این کوفته با دل و جانت بازی می‌کنه! کوفته سوملک ترک!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

راهنماتو- «چقدر خوشمزه‌ست! آدم از خوردنش سیر نمی‌شه!»

دنیای کوفته‌ها تنوع زیادی دارد. کوفته در میان ترک‌ها و درواقع اهالی ترکیه هم محبوبیت زیادی دارد و مدل‌های مختلفی از آن را تهیه می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، این کوفته سوملک از آن دسته کوفته‌های غیروطنی است که مطمئنا با سلیقه‌ی ما ایرانی‌ها به خوبی هماهنگ است و شما هم با درست کردن آن و میل کردنش عاشقش خواهید شد!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت چرخ کرده

200 گرم

بلغور گندم ریز (بلغور کوفته)

یک لیوان

آب داغ برای خیساندن بلغور

یک لیوان

آرد سمولینا

نصف لیوان ‌

آرد گندم

2 قاشق غذاخوری

تخم مرغ

یک عدد

رب گوجه فرنگی یا رب چیلی

یک قاشق چایخوری

نمک

یک قاشق چایخوری

فلفل سیاه

نصف قاشق چایخوری

زیره

نصف قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس:

ماده غذاییمقدار
کره

2 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

نمک

یک قاشق چایخوری

نعناع خشک

یک قاشق چایخوری

ماست چکیده

برای سرو

طرز تهیه:

در ابتدا بلغور را در کاسه‌ای بریزید و مقداری آب داغ روی آن ریخته و اجازه بدهید 10 دقیقه بماند و خیس بخورد. بعد از اینکه این مدت گذشت در یک ظرف دیگر بلغور آبکش شده را به همراه گوشت چرخکرده، آرد سمولینا، آرد گندم، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی یا چیلی، فلفل سیاه، زیره و نمک با هم مخلوط کنید و خوب ورز بدهید. راز وا نرفتن هر کوفته و کبابی در مرحله اول ورز دادن درست و حسابی است پس از این کار چشم پوشی نکنید که کیفیت غذای شما خیلی به آن مرتبط است!

از مواد کوفته به اندازه دلخواه بردارید و کوفته‌ها را به شکلی که دوست دارید دربیاورید و کنار بگذارید.

در قابلمه موردنظرتان آب بریزید. میزان آب کم نباشد و در این زمینه کوتاهی نکنید. آب که جوش آمد کوفته‌ها را دانه دانه و به آرامی داخل آب بریزید و بگذارید تا 6-7 دقیقه بجوشند. با این کار کوفته‌ها خودشان را می‌گیرند و از وارفتن آنها جلوگیری خواهد شد ضمن اینکه کمی نیمپز هم خواهند شد.

در این مدت که منتظر هستید تا کوفته‌ها در آب بجوشند در یک تابه کره را ذوب کنید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت بدهید. قرار است سس کوفته را درست کنید. پس رب که بوی خامی‌اش گرفته شد و رنگ باز کرد نعناع خشک و نمک را هم اضافه کنید تا عطر نعناع هم بلند شود. کوفته‌ها را با یک کفگیر به آرامی از آب خارج کنید و در این سس قرار بدهید. تمام کوفته‌ها را داخل سس بگذارید و به آرامی هم بزنید تا به مواد آغشته بشوند. کمی که گذشت و طعم سس به بافت کوفته‌ها نفوذ پیدا کرد کوفته شما حاضر است.

برای سرو کوفته‌ها را در هر ظرفی که دوست دارید قرار بدهید و کمی ماست چکیده روی آنها بریزید و نوش جان کنید! غذای خوشمزه شما حاضر است.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها