مروری به فراز و نشیب یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای یوبیسافت

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7.4 دقیقه

راهنماتو-Far Cry یه سری بازی حماسی و اکشنه که ریشه‌هاش تقریباً به بیست سال پیش برمیگرده. این یکی از بزرگترین فرنچایزهای تاریخ گیمینگه که برای مدت زیادی توسط استودیوهای مختلف یوبیسافت ساخته و منتشر میشده. و توی این دو دهه‌ای که از تولدش میگذره تونسته گیمرا رو را از جنگل‌های استوایی تا بیابان‌های خشک، و از قلب آمریکا به دوران عصر حجر ببره. کمتر فرنچایزی رو میشه به یاد آورد که تونسته باشه اینقدر تنوع در خودش و موضوعاتی که بهشون میپردازه داشته باشه.

به گزارش راهنماتو، به هر حال بازهم مثل هر چیز دیگه‌ای این ره 20 ساله فراز و نشیب خودش رو داشته و همیشه طوری نبوده که این سری توی اوج برای مدت طولانی‌ای مونده باشه. از زمانی که CryTek اولین نسخه این سری رو ساخت و بعدها که یوبیسافت مالکیت این فرنچایز رو به دست آورد، نسخه های مختلفی از این سری منتشر شدن که هر کدوم تلاش داشتن هویت به خصوص خودشون رو داشته باشن. با راهنماتو همراه باشین تا باهم نگاهی به بهترین و بدترین عناوینی که تا بحال از سری FarCry منتشر شدن بندازیم.

8. Far Cry 6

a-look-at-farcry-series-history

همونطور که گفتیم هر بازی از این سری تلاش کرده که بتونه یه نسخه منحصر به فرد و یه دید جالبی از این فرنچایز رو به مخاطبای خودش هدیه بده. تموم این خلاقیت‌ها و موارد اضافی میتونن خوب عمل کنن ولیکن وقتی که یه عنصر وارد بازی میشه خیلی سریع تموم تاثیر مثبتی که این خلاقیت‌ها داشتن رو از بین میبره. حالا شاید براتون سؤال باشه که این عنصر مهلک چی میتونه باشه؟! اون عنصر "تکراری شدنه". چیزی که توی همون ساعتهای اول این بازی زود متوجهش میشین و رفته‌رفته در تجربه بازی در مزاقتون طعمی تلخ رو به جا میزاره. به طرز جالبی این بازی یکی از کمترین نمرات رو تونسته توی تاریخ این سری از Metacritic بگیره. متاسفانه، حتی استعداد قابل توجه ژانکارلو اسپوزیتو در ایفای شخصیت اصلی منفی بازی هم نتونست باعث نجات این بازی بشه.

7. Far Cry: New Dawn

a-look-at-farcry-series-history

این بازی حاصل یکی از حرکت‌های جالب یوبیسافته! کلا یوبیسافت عادت داره که وقتی یه بسته الحاقی رو برای یه بازی معرفی میکنه، بعد یه مدت کل اون بسته الحاقی رو به یه بازی جداگانه تبدیل میکنه، چیزی که همین چند وقت پیش با Assassin's Creed Mirage دیدیم. New Dawn داستان خودش رو بعد از وقایعی که توی Far Cry 5 دیدیم به عنوان یه بازی جداگانه دنبال میکنه. اینکه تونستن یه دنیای پساآخرالزمانی رو در قالب یه بازی FarCry معرفی کنن واقعا حرکت جالب و مبتکرانه‌ای بودش ولی با اضافه کردن المان‌های پولی و میشه گفت Pay-to-Win در کنار یه داستان نسبتا فاجعه و رو اعصاب خود یوبیسافت کاری کرد که این بازی شکست بخوره و خیلی سریع از یاد همه بره.

6. Far Cry 5

a-look-at-farcry-series-history

Far Cry 5 قرار بود بازی‌ای باشه که طرفدارای این سری رو به جای اینکه اونارو به دورافتاده‌ترین مناطق زمین ببره، به جایی ببره که میشه گفت اکثرا یه آشناییت جزیی باهاش دارن. حالا کجا؟ مونتانا، ایالات متحده آمریکا. سرزمینی سبز و زیبا که تحت کنترل یه مشت مذهبی تندرو افتاده و سعی دارن که به همه به زور بقبولونن که آخرالزمان نزدیکه و اونا تنها راه نجات بشریت هستن. کسی هم اگر باهاشون مخالفت کنه دخلشون رو میارن. با کلی امید و هایپی که خیلی‌ها من جمله خود من نسبت به این بازی داشتن، این بازی تبدیل به دومین بازی فاجعه این سری از لحاظ نمره و امتیاز شد. اون تازه به کنار این بازی اون اول پر از باگهای رو اعصاب بودش که رسما اجازه "لذت بردن" از این بازی رو به کسی نمیداد.

5. Far Cry: Primal

a-look-at-farcry-series-history

دیدین پراید چندبار به انواع مختلف و مثلا با شمایل جدید به بازار عرضه شد؟ این بازی هم میشه گفت در واقع پرایدی هستش که یوبیسافت به بازار منتشر کرد. بازی‌ای که خیلی از المان‌های نسخه قبلی خودش یعنی FarCry 4 رو در خودش داشت و حتی دوباره داشت از نقشه همون بازی استفاده میکرد؛ بعد جای جالبش میدونین کجاست؟ اینکه این بازی تونست جزو بازیهای موفق این سری باشه! بازی‌ای که در واقع همون بازی قبلیش با یه اسم جدید بود. تنها خلاقیت و امتیازی که میشه به این بازی داد اینه که تونست خیلی قشنگ اون اتمسفر عصرحجری رو به دنیای FarCry بیاره و با المان مخصوص سری یه تجربه خوب رو در یه بازه زمانی که خیلی کم توی بازی های مختلف دیدیم برامون رقم بزنه.

4. Far Cry 2

a-look-at-farcry-series-history

Far Cry 2 اولین تجربه یوبیسافت بعد از خریدن حقوق و مالکیت تام این سری بود، بازی‌ای که به طور کامل توسط استودیوهای داخلی یوبیسافت ساخته و 4 سال بعد از نسخه اول منتشر شد. میشه گفت تنها دلیلی که این سری تونست اینقدر محبوب بشه و توی صدر اخبار قرار بگیره این بازی بود چرا که با نوآوری های مختلفی که در قالب گیمپلی جدید و اون تم واقع‌گرایانه‌ای که داشت تونست طرفدارای زیادی رو نه تنها به خودش بلکه به این سری جذب کنه. برای همین هم هستش که همیشه بین طرفدارای FC2 و FC3 این بحث پیش میاد که کدوم بازی بهترین نسخه این سریه.

3. Far Cry 4

a-look-at-farcry-series-history

Far Cry 4 بیشتر میشه گفت تلاش یوبیسافت برای تکراری موفقیتی بودش که نسخه قبلیش تونسته بود کسب کنه. به نظر دیدگاهی که یوبیسافت نسبت به این بازی داشت اینطور بود که "چرا سری که درد نمیکنه رو دستمال ببندیم!" برای همین هم توی خیلی از جنبه‌های بازی شاهد تکرار مواردی بودیم که تونسته بودن FarCry 3 رو به یه بازی فوق‌العاده تبدیل کنن. حتی شخصیت‌پردازی و داستان بازی هم طوری بود که میشد هر از گاهی یه سری شباهت‌های فاحشی رو به چشم دید. ولی در کل باید گفت که این بازی تونست یکی از نسخه های خوب این سری بشه و جایگاهش به عنوان بازی سوم این لیست کاملا به جاست.

2. Far Cry

a-look-at-farcry-series-history

Crytek بود که برای اولین بار Far Cry رو ساخت. شاید ندونین ولی این پروژه از همون اول قرار نبود یه بازی باشه و بیشتر قرار بود یه دمویی باشه که بتونن باهاش قدرت CryEngine رو به رخ استودیوهای دیگه بکشه و به نظر تونست خیلی سریع یوبیسافت رو به سمت خودش جلب کنه. اگر قصد داشته باشین که تموم بازیهای این سری رو بازی کنین باید بهتون بگم که از قید این بازی که در سال 2004 منتشر شده بگذرین چرا که همونطور که گفتیم این بازی قرار نبود بازی باشه، الان هم خیلی از جنبه های این بازی قدیمی و دموده شدن. برای همین هم نمیشه گفت تجربه دوبارش اونم بعد از 20 سال بتونه یه اتفاق مثبت باشه.

1. Far Cry 3

a-look-at-farcry-series-history

Far Cry 3 بدون شک اولین بازی‌ای هستش که خیلی‌ها این سری رو باهاش شروع کردن و برای خیلی دیگه هم بهترین بازی توی سری Far Cry براشون هست، با دنیای باز شگفت‌انگیزش، داستان قوی، و برخی از شخصیت‌های بی‌نظیر در تاریخ گیم، این بازی تونسته تبدیل به یکی از عناوین کلاسیک تاریخ گیم بشه. دیگه از شخصیت‌های به‌یادموندنیش هم که هر چی بگم بازم کمه به عنوان مثال، وااس، شخصیت منفی بازی تا همین لحظه به عنوان یکی از بهترین شخصیت های منفی تاریخ شناخته میشه. مخصوصا با جمله معروف خودش که میگه:"?have i ever told you the definition of insanity"

در کنار داستان عالی و شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای که این بازی داشت، بازی تونست به خوبی هر چه تمام گیمرهارو تشویق به گشتن و کشف چیزهای جدید توی دنیای بازی بکنه. این در کنار المان‌های جدیدی که به گیمپلی بازی اضافه شدن همگی دست در دست هم دادن تا این بازی رو تبدیل به بهترین نسخه این سری بکنن.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها