بالاخره سونی اعتراف به شکست‌خوردن یکی از محبوب‌ترین کنسول‌هاش کرد

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

پارسی‌گیمز نوشت: کنسول پلی استیشن 3 یک دستگاه بازی فوق‌العاده بود که حدود هفده سال پیش عرضه شد. این کنسول دارای پردازنده ویژه، درایو بلوری، پشتیبانی از لینوکس و قابلیت‌های فنی مهم بود. بسیاری به PS3 مانند یک کامپیوتر گیمینگ نگاه می‌کردند، اما عملکرد کنسول دور از انتظار بود. مدیر سابق پلی استیشن در مصاحبه تازه‌ای اعتراف کرده که PS3 قدم اشتباهی پس از موفقیت کنسول PS2 بود.

مدیران فعلی و سابق پلی‌استیشن از جمله: شان لیدن، هرمان هولست و جیم رایان در مورد سه دهه کسب و کار سونی با شبکه خبری CNBC مصاحبه کردند. شان لیدن در طی مصاحبه به دوران کنسول PS3 اشاره کرد و اعتراف کرد که آنها قدم اشتباهی پس از موفقیت خیره‌کننده PS2 برداشتند. وی معتقد است که قیمت کنسول غیرمنطقی بود و سونی کنسول را با ضرر می‌فروخت. قیمت واقعی کنسول بیشتر از پانصد دلار بود و سونی چند صد دلار ضرر می‌کرد.

جیم رایان اما به دوران کنسول پلی‌استیشن 2 اشاره کرد و گفت: «پس از موفقیت PS2 کمی کنترل خود را از دست دادیم.» به عبارت دیگر میزان فروش و استقبال از PS2 آن‌قدر زیاد بود که سونی فکر می‌کرد هر کنسولی با هر قیمتی را عرضه کند، خریدار سریعاً دست به جیب خواهد شد. مایکروسافت در سوی دیگر کنسول Xbox 360 را با قیمت 400 دلار وارد بازار کرد و توانست نفس سونی را در سینه حبس کند. رقابت تنگاتنگی در نسل هفتم وجود داشت و سونی درس‌های مهمی برای نسل بعد گرفت.

مشکلات کنسول PS3

هرمن هولست، مدیر فعلی استودیوهای پلی‌استیشن به مشکلات توسعه بازی برای PS3 اشاره کرد. او معتقد است که توسعه بازی برای این کنسول بسیار دشوار بود. دلیل آن پافشاری سونی روی استفاده از فناوری سل بود. سل یک معماری ریزپردازنده چند هسته‌ای است که توسط سونی، توشیبا و آی‌بی‌ام توسعه یافت. کار با این پردازنده به‌هیچ‌عنوان ساده نبود و بازی‌سازها با این فناوری آشنایی نداشتند. کنسول پلی‌استیشن 3 در نهایت فروش قابل‌توجهی داشت و علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد. این کنسول هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی استفاده می‌شود و حدود دو میلیون نفر ماهانه از آن استفاده می‌کنند.

سونی درس مهمی از کنسول PS3 گرفت و در نسل بعدی با ارائه سخت‌افزار بهتر با قیمت کمتر، ضعف‌های خود را جبران کرد. مایکروسافت در سوی دیگر وارد یک مسیر اشتباه شد که چندین سال طول کشید تا دوباره بتوانند اعتماد طرفداران را جلب کنند. رقابت میان سونی و مایکروسافت در نسل فعلی کنسول‌ها بالا گرفته است و آنها از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حال شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر هستند. هرچند که هنوز بازی‌های قابل‌توجهی در این نسل منتشر نشده است.

کنسول PS3 بازی‌های مهمی به خود دید. شروع فرنچایز آنچارتد و انتشار بازی The Last of Us‌ و GTA V به محبوبیت کنسول کمک شایانی کرد. این فلسفه در نسل بعدی به بار نشست و بازی‌های سینمایی باکیفیتی برای PS4 منتشر شدند. نظر شما چیست؟ آیا PS3 قدم اشتباهی بود؟

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها