نگاهی به شخصیت‌های دنیای بازی که باید به خاطر نقششون اسکار میگرفتن

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 9.9 دقیقه

راهنماتو-دنیا بازی هم دیگه مثل اون زمانی که جماعتی میرفتن کلوپ بازی میکردن نیست و هر روزه شاهد اینیم که چقدر این صنعت داره پیشرفت و تغییر میکنه. هر سال که می‌گذره، توسعه دهندگان بازی‌ها کارشون رو بهتر می‌کنن و تجربه‌های واقعا جذابی رو ارائه می‌دن. بازیهایی که ساختشون همیشه در حال پیچیده‌تر شدنه و همین قضیه ساخت اونارو تبدیل به یه مسئله مهم توی صنعت سرگرمی میکنه.

به گزارش راهنماتو، حالا بازی‌ها می‌تونن داستان‌های خیلی خوب و پیچیده‌ای رو ارائه بدن، و با استفاده از حرکات ضبط شده و بازیگران با‌استعدادی که نقش‌هاشون رو بازی می‌کنن، اجراها گاهی اوقات می‌تونه حتی با اجرای تلویزیون و فیلم رقابت کنه. برای همین هم ما در راهنماتو قصد داریم نگاهی به شخصیت‌هایی بندازیم که تونستن اونقدر خوب توی بازی بدرخشن که باید بهشون اسکار داد، پس با ما همراه باشین.

14- Batman و Joker

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

سری بازی‌های Batman Arkham

چند صدایی هستن که اصطلاحا با شخصیت‌هایشون مترادف هستن، مثل صدای کوین کانروی و مارک همیل. میشه گفت این دوتا ابرصداپیشه تونستن نه‌تنها شخصیت‌های خودشون در سریال‌های انیمیشنی به اوج برسونن بلکه توی دنیای بازی هم این کار رو به نحو احسن انجام دادن. یک مثال برجسته از کار فوق‌العاده‌شون، سری بازی‌های Batman Arkham از Rocksteady هست.

کوین کانروی همچنان هم عالیه، اما مارک همیل هر ازگاهی در نقش جوکر تونسته خیلی بهتر بدرخشه و اصطلاحا توجه‌هارو به سمت خودش جلب کنه. چرا که به اون اجازه داده شده که کاملا خارج از مسیر بره و به طور غریزی توی نقش کاراکترش بره، همیل احتمالا بهترین اجرای جوکر تاریخ رو تو این سری ارائه داده.

13- Vaas Montenegro

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Far Cry 3

بسیاری از طرفداران Breaking Bad مایکل مندو رو به عنوان ناچو از پیش داستان Better Call Saul می‌شناسن. ولی به نظر میاد که این مرد می‌تونه حتی توی یه لباس mocap هم خوب بازی کنه. به طوری که شخصیت معروف واس تموم شهرت و محبوبیتش رو مدیون بازی فوق‌العاده مندو در این نقشه.

طرز رفتار نگران‌کننده‌اش، دیدگاه خطرناکش و استحکام مستقیمش باعث شد که اون بتونه از واس یه کاراکتر فوق‌العاده بسازه. تا به امروز، سخنرانی اون در مورد تعریف دیوانگی یکی از بهترین‌های دنیای بازی بوده. این کاراکتر به اندازه‌ای جذاب بود که حتی برای ایفای نقش مجددش توی Far Cry 6 به این سری برگشت.

12- Lara Croft

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Tomb Raider (2013)

خیلی سخته به یک کاراکتر که خیلی‌ها اصلا اونو با تعداد چندضلعی‌هایی که شکلش میدادن، زندگی و عمق بدی. این دو برابر سخته که وقتی همچین کاراکتری توسط یکی از بزرگان هالیوود یعنی آنجلینا جولی توی صفحه بزرگ سینما بازی شده، دیگه چه بسازی. با این حال، کامیلا لودینگتون به ما یک لارا کرافت دیگه و فوق‌العاده در سری Tomb Raider داد.

با ریبوت مجدد سری در سال 2013، این امر ضروری بود که یک نسخه از لارا کرافت داشته باشیم که عمیق‌تر باشه و بازیکنان بیشتری رو با خودش ارتباط برقرار کنه. با یک اجرای عالی، لودینگتون به ما لارا کرافت مدرن و اساسی داد. اون توی بازی خیلی عالی بود که فیلم لایو‌اکشن Tomb Raider، که در سال 2018 منتشر شد، بازیگر اصلی خودش رو با الهام از طراحی بازی انتخاب کرد.

11- Max Payne

سه‌گانه Max Payne

یک پلیس بازنشسته یه دنده که دنبال انتقام یا عدالته میشه گفت اونقدر شخصیت نوآورانه‌ای نیست. با این حال، این موضوع Remedy Entertainment و بعدها Rockstar رو از اینکه یه مردی که هم متحول و هم ناامیده، مکس پین، نمایش داده‌اند، منحرف نکرد.

توی این سه‌گانه سوم‌شخص شوتر محبوب، داستان پلیس بازنشسته‌ای رو دنبال میکنیم که توسط جیمز مک‌کافری به شایسته‌ترین حالت ممکن تبدیل به شخصیتی قابل ارتباط شد. با مرگ تلخ مک‌کافری در سال 2023، میراث اون به عنوان یکی از دوستداشتنی‌ترین پلیس‌های دنیای گیم برای همیشه جاودان شد.

10- Trevor Philips

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Grand Theft Auto V

ترور انگار وخد لغت آشوبه که تونسته یه فرم انسانی به خودش بگیره. حتی اگه در جریان باشین که طنز و هیومر GTA 5 چطوریه، ترور هنوز هم موفق می‌شه با کارها و خشونت‌هاش شما رو غافلگیر کنه. این هم البته به خاطر بازی فوق‌العاده استیون اُگ هست.

وقتی یه کاراکتر آدم کش، تصادفی و غیرقابل پیش‌بینی داری، مهمه که اون حس رو واقعی و خام رو باهاش داشته باشی. استیون اُگ موفق شده این کار رو انجام بده. اون به ما یک کاراکتر داده که از عکس‌های اون و مموها، حتی اگه بازی رو هم بازی نکنیم، هنوز هم خیلی‌هامون اون شخصیت رو می‌شناسیم.

9- Max و Chloe

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Life is Strange

Life is Strange یه بازیه که عناصر فانتزی و احساسات انسانی رو به بهترین شکل باهم ترکیب کرده. این تعادل اساسی نیازمند شخصیت‌های دوست‌داشتنی هم هست که بتونین باهاشون احساس هم‌دردی کنین. به خاطر نقش‌های هانا ربکا تل و اشلی برچ، ماهم دقیقا این حس رو با این شخصیت‌ها گرفتیم.

چند دوست در بازی‌ها موفق شدن که تو قلبتون جای بگیرن. با یک بازی که داستانش بیشتر تأثیرگذاره تا گیم‌پلیش، امثال این دو بازیگر با استعداد این کار رو انجام دادن. خوشبختانه، این دو هنرمند فوق‌العاده همین کار رو انجام دادن.

8- Kratos

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

God of War (2018)

وقتی اعلام شد که یه ریبوت از سری God of War انجام یشه، طرفدارا فوراً به جذابیت نگاه جدیدی که کریتوس به عنوان یه کاراکتر فراتر از یه ماشین انتقام‌جو دیدن علاقه‌مند شدن. با بازیگری کریستوفر جاج به عنوان شخصیت اصلی، بازی یه حس عمیقی رو نشون داد که این قاتل بی‌رحم همیشه نسبت بهشون کمبودهایی داشته.

بازی روی رابطه بین کراتوس و پسرش آتریوس تمرکز داره. جاج یه اجرای احساسی با اثر گذار رو ارائه می‌ده که با دقت نکات کریتوس رو نشون می‌ده وقتی که از طریق تعادل بین طبیعت واقعیش و آنچه که سخت تلاش کرده توی این زندگی جدیدش بشه، با پدر بودن رو مدیریت می‌کنه.

7- GLaDOS

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Portal 1 و 2

Portal 2 که با اعتبار زیادی که از طرفداران Valve همراهه، به درستی در بالاترین میزان ارزش گذاشته می‌شه. از جمله شخصیت‌های Portal، سخته فقط یکی رو به عنوان برجسته انتخاب کنی. ولی شاید نقش الن مک‌کلین به عنوان GLaDOS بیشترین محبوبیت رو داشته باشه.

نقش استیون مرچنت به عنوان Wheatley خیلی هم عالیه، اما کار صدای مک‌کلین نه تنها شگفت‌انگیزه، بلکه خارج از حوزه گیمینگ هم شناخته شده. شناخته شده‌ترین کارش هم نقشش در Portal 2 بود که باعث شد که کارگردان فیلم Guillermo del Toro اون رو به عنوان هوش مصنوعی رایانه‌ای توی Pacific Rim سال 2013 انتخاب کنه.

6- Nathan Drake

سری بازی‌های Uncharted

از اولین عنوان Uncharted، نولان تورث تونسته کسی باشه که به شخصیت اصلی بازی یعنی نیتن دریک زندگی ببخشه. با هر بازی جدید در سری، آشنایی او با کاراکتر و تیم نویسندگی شخصیت رو به اوج می‌بره.

اگرچه بازی‌ها به عنوان یک مراسم سرگرمی با لحظات بزرگ ست، اما تعاملات کاراکتری، به‌ویژه در Uncharted 4، فرصتی رو فراهم می‌کنه که نورث رو به روشنی دیگری نشون بده. به دلیل بهره‌مندی از تجربه و توسعه در تکنولوژی، این اجرا به ویژه برجسته شده.

5- Commander Shepherd

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

سه‌گانه Mass Effect

بزرگترین ریسک توی حوضه صداپیشگی شخصیت اصلی اینه که یک بازی چندین صدای شخصیت اصلی رو داشته باشه. قطعاً مواردی هستن که به این ریسک میپردازن، اما داشتن یه صداپیشه که در نقش اصلی بهتر از دیگران عمل کنه می‌تونه خیلی مهم باشه.

خوشبختانه، در سه‌گانه Mass Effect از BioWare، نسخه مردانه (Mark Meer) و زنانه (Jennifer Hale) فرمانده شپرد هر دو به طور استثنایی بازی کردن. به طوری که شما کاملا حس میکنین که همچنین شخصیتی که باهاش بازی میکنین رو در دنیای واقعی ببینین باید انتظار همچین صدایی رو داشته باشین.

4- Peter Parker/Spider-Man

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Marvel's Spider-Man

یوری لوونتال اسمیه که تقریباه همه طرفدارای شخصیت مردعنکبوتی از یه طرف میشناسن، چون اون هنرپیشه‌ای هست که صدای شخصیت‌های محبوب انیمه و بازی‌ها رو ارائه داده. کلاسیک مدرن، مرد عنکبوتی مارول، به عنوان یک بازی واقعاً محبوب دنیای بازی‌ها شناخته می‌شه، اما اون چیزی بود که لوونتال با پیتر پارکر انجام داد که باعث شد بازی و اجرای اون به نظر ویژه باشه.

در طول بازی، در دو صحنه، یکی با آنت می و دیگری با اوتو اکتاویوس، ما شاهد چند نمونه از بازی فوق‌العاده اون بودیم و چقدر هم قشنگ اون تونست اون بار احساسی اون صحنه‌هارو به ما منتقل کنه چرا که خیلی‌هامون سر اون صحنه‌های به‌خصوص زده بودیم زیر گریه.

3- Joel And Ellie

The Last of Us

کمتر بازی‌ای تونسته با پایان جدی و مهم خودش کاری کنه که تا سالها بعد همچنان از این بازی به عنوان بازی‌ای که تونست اصلا داستان‌سرایی رو توی این صنعت متحول کنه یاد کنن. کمتر کسی می‌تونه ادعا کنه که آخر بازی تونسته اشک‌هاش رو کنترل کنه.

از همون اول بازی تا لحظه‌ای که دارین خودتون رو توی صفحه مونیتور یا تلویزیون با تیتراژ آخر بازی میبینین، آشلی جانسون و تروی بیکر تونستن به خوبی مخاطب رو جذب کنن و به سفر الی و جوئل از طریق دنیای کلیکرها و موارد بیشتر کمک کردند. به طور کلی، بازی پر از اجراهای شخصیت برجسته است که دنیا را پر از عمق می‌کنن و به تجربه کلی بازی اضافه می‌شن.

2- Lee Everett

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Telltale's The Walking Dead Season 1

سری واکینگ دد Telltale یک سریهکه چند فصل هم ادامه پیدا کرد، با کلمنتین به عنوان شخصیت اصلی برای بیشتر داستان. فصل اول این سری، با بازیگر دیو فنوی به عنوان صدای شخصیت اصلی، لی اورت، داستان یه متهمی که تحت بازداشته که خودش رو یهویی توی بهبوهه‌ی آخرالزمان پیدا میکنه و همینطور که در همین گیر یه کودک رها شده رو میبینه که احساس می‌کنه باید ازش محافظت کنه.

همانطور که توی خیلی از داستان‌های فوق‌العاده دیگه دیدیم، داستان اون هم بدون تراژدی نیست. پیچیدگی‌های اخلاقی و مواجهه با گذشته اش  توسط فنوی به بهترین نحو ممکن به تصویر کشیده شدن، که به عنوان یکی از بهترین اجراهای مجموعه واکینگ دد Telltale هم شناخته میشه.

1- Arthur Morgan

game-characters-who-shouldve-gotten-oscars

Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی است که تا به حال ساخته شده، و بخش زیادی از اون به دلیل عملکرد فوق‌العاده جمع کثیری از بازیگرای گروه ون در لیند هست.

آرتور مورگان رو ما توی این بازی به عنوان قهرمان داستانمون میشناسیم، یه مردی که در پی یک راه تکاملی و آمرزشیه. راجر کلارک نمایشی سحرآمیز از یک دزد سخت و متفکر رو ارائه می‌ده که باعث محبوبیت آرتور در بین کسانی می‌شود که سفر اون رو تجربه کردن. تا وقتی که بازی به آخر میرسه، واقعا به این قضیه که راجر کلارک یه صداپیشه‌ایه که میتونه بدون توجه به نوع میدیایی که توش مشغوله همچنان بدرخشه به همه ثابت میشه.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها