(تصاویر) کشف «تبرهای مینیاتوری» و «الواح نفرین» در ویلای 2000ساله در بریتانیا

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان یک مجموعه ویلایی رومی با «تزئینات مفصل» را در جریان کاوش‌ها در روستایی در اکسفوردشایر در انگلستان پیدا کردند.

به گزارش راهنماتو، این مجموعه ویلایی در گذر زمان تکمیل شده و شامل چندین بنا است که قدمت آن‌ها از اواخر قرن اول میلادی آغاز می‌شود و تا پایان قرن دوم ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر آن، 4 ستون عظیم یا پایه نیز پیدا شده‌اند که بزرگ‌ترین در نوع خود هستند که به دوران رومی در بریتانیا باز می‌گردند.

این مجموعه ویلایی در زمینی پیدا شده که قدمت آن به عصر برونز (مفرغ) باز می‌گردد و دارای تزئینات مفصلی شامل گچ‌کاری‌های رنگی و موزاییک است. در میان یافته‌ها قطعاتی از سازه‌هایی شبیه به تالار با عنوان «بنای راهرو» با نشانه‌هایی از ستون‌های داخلی وجود دارد. این محوطه تاریخی همچنین حاوی اشیاء تاریخی عجیبی مثل تبرها و طومارهای مینیاتوری بود که احتمالا زمانی به عنوان ابزار آیینی استفاده می‌شدند.

1

لویی استفورد، مدیر ارشد این پروژه، می‌گوید: «اندازه این بنا که همچنان باقی مانده است و غنای اشیائی که در آن کشف شده‌اند حاکی از آن است که این بنا، اگر نگوییم در کل منظره، در این منطقه بومی یکی از بناهای شاخص بوده است.»

این ویلا یک راهروی مرکزی دارد که چندین اتاق را به هم متصل کرده است. بنا به گفته باستان‌شناسان ساختمان‌های مجاور با افزایش ثروت مالک به بنای اصلی افزوده شده‌اند.

اشیاء پیدا شده در این بنای ویلایی تصاویر واضحی از یک سبک زندگی رومی را نشان می‌دهند که از آن میان می‌توان به گچبری‌های رنگی با تصاویری از گل، موزاییک‌کاری تا انبوهی از سکه، سنجاق سینه و انگشتر اشاره کرد. یک سگگ کمربند به شکل سر اسب متعلق به 350 تا 450 میلادی نشان می‌دهد که این بنا متعلق به اواخر روم تا اوایل آنگلو-ساکسون‌ها است و اهمیت تاریخی این محوطه را برجسته می‌کند. این اشیاء تاریخی نشان می‌دهند که رومی‌ها این ناحیه را در سراسر قرن‌های چهارم تا پنجم میلادی اشغال کرده بودند.

در زمان حکومت امپراتوری روم در بریتانیا، ویلاها مکان‌هایی صرفا برای زیست نبودند. صاحبان ویلاها اغلب مسئولیت نگه‌داری از محصولات کشاورزی، تعمیر جاده‌ها و ذخیره غذا را برعهده داشتند. این ویلا همچنین مناطقی، مثل یک کوره ساخته‌شده از مصالح ساختمانی ذوب‌شده رومی داشته، که درواقع برای خشک کردن غلات و رازک تغییر کاربری داده شده بوده است. این تغییر کاربری بازتابی از پدیده‌ای است که در سایر مجموعه‌های باشکوه ویلایی رومی در بریتانیا دیده می‌شود. در این ویلاها کاربرد مانند، کشاورزی و تولید، بر نمایش تجملات و ثروت برتری داشت.

2

یکی از اکتشافات بسیار جالب در این محوطه ویلایی گروهی از طومارهای سربی است که به هم وصل شده‌اند و شبیه به «الواح نفرین» رومی هستند. الواح نفرین توسط کسی نوشته می‌شدند که از خدایان می‌خواست دشمن‌اش را طلسم کنند. این الواح اغلب لوله یا تا  یا با میخ سوراخ می‌شدند. این طومارها، هرچند امروز که به دست ما رسیده‌اند خالی هستند، به همراه تبرهای مینیاتوری به مراسم احتمالی یا وجود محوطه زیارتگاهی در این ملک اشاره می‌کنند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها