(تصاویر) کشف گوری 2500ساله در مقدونیه حاوی تاجی از «مورد طلایی» و «پاپیون‌های طلایی گره‌شده» روی دیوار

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

راهنماتو-در جریان ساخت شبکه فاضلاب در شهر باستانی آیگای (ورگینای امروزی) در مقدونیه، مقبره یکی از اشراف‌زادگان محلی پیدا شد که به همراه همسرش در آن دفن شده بود.

به گزارش راهنماتو، آیگای پایتخت اصلی مقدونی‌ها، یک پادشاهی باستانی در شمال یونان، بود. در دوران باستان، بعد از آنکه پایتخت در آغاز قرن چهارم ق.م به پلا تغییر یافت، این شهر همچنان مکان دفن اعضای خانواده سلطنتی باقی ماند.

در جریان کاوش‌های باستانی در شهر آیگای که سال گذشته انجام شد، این یافته و یافته‌های باستان‌شناسی مهم دیگری کشف شدند. این مقبره که به قرن سوم ق.م باز می‌گردد در محوطه‌ای با تپه‌هایی در گوشه شمال غربی شهر آیگای پیدا شده است. راه ورودی مقبره به کمک سنگ‌هایی که روی هم تلمبار شده بودند مسدود شده بود. داخل مقبره فضایی در حدود 3.7 در 2.7متر داشت.

2

کلاهخودی که در آیگای پیدا شد. 

باستان‌شناسان می‌گویند: «این کشف مهم است زیرا مردی، متوفای اصلی، که در آن دفن شده است، سپری دارد که با آهن محکم شده و سلاح‌هایی دارد که بخش‌هایی از آن سالم مانده‌اند و نشان می‌دهند که این سلاح‌ها در یک کارگاه خوب ساخته شده بودند، بنابراین این شخص احتمالا یکی از نخبگان مقدونیه بوده است.»

داخل مقبره با یک نوار طلایی با پاپیون‌های گره‌شده که دورتادور را به شکل کمانی احاطه کرده است، تزیین شده است. ملات رنگی‌ای که روی سطح مقبره استفاده شده به گفته باستان‌شناسان به دو مرحله تعلق دارد و توضیح می‌دهد که بعدها همسر متوفا نیز در کنار او دفن شده است و این درحالیست که یک تاج به شکل گیاه مورد از جنس طلا بیش‌ترین توجه را در میان جواهرات داخل مقبره به خود جلب کرده است.

در سال 1969 یک مقبره دیگر در فاصله 100متری همین مقبره کشف شده بود که حاوی دو گور بود. به عقیده باستان‌شناسان این گورها احتمالا گروهی از گورهای ثروتمندان شهر بودند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها