(تصاویر) آیا پرتره اسکندر قرن‌ها بعد از مرگ او در نبردهای اسکاندیناوی خوش‌شانسی آورد؟

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو-دو باستان‌شناس غیرحرفه‌ای در نزدیکی یک جزیره دانمارکی  به نام زیلند در نزدیکی رینگستد به کشفی منحصربه‌فرد دست یافتند.

به گزارش راهنماتو، این کشف نشان می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین سرداران تاریخ در این نواحی شناخته‌شده بوده است. این اکتشاف یک قطعه برنزی (مفرغی) با تصویری از چهره اسکندر مقدونی است.

اسکندر مقدونی (356-323 ق.م) بزرگ‌ترین فرمانده نظامی در دوران باستان بود که در هنگام مرگ در سن 32 سالگی، امپراتوری‌اش از یونان تا هند را در بر می‌گرفت. او در بابل مرد. او صدها سال بعد از مرگش همچنان شخصیتی اسطوره‌ای شناخته و الگویی عالی برای امپراتوران روم تلقی می‌شد. یکی از این امپراتوران رومی کاراکالای ستمگر (198-217 میلادی) بود که معتقد بود اسکندر مقدونی در او حلول کرده و او تناسخ اسکندر است. در زمان حکومت کاراکالا درگیری بزرگی در محوطه باستانی Illerup Adal در نزدیکی اسکندربورگ رخ داد و دو ارتش ژرمن روبه‌روی هم صف‌آرایی کردند.

2

در این نبرد جان‌های زیادی از دست رفت و بقایای شمشیر، کمان، نیزه و سپرها به عنوان نذری به خدایان اهدا و در اعماق یک دریاچه مدفون شد. بعدها در جریان کاوش‌های باستانی دیسک‌های تزیین‌شده کوچکی که تصاویری از چهره جنگجویان روی آن‌ها حک شده بود از اعماق دریاچه بیرون کشیده شد. یکی از این دیسک‌های تزیینی که اکنون در موزه نگهداری می‌شود، حاوی چهره‌ای بود که درست شبیه به چهره‌ای است که در کشف اخیر در رینگستد پیدا شده است.  

این شیء کوچک  – که بخشی از یک شیء بزرگ‌تر بوده و به آن وصل می‌شده است ـ حدودا 26 تا 28میلی‌متر قطر دارد و یک آلیاژ برنزی حاوی سرب است. این شیء تصویری از اسکندر مقدونی را نمایش می‌دهد که می‌توان به آسانی از موهای موج‌دار و شاخ بز در جای گوش‌ها (که بعد از خدای زئوس آمون دارد) او را شناخت.

فریک اولدبرگر، باستان‌شناس، می‌گوید: «این کشف که به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ در جهان مرتبط است در اسکاندیناوی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.»

اولدبرگر می‌گوید که این قطعات در حدود سال 200میلادی در دوره‌ای که با عنوان عصر رومی آهن شناخته می‌شود، تولید شده‌اند. دو باستان‌شناس غیرحرفه‌ای در نگاه اول نتوانسته بودند اسکندر را با موهای موج‌دار و شاخ‌های بز پیچ‌خورده تا روی گونه‌ها شناسایی کنند.

آن‌ها پس از آنکه شیء را به مقامات تحویل دادند متوجه شدند که 2000سال قدمت دارد.

باستان‌شناسان هنوز کاربرد از قطعات را نمی‌دانند. نمی‌دانند که آیا این اشیاء توسط رومی‌ها که از آلیاژهای مشابه حای سرب برای قالب‌گیری مجسمه استفاده می‌کردند، ساخته شده یا طور دیگری تولید شده است. و مهمتر از آن معنی پرتره اسکندر مقدونی برای ژرمن‌هایی که در حدود سال 200میلادی در دانمارک زندگی می‌کردند چه بوده است؟ آیا فکر می‌کردند این پرتره می‌تواند برایشان در نبردها خوش‌شانسی بیاورد؟

باستان‌شناسان می‌گویند که پیچیدگی این پرسش‌هاست که این شیء را بیش از پیش زیبا و ارزشمند می‌کند و بی‌تردید باعث می‌شود که کارشناسان برای کشف رازهای آن به وجد بیایند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها