ترفندهای شستشوی پرده توری و سفید برای خانه تکانی عید

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.3 دقیقه

راهنماتو- با نزدیک شدن به فصل بهار و نوروز همه به فکر خانه تکانی و تمیز کردن منزل می افتند. یکی از اصلی ترین اقدامات خانه تکانی برای استقبال از عید نوروز شستشوی پرده ها است و یکی از متداول ترین پرده ها در میان خانواده ها پرده های توری و سفید هستند که بسیاری از افراد برای شستشوی آنها به خشکشویی متوسل می شوند. اما اگر به هر دلیلی قصد دارید خودتان اقدام به شستشوی پرده های منزلتان نمایید، با توجه به ظرافت و حساسیت آنها توصیه می کنیم طبق این راهنما اقدام به شستشوی پرده های توری و سفید منزلتان نمایید:

1- از سفید کننده برای شستشوی پارچه های ظریف استفاده نکنید

به گزارش راهنماتو، هرگز برای شستشوی پارچه های ظریف مانند پارچه های توری از سفید کننده های حاوی کلر استفاده نکنید. زیرا استفاده از این نوع سفید کننده ها در طول زمان منجر به آسیب رسیدن به پارچه خواهد شد شد. توصیه می کنیم هرگز از سفید کننده های حاوی آمونیاک نیز استفاده نکنید. زیرا وجود آمونیاک در شوینده ها موجب انتشار گازهای سمی در هوا و بروز مشکلات تنفسی خواهد شد. اگر برای شستشوی این نوع پرده ها به سفیدکننده نیاز پیدا کردید، بهتر است از سفیدکننده های ملایم و مطمئن استفاده نمایید.

2- از نرم کننده ها و ورق های خشک کن استفاده نکنید

نرم‌کننده‌های پارچه و ورق‌های خشک‌کن بقایایی از خود به جای می گذارند که به مرور به از دست رفتن فرم و حالت پرده و کپک زدگی منجر خواهد شد. بنابراین توصیه می کنیم هرگز برای شستشوی پرده های توری و سفید از نرم کننده و ورق خشک کن استفاده نکنید. به جای این نوع محصولات از پودرهای شوینده بدون فسفات که به طور خاص برای پارچه های ظریف مانند پرده های توری طراحی شده اند، استفاده کنید.

3- از سجاف پرده محافظت کنید

پیش از قرار دادن پرده های توری سفید در ماشین لباسشویی لبه‌های ظریف آن را با استفاده از یک جورات نایلونی بپوشانید. این کار به محافظت از لبه های پرده و طولانی شدن عمر آنها کمک می کند.

4- پرده ها را در دمای 30 درجه سانتی گراد بشویید

کلید شستشوی موفقیت آمیز پرده های توری و سفید، استفاده از دمای 30 درجه سانتیگراد یا کمتر است. صرف نظر از تعداد دفعات شستشو، هر چه دمای شستشو بیشتر باشد، پرده دچار تغییر شکل و رنگ خواهد شد.

5- برچسب مراقبت از لباس را بررسی کنید

پیش از شستشوی پرده ها، حتما برچسب مراقبت از آنها را بررسی کنید. زیرا برخی از این پرده ها تنها باید با استفاده از دست شسته شوند.

پرده

6- از مقدار کمی شوینده ملایم استفاده کنید

هر چه از مواد شوینده کمتری استفاده کنید و ماده شوینده شما حاوی مواد مضر کمتری باشد، احتمال آسیب رسیدن به پرده های منزل شما کمتر خواهد بود.

7- پارچه های ظریف را در خشک کن و مقابل آفتاب قرار ندهید

اشعه ماوراء بنفش خورشید و باد می توانند به پارچه های توری و ظریف آسیب برسانند. بنابراین توصیه می کنیم برای خشک کردن پرده ها از آویزان کردن روی بند رخت در مقابل نور خورشید و باد و یا استفاده از رادیاتور خودداری کنید. همچنین تنها در صورتی که پرده های شما از پلی استر ساخته شده باشند، می توانید برای خشک کردن آنها از خشک کن استفاده کنید.

8- پارچه های ظریف را از داخل بشویید

یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از پرده‌های توری در برابر آسیب و نخ کش شدن، شستشوی آنها از داخل به بیرون است. با این کار، سطح پارچه پرده به لباس های دیگر گیر نمی کند و احتمال آسیب رسیدن به آن کمتر خواهد بود.

9- پیش از شستشو لکه ها را بررسی کنید

پیش از شستشوی پرده توری، لکه های آن را بررسی کنید. در ابتدا سعی کنید لکه ها را به طور کامل از بین ببرید و سپس اقدام به شستشوی آن نمایید.

10- برای شستن پرده های ظریف از کیسه شستشوی لباس استفاده کنید

پرده های ظریف را پیش از شستشو با استفاده از ماشین لباسشویی درون کیسه شستشوی لباس قرار دهید. این کار موجب محافظت از پارچه پرده شما در برابر آسیب های ناشی از برخورد با سطوح ماشین لباسشویی و دیگر لباس ها خواهد شد.

11- از آب سرد برای شستشو استفاده کنید

اگر پرده‌های توری شما از پنبه، ابریشم یا پشم ساخته شده‌اند، احتمال از دست دادن رنگ آنها در حین شستشو زیاد است. آنها را به مدت 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید و با استفاده از یک مسواک یا برس نرم و بدون مواد شوینده لکه هایشان را از بین ببرید. خشک کردن این نوع پارچه ها در برابر آفتاب به از بین رفتن لکه های سرسخت کمک می کند.

12- پرده های ظریف را در داخل خانه خشک کنید

پارچه‌های ظریف مانند پرده‌های توری را روی قفسه های خشک کن و در داخل اتاق خشک کنید. این کار از آسیب رسیدن به بافت پارچه پرده جلوگیری کرده و به افزایش عمر آن کمک می کند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها