ژانر فیلم مورد علاقه شما درباره شخصیتتان چه می گوید؟

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۷ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.6 دقیقه

روزیاتو نوشت: مطالعات علمی متعددی ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با ژانرهای مختلف فیلم را بررسی کرده‌ و به برخی یافته های شگفت‌انگیز رسیده‌اند.

همه ما یک ژانر را به دیگر ژانرهای سینمایی ترجیح می دهیم. ممکن است ژانر مورد علاقه‌تان کمدی باشد یا دوست داشته باشید یک قاتل را در حال شکار قربانیانش ببینید. اما ژانر مورد علاقه شما درباره شخصیتتان چه می گوید؟

پاسخ به این پرسش احتمالاً با آنچه که انتظار دارید، متفاوت است.

مطالعات علمی متعددی ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با ژانرهای مختلف فیلم را بررسی کرده‌ و به برخی یافته های شگفت‌انگیز رسیده‌اند.

1

ترسناک: شما فردی اجتماعی هستید

اگر از طرفداران فیلم های ترسناک هستید، خبر خوب این است که علاقه شما به تماشای افرادی با ماسک دلقک که قربانیان بی گناه را تکه تکه و مثله می کنند، به این معنا نیست که یک روان‌پریش هستید!

در واقع، تماشای فیلم‌های ترسناک به این معنی است که به احتمال زیاد فردی برون‌گرا و اجتماعی هستید.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه لیدا در اسپانیا انجام شد، نشان داد که برون‌گراها تمایل به تماشای فیلم‌های اکشن و ترسناک دارند، اما از گیم شوها و برنامه‌های خبری خسته می‌شوند.

1

کمدی رمانتیک: شما به عشق واقعی اعتقاد دارید

دلایل نسبتاً عجیبی در مورد اینکه چرا افراد به ژانر  کمدی رمانتیک علاقه‌مند هستند، وجود دارند. از جمله تحقیقات دانشگاه کلرادو که نشان داده افراد ترجیح می دهند وقتی که هوا سرد است، فیلم و سریال هایی با این ژانر را تماشا کنند.

اما بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که به «عشق واقعی» اعتقاد دارند، از تماشای فیلم های عاشقانه لذت می برند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ توسط والری کرتز انجام شد، نشان داد که نه‌تنها افرادی که عاشق فیلم‌های رمانتیک هستند به این ایده معتقدند که «عشق بر همه چیز غلبه می‌کند»، بلکه در روابط خود شادتر هستند.

علاقه به تماشای فیلم های عاشقانه، قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌ اعتقاد به عشق و رضایت از رابطه است.

در واقع، یک پژوهش در سال ۲۰۱۴ نشان داد که تماشای فیلم های عاشقانه در کنار شریک عاطفی به اندازه برخی از روش های مشاوره برای تقویت روابط عاشقانه موثر است.

1

علمی تخیلی: ممکن است تا حدودی خودشیفته باشید!

علاقه داشتن به فیلم هایی مانند مانند  تلماسه  (Dune) یا  جنگ ستارگان  (Star Wars) در مورد شخصیت شما چه می گوید؟

یک مطالعه بحث برانگیز در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که افرادی که به این ژانر علاقه دارند، خودشیفته هایی به دنبال فرار از دنیای واقعی هستند.

این مطالعات نشان می‌دهند که افراد ممکن است فرهنگ گیک بودن را اتخاذ کنند، تا دیدگاه‌های نارسیستیک درباره خود (فرضیه مهاجرت فانتزی بزرگ)، برآورده کردن نیازهای تعلق به جامعه (فرضیه تعلق) و برآورده کردن نیازهایی برای بیان خلاقانه (فرضیه نیاز به مشارکت) را تداوم بخشند.

اما این تمام نظریات در این باره نیست. دکتر گاوین میلر، مدرس ارشد علوم انسانی پزشکی در دانشگاه گلاسکو، در کتاب The Conversation تصریح کرد که روانشناسان فرضیه ارتباط داستان‌های علمی تخیلی با مشکلات در دنیای واقعی را رد کرده‌اند.

1

کمدی: شما فردی پرانرژی هستید

یک مطالعه نشان داده افرادی که بیشتر فیلم های کمدی‌ تماشا می‌کنند، دارای ویژگی‌ «هیپرتایمیک» هستند.

ویژگی هیپرتایمیک به افرادی اطلاق می شود که انرژی و اشتیاق غیرطبیعی زیادی دارند.

مطالعات دیگر حاکی از آن است که افرادی که از تماشای فیلم های کمدی لذت می برند، تمایل بیشتری به تجربه های جدید داشته و خلاق تر از سایر افراد هستند.

اگر طرفدار ژانر کمدی هستید، یک خبر خوب دیگر هم برای شما وجود دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که تماشای فیلم های کمدی برای کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول مفید است.

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها