقش بزرگی تو تاریخ بازی‌های ویدیویی نداشته. سری‌های The Elder Scrolls و Fallout همونطور که هر کدومشون باز فراز و نشیب هایی رو توی خودشون داشتن ولی همچنان قله‌های RPG بودن و تونستن برای مدت زیادی تبدیل به ملاک یه بازی خوب توی این صنعت بشن. استودیوهای فرعی Bethesda مثل Arkane (Dishonored)، id Tech (Doom) و Tango Gameworks (The Evil Within) هم جدی تونستن هر کدوم با عناوین مخصوص خودشون خوب بدرخشن. به عبارتی خانواده استودیوهای Bethesda از همون اول تا به امروز تونستن تاثیر خودشون رو گرچه غیر مستقیم ولی بازم روی این صنعت بزارن و اگر امروز عاشق یه بازی شوتر یا RPG شدید، بدونین که Bethesda نقش بزرگی تو این اتفاق داشته.

2. Nintendo

game-studios-with-the-best-track-record

Nintendo از دهه 80 میلادی شرکتی بوده که تموم تمرکز خودش رو توی بازار بازی‌های ویدیویی گذاشته. اونها تونستن بهترین دستگاه‌های دستی رو بسازن و فرانچایزهای معروفی مثل Mario و The Legend of Zelda رو تولید کنن. Nintendo همه‌جا بوده و همه‌چیز رو تجربه کرده: از بنیان گذاری بازی‌های 2D، تا ساختن بزرگترین بازی‌های جهان باز، از نو سرمایه‌گذاری کردن تو پلتفرم دستی با Switch، و بیشتر از همه، با داشتن سخت‌افزاری با عملکرد پایین تونستند ماجراهای فوق‌العاده‌ای رو به پلتفرمشون بیارن مثل Tears of the Kingdom. هر سال Nintendo چیز جدیدی رو تونسته ارائه بده. تازه در همین حین فرانچایزهاشون رو هم دوباره کوبیدن و ساختن، به خصوص Zelda و Mario، و تازه با این همه تغییر و تفاسیر به نظر قرار نیست که حتی یه نمه هم کوتاه بیان و با قدرت دارن جلو میرن. واقعا ارزش اینو داره که اونارو یکی از بهترین استودیوهای بازی تاریخ صدا بدونیم.

1. FromSoftware

game-studios-with-the-best-track-record

بازی‌های FromSoftware یکی از استودیوهاییه که هر بار با ارائه این همه چیز و حتی بیشتر از اون، همه رو شگفت‌زده می‌کنه. بدون مایکروترانزکشن، بدون تعداد نامحدودی ارز مجازی داخل بازی، حتی New Game +7 از همون روز اول و عرضه ارائه می‌ده، با حداقل باگها و گاهی حتی دی‌ال‌سی‌های رایگان، این چیزی به نظر میاد که در این روزها از یه بازی بخوایم ولی FromSoftware یک استودیوییه که هر بار از این حد انتظارات فراتر می‌ره و همه اینها و بیشتر از این رو ارائه می‌ده.

از Dark Souls 2 در سال 2014، Bloodborne در سال 2015، Dark Souls 3 در سال 2016، Sekiro در سال 2019، Elden Ring در سال 2022 و حالا هم Armored Core 6 در سال 2023، FromSoftware در یه دوره فوق‌العاده برای ساخت یه سری از بهترین بازیهای تاریخ به سر میبره.

آیا می‌خواهید جادوگر، سامورایی، شوالیه یا قاتل باشید؟ بازی‌های FromSoftware خواسته‌های خیالی شما رو خیلی راحت برآورده میکنن. این ژانر "سولزلایک" که FromSoftware ایجاد کرده با هر عنوان جدیدی که منتشر می‌کنن بهتر هم میشن. باس‌های بهتر، گرافیک‌ها، طراحی‌ها، داستان‌ها، جهان‌های بزرگتر، تقریبا هیچ زمینه‌ای نیست که نتونید نسبت بهش انتقادی از FromSoftware داشته باشین.

در گذشته دهه، FromSoftware به شدت رشد کرده است و بازی‌هاشون هم میشه گفت گواهی از این قضیه هستن. هرکدام از آنها بهتر از قبل است و اگر چیزی به معنایی دارد، هیچ توسعه‌دهنده‌ای به جز FromSoftware دوبار اونم پشت سر هم برنده جایزه بازی سال در The Game Awards نشده. این طور که فعلا داره پیش میره، FromSoftware بدون شک معیاری برای بازی‌های تک نفرست و در سال‌های آینده، این توسعه‌دهنده قراره همچنان بازیهای تک‌نفره فوق‌العاده‌ای رو تحویل طرفداراش بده.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها