اگر میخواین سیستم گیمینگ ببندین حتما حواستون به این نکته ظریف باشه

  • فؤاد رحیمی فؤاد رحیمی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 5.4 دقیقه

ویجیاتو نوشت: رم (RAM) یا حافظه موقت که مخفف Random Access Memory است، به معنی حافظه دسترسی تصادفی است. یک حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده‌ها را فراهم می‌آورد. در واقع وظیفه این قطعه این است که داده‌هایی که کامپیوتر اکنون مشغول پردازش آن‌هاست را نگهداری ‌کند.

حافظه بالاتر به پردازنده اجازه می‌دهند فرآیند محاسبات را سریع‌تر انجام دهد. در نتیجه بالا بردن رم، سرعت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد. رم‌ها در پیکربندی‌های مختلف روی اسلات‌های توسعه‌ی مادربرد نصب می‌شود. شیوه‌ی پیکربندی این قطعات می‌تواند در عملکرد این قطعه‌ی اثرگذار باشد. 

why-dual-channel-rams-are-better

حافظه موقت یا رم (RAM) چطور کار می‌کند؟

همان طور که پیش‌تر بیان کردیم، در واقع وظیفه رم، نگهداری از داده‌هایی است که کامپیوتر مشغول پردازش آن‌هاست. معمولا پردازنده‌ها دارای سرعت پردازش بالایی هستند. در صورتی که حافظه‌های جانبی، سرعت ذخیره کمتری دارند و کند هستند. بنابراین رم در بین این دو ماژول (حافظه جانبی و پردازنده) قرار گرفته و تعامل ایجاد می‌کند.

why-dual-channel-rams-are-better

رم، برخلاف حافظه‌های HDD یا SSD در کامپیوتر، به صورت مداوم بازنویسی و حذف می‌شود. زیرا هدف آن این است که به پردازنده اجازه دهد با سرعت بالا به داده‌های مورد نیاز دست پیدا کند. این اطلاعات موقتی بوده و نیازی به ذخیره دائمی ندارند. سرعت رم بالا است اما کارکرد آن وابسته به تغذیه است. یعنی اگر جریان برق قطع شود، اطلاعات درون رم حذف یا به اصطلاح ریست (Reset) می‌شوند.

اسلات‌های رم مادربرد

اگر پیش ازین مادربرد خود را بررسی کرده باشید متوجه اسلات‌های رم شده‌اید. در غالب مادربردهای جدید، بین دو تا چند اسلات با رنگ‌هایی خاص مشخص شده‌اند. این اسلات‌ها به معنی پشتیبانی مادربرد شما از قابلیت تعبیه رم دو یا چند کاناله است. شما می‌توانید ازین اسلات‌های رم‌ به صورت تک، دو کاناله و یا چهار کاناله استفاده کنید.

why-dual-channel-rams-are-better

احتمالا تا به حال متوجه شده‌اید که غالبا به جای استفاده از یک رم با ظرفیت بالا (برای مثال ۱۶ گیگ)، پیشنهاد داده می‌شود تا از دو رم با ظرفیت کمتر (برای مثال ۸ گیگ) استفاده شود. گفته می‌شود با بهره گیری ازین تکنیک، سرعت پردازش سیستم به دو برابر سرعت پردازش با رم تک کاناله ۱۶ گیگ می‌رسد. اما این حرف تا چه حد قابل استناد است؟

پیکربندی رم تک کاناله با دو کاناله چه تفاوتی دارد؟

امروزه با بالا رفتن حجم تبادلات دیتا، اهمیت ظرفیت حافظه‌ها بیش از پیش برای کاربران، به خصوص گیمرها نمود دارد. هرچه ظرفیت رم کامپیوتر شما بیشتر باشد، سرعتش افزایش پیدا می‌کند. پس برای سیستم‌ گیمینگ یا ورک استیشن بایستی حداقل ۱۶ گیگابایت رم پیش‌بینی شود.

چینش و پیکربندی مورد دیگری است که در تهیه‌ی این ۱۶ گیگابایت رم بایستی به آن توجه نمایید. در بازار امروز شاهد رم‌های تک‌ کاناله، دو کاناله و چهار کاناله هستیم که هر یک تعریف و کاربرد خاص خود را دارند. اما به صورت کلی افزودن تعداد کانال‌های رم که بایستی مضربی از دو باشد.

why-dual-channel-rams-are-better

این چینش‌های زوج یکی از راه‌کارهای اقتصادی برای افزایش سرعت کلی سیستم محسوب می‌شود. بیشتر مادربرردهای مدرن از تکنولوژی رم دو کاناله پشتیبانی می‌کنند. برای استفاده از این تکنولوژی کافی است رم‌های خود را در ماژول‌های رم همرنگ در کانال‌های مختلف قرار دهید.

پیکربندی رم دو کاناله چیست و چه تاثیری بر عملکرد کامپیوتر دارد؟

در چینش دو کاناله، میزان انتقال اطلاعات و مسیر های مسی بین حافظه رم و کنترل کننده رم را دوبرابر می‌شود. رم‌های دو کاناله  از طریق دو مسیر ۶۴ بیتی با کنترل کننده رم در ارتباط هستند که در هر  انتقال تنها ۶۴ بیت اطلاعات منتقل می‌شود. پس نتیجه اینکه در حالت دو کاناله به هرکدوم از رم‌ها یک مسیر ۶۴ بیتی اختصاص می یابد که در مجموع ۱۲۸ بیت پهنای باند برای انتقال اطلاعات از رم به پردازنده فراهم می کند.

why-dual-channel-rams-are-better

بالا رفتن پهنای باند در دسترس، به معنی افزایش توانایی جا‌به‌جایی میزان بیشتری از داده‌ها در هر لحظه است. به طور مثال به جای خرید یک رم ۱۶ گیگابایت، می‌توانید از چینش دو کاناله دو عدد رم ۸ گیگابایتی استفاده کنید. این گونه ضمن کاهش هزینه، تعویض رم معیوب ساده تر در آینده، سرعت و پهنای باند بیشتری نیز در اختیار خواهید داشت.

why-dual-channel-rams-are-better

با بالا رفتن سرعت کلی کامپیوتر به یمن پهنای باند، شما می‌توانید با بهره گیری هرچه بیشتر از پردازنده‌ها، بازی‌ها را با فریم ریت بالاتری بازی کنید. برای مثال در تصویر بالا تفاوت استفاده از رم ۱۶ گیگابایت تک کاناله را با دو عدد رم ۸ گیگابایتی مشاهده می‌کنید. با استفاده از دو ماژول ۸ گیگابایتی پردازنده گرافیکی فریم ریت به مراتب بهتری نسبت به یک ماژول ۱۶ گیگابایتی داده است.

نتیجه گیری

رم یک حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده‌های کامپیوتر است که در سرعت کلی کامپیوتر شما تاثیر گذار است. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اساسی در چینش‌های رم کامپیوتر پرداختیم و مزایای پیکربندی رم دو کاناله را برشمردیم.

تفاوت رم دو کاناله با تک کاناله در چیست؟

در پیکربندی رم دو کاناله، میزان انتقال اطلاعات و مسیر های مسی بین حافظه رم و کنترل کننده رم را دوبرابر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا سرعت کامپیوتر بالا می‌رود.

برای بازی کردن رم تک کاناله بهتر است یا دو کاناله؟

استفاده از پیکربندی دو کاناله به واسطه‌ی افزایش میزان انتقال اطلاعات و مسیرهای مسی بین حافظه رم و کنترل کننده رم، پهنای باند را بالا برده و همچنین استفاده از این نوع پیکربندی در آینده امکان تعویض ماژول آسیب دیده را تسهیل می‌بخشد. بنابراین پیکربندی دو کاناله برای گیمینگ توصیه می‌شود.

فؤاد رحیمی
فؤاد رحیمی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها