پودر ماشین لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 4.5 دقیقه

راهنماتو- «مگه فرقی داره؟ همین که خاصیت پاک کنندگی و تمیزکنندگی داشته باشه کافیه!»

در بازار برای شستن لباس‌ها مواد مختلفی وجود دارد. از مایع لباسشویی گرفته تا پودر یا قرص، که هر کدام در صورت تمایل شما تفکیک مشکی، سفید و رنگی شویی هم دارد. اما برای اینکه لباس‌های شما به خوبی تمیز بشوند و آلودگی‌ها از آنها خارج شده و در عین حال رنگ خود را از دست ندهند و برای ماشین لباسشویی شما هم امن باشد کدام یک از این محصولات مناسب تر است؟

به گزارش راهنماتو، در اینجا یک مساله مهم در میان است. شما باید از مواد شوینده به اندازه کافی استفاده کنید چون اگر مقدار ماده مصرفی شما بیش از نیاز و حجم لباس‌ها باشد در پروسه‌ی شست و شو به مشکل برمی‌خورد و مواد در بافت لباس‌ها باقی می‌ماند و عمل آبکشی به خوبی انجام نمی‌شود و کثیفی‌ها به همراه ماده شوینده در انتهای کار همراه لباس‌ها خارج می‌شوند. پس باید این نکته را در نظر داشته باشید که ماده مصرفی باید به راحتی در آب حل بشود و هم اینکه به اندازه باشد.

در صنعت شست و شوی لباس، قرص‌ها، پودرها و مایع‌های لباسشویی زیادی وجود دارد. اما از نظر اقتصادی کدام به صرفه تر است؟ کدام ممکن است در درازمدت به لباس آسیب وارد کند؟ کدام برای ماشین لباسشویی مناسبتر است؟

قرص لباسشویی را کنار بگذارید!

قرص‌های لباسشویی امکان اندازه گیری مناسب ندارند. از آنجا که شما مجبور هستید از یک قرص یا دو قرص کامل استفاده کنید ممکن است برای حجم لباس‌های شما مناسب نباشد و همان مشکلی که در چند سطر بالاتر مطرح کردیم پیش می‌آید. آلودگی‌ها به همراه مواد شوینده در بافت لباس باقی می‌مانند و در انتهای کار از ماشین خارج می‌شوند بدون اینکه کثیفی‌ها از بین رفته باشد.

پودر یا مایع لباسشویی، کدام بهتر است ؟

از گذشته پودر لباسشویی سردمدار شست و شوی لباس‌ها بوده است و این تصور همیشه غالب می‌شود که آنزیم‌های موجود در پودر به رفع آلودگی‌ها بهتر کمک می‌کنند. در مقابل با ظهور مایع لباسشویی آن هم در مدل‌های مختلف که برای انواع رنگ لباس‌ها هم به صورت ویژه درنظر گرفته شده است و رایحه‌های مختلف و خوشی که دارند و همینطور قدرت نرم کنندگی آنها طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده اند.

با توجه به اینکه قدرت هر کدام در زمینه‌های شویندگی و رفع کثیفی، لکه بری، نرم کنندگی متفاوت است نمی‌توان به صورت قطعی گفت کدام بهتر است. اما یک واقعیت را هم باید در نظر بگیرید که پودرهای لباسشویی آنزیم‌های مخصوص دارند و به لکه بری و تمیزی بیشتر لباس‌ها کمک ویژه‌ای می‌کنند. ولی مانند مایع لباسشویی نرم کننده نیستند و لباس‌های شما عطر و بوی خاصی نمی‌گیرند و چروک‌های آنها کمتر نخواهد شد! پس در کنار آن باید از نرم کننده هم استفاده کنید.

شما می‌توانید برای لباس‌های روزمره از مایع لباسشویی استفاده کنید که هم از خاصیت خوشبویی و نرم کنندگی آن بهره ببرید و هم مقرون به صرفه تر باشد و برای لباس‌هایی که نیاز به شست و شوی جدیتر دارند و کثیفی‌های آنها باید با قدرت بالاتر تمیز شود از پودر لباسشویی استفاده کنید.

0

کدام محصول برای شست و شو با آب سرد مناسب است؟

پودرهای لباسشویی به دلیل اینکه باید در آب حل بشوند دمای آب برایشان اهمیت بیشتری دارد و در آب سرد سختتر این اتفاق می‌افتد. پس برای این مورد از گزینه مایع لباسشویی استفاده کنید.

کدام محصول را برای رفع بوی بد استفاده کینم؟

از آنجا که قدرت شویندگی پودرهای لباسشویی بیشتر است باز هم گزینه پودر به شما پیشنهاد می‌شود. شاید این به ذهن بیاید که مایع لباسشویی عطرآگینتر است پس چرا پودر توصیه می‌شود؟ این درست است که مایع لباسشویی بوی خوشی دارد ولی برای لباس‌هایی که به علت کثیفی بوی بد دارند مناسب نیست و نمی‌تواند بوی خوشش را جایگزین آن کند، در مرحله اول باید قدرت شوینده بالا باشد تا بتواند رفع بو کند.

کدام محصول برای سریع شستن بهتر است؟

اگر از گزینه 15 دقیقه یا 30 دقیقه ماشین لباسشویی می‌خواهید استفاده کنید بهتر است از مایع لباسشویی بهره بگیرید. قدرت حل شدن مایع در آب در زمان کوتاه خیلی بالاتر از پودر است.

کدام محصول برای لباس‌های حساس مناسب است؟

قدرت شویندگی پودرهای لباسشویی به دلیل وجود آنزیم‌ها بیشتر است پس برای لباس‌های حساس ممکن است آسیب زا باشد پس بهتر است برای حفظ بافت و تراکم لباس‌های حساس از مایع لباسشویی استفاده کنید.

کدام محصول برای ماشین لباسشویی ضرر دارد؟

هر دو برای ماشین لباسشویی طراحی شده‌اند ولی پودر لباسشویی به دلیل آنزیمی که دارد و قدرت بالایی شویندگی به مرور زمان ممکن است به مخزن داخلی ماشین لباسشویی آسیب وارد کند. البته این مساله برای ماشین‌هایی که کیفیت مناسب ندارند ممکن است اتفاق بیفتد و همه گیر نیست.

کدام محصول برای محیط زیست آسیب زاست؟

از آنجا که هر دو دارای ترکیبات شیمیایی هستند از این نظر ورودشان به محیط زیست به چرخه طبیعت ضرر خواهد زد اما از نظر بسته بندی می‌توان به پودرهای لباسشویی امتیاز مثبت داد چون بسته بند آنها از کاغذ است و قابلیت بازیافت سریع دارد ولی مایع لباسشویی به دلیل ظرف‌های پلاستیکی که در تهیه آن به کار برده شده است برای طبیعت کاملا مضر است.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها