هشدارهای آموزشی به هنگام مواجهه با سیل

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.2 دقیقه

سیل یکی از بلاهایی طبیعی پر خسارت است که خرابی های بسیار زیادی به بار می آورد از این رو بهتر است نکات ایمنی را در زمان سیل رعایت کنید.

1

نکات ایمنی هنگام وقوع سیل

نمناک نوشت، سیل، از بلایای طبیعی است که بر اثر عوامل متعدد به وجود آمده و خسارات مالی و جانی فراوانی را به بار می آورد. این روزها که در اقصی نقاط کشورمان شاهد بارش های فراوان بهاری هستیم، احتمال وقوع سیلاب دور از انتظار نیست. در هنگام وقوع سیل رعایت نکات ایمنی و دوری از اشتباهاتی که در این بخش از نمناک آورده ایم، می‌تواند تاثیرات مخرب آن را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد، با ما همراه شوید.

سلفی و فیلم گرفتن

ترک محل وقوع یک بحران، طبیعی‌ترین واکنشی است که افراد می‌توانند داشته باشند اما این روزها بلایای طبیعی برای برخی به فرصتِ گرفتن عکس سلفی یا یادگاری تبدیل شده؛ تصویری که حتی بعید نیست آخرین عکس به جا مانده از فرد باشد!

فاصله نگرفتن از فاضلابها

هنگام سیل از فاضلاب و جویبارهای به ظاهر آرام و از آب های در حال حرکت دور شوید زیرا جریان سیل به راحتی می تواند یک جویبار آرام را تبدیل به جریانی نماید که تعادلتان را بر هم زده و سبب غرق شدن شما گردد.

تکیه کردن و استفاده از درختان

در هنگام وقوع سیل به درختان تکیه ندهید زیرا ممکن است سیل درخت را به کلی از ریشه درآورده و با خود ببرد پس هنگام وقوع سیل به درختتان جوان و نهال ها تکیه نکنید.

نزدیک شدن به مسیرعبور سیل برای تماشا

بسیاری از افراد گمان می کنند که خطر تنها در کمین دیگران است و در زمان وقوع حادثه ای به تماشا می ایستند اما این کار اشتباه بوده پس در زمان وقوع سیل برای تماشا به مسیرعبور سیل نزدیک نشوید.

قطع نکردن جریان آب، برق و گاز

قطع نکردن جریان آب، برق و گاز در هنگام سیل خطراتی را به دنبال دارد پس درصورتی‌که مجبور به ترک منزل و محل سکونت خود هستید یا اگر مجبور به ماندن در ساختمان هستید، در هر دو صورت جریان برق، آب و گاز را قطع کنید.

1

رانندگی در مناطقی که دچار آب گرفتگی شده

هنگام وقوع سیل از وضعیت جاده ها و پل ها اطلاع یابید و در مناطقی که دچار آب گرفتگی شده رانندگی نکنید، از مسیرهای اصلی تردد کنید و به هیچ وجه وارد بیراهه نشده و از روی پل های مناطق آب گرفته عبور نکنید. به‌آرامی رانندگی کنید و مراقب خرابی‌ها و شیب‌های جاده باشید. ترمزها در آب به‌خوبی کار نمی‌کنند پس هنگام رانندگی از دنده‌های سنگین استفاده کنید.

زمان وقوع سیل از روی پل های چوبی روی رودخانه ها عبور نکنید، ممکن است این پل ها دوام نداشته باشد و سبب شود که شما داخل رودخانه افتاده و غرق شوید.

ماندن در ماشین و رها نکردن آن

درست است که شما وسیله نقلیه تان را به سختی و زحمت به دست آورده اید اما از جانتان که مهم تر نیست پس زمان سیل ماندن در ماشین و رها نکردن آن جایز نیست زیرا سیل می تواند وسایل نقلیه را به حرکت در آورد و واژگون کند.

دور نشدن از خطوط فشار قوی تیرهای برق

هنگام وقوع سیل از خطوط فشار قوی تیرهای برق دور شده و هرگز سیم های برق سقوط کرده را لمس نکنید و فورا موضوع را به اداره برق یا مراکز امدادی مانند آتش نشانی و... اطلاع دهید.

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها