با سبک روستیک، گرما و صمیمیت خانه‌های روستایی رو به خونه ت بیار

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 8.1 دقیقه

راهنماتو- شاید با شنیدن نام روستیک به این فکر کنید که قرار است خانه‌تان را شبیه به یک کلبه قدیمی در شمال کشور کنید، یا یک خانه ساحلی که از پایه با شن و چوب درست شده است. اما، در سبک روستیک یک مفهوم عمیق وجود دارد که یک خانه روستیکی را با دیگر خانه‌ای با همین سبک متفاوت می‌کند.

 ما قرار است از متریال طبیعی استفاده کنیم! این طیف گسترده‌ای از متریال است که داخل خانه شما کار می‌کند. پالت رنگی، اشکال هندسی، اکسسوری‌هاو نورپردازی در خانه‌های روستیکی می‌تواند متفاوت باشد. اما، به دلیل روحِ طبیعی و ارگانیکی که این سبک دارد، ما حال و هوای خانه‌های روستایی را با تمام وجود حس می‌کنیم. بنابراین با راهنماتو همراه باشید تا همه چیز را درباره طراحی دکوراسیون داخلی منزل به سبک روستیک را بدانید.

1

سبک روستیک در طراحی دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

به گزارش راهنماتو، سبک روستیک در طراحی دکوراسیون داخلی زمانی به وجود آمد که شهروندان حومه آمریکا در قرن نوزده میلادی سعی کردند با متریالی که در دست داشتند سبکی جذاب و کاربردی بسازند. آن‌ها با بهره‌گیری از سبک روستیک و با توجه به امکاناتشان می‌توانستند در اندک زمانی خانه‌ای رویایی بسازند.

حال با نگاه کردن به خانه‌هایی که سبک روستایی دارند احساساتی از طبیعت‌گرایی، خشن بودن، قدیمی بودن و البته غیر رسمی بودن به ما القا می‌شود. این در حالی است که چنین احساساتی می‌توانند با سبک‌های متفاوتی مثل مدرنیسم، ساحلی و توسکانی ترکیب شوند و طرحی نو در اندازند.

1

وقتی به سبک روستیک نگاه کنیم، همه چیز صاف و صیقلی نیست بلکه برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های عناصر طبیعی مثل سنگ و چوب، سبب برجسته شدن طراحی کلی خانه شده‌اند. این در حالی است که ما با مشاهده کردن چنین جلوه ارگانیگی احساس می‌کنیم در زمان‌های گذشته هستیم.

سبک روستیک در ابتدایی‌ترین حالت خود کاملا خود را بر اساس متریال زمینی شکل می‌داد، بنابراین همه چیز سنگین، تیره و محکم به نظر می‌رسید. در حالی که به مرور زمان و با تلفیق این سبک با سبک‌های دیگر، طراحی‌هایی لطیف‌تر از سبک روستیک می‌بینیم که روح اولیه را نیز حفظ کرده‌اند.

1

در نهایت اگر ما میل داشته باشیم که با طبیعت یکپارچه شویم بهتر است به یاد این مفهوم کلیدی سبک روستیک که می‌گوید «زیبایی در نقص‌ها نهفته است» بیافتیم و سپس از سادگی و گرمای طبیعت الهام بگیریم تا سبکی جذاب داشته باشیم.

سبک روستیک این روزها در منازل، ادارات، هتل‌ها، رستوران‌های سنتی و غیره جای خود را پیدا کرده است و تبدیل به یک سبک محبوب برای یگانه شدن انسان با طبیعت شده است.

1

ویژگی‌های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی منزل

اگرچه وقتی می‌گوییم سبک روستیک پیرو طبیعت است تا حدود زیادی برای ما مشخص می‌شود که باید از چه رنگ‌ها، متریال، اکسسوری، نورپردازی و اشکال هندسی‌ای استفاده کنیم، اما شناخت ویژگی‌های ریز و درست این سبک به ما اجازه می‌دهد تا آن را متناسب با سلیقه شخصی خود، از نو بسازیم. اگر ریشه‌ای‌ترین ویژگی‌های سبک روستیک برای ما مشخص باشد، انتخاب عناصر متفاوت برای ما آسان‌تر خواهد بود در حالی که می‌دانیم از مفهوم اصلی جدا نشده‌ایم و سپس آن را با سایر سبک‌ها نیز می‌آمیزیم. بنابراین در ادامه ویژگی‌های اصلی سبک روستیک بررسی خواهد شد.

1

رنگ در سبک روستیک برای دکوراسیون داخلی

وقتی به فیلم‌های قدیمی و خانه‌های روستایی نگاه می‌کنید بیشتری رنگی که می‌بینید چه رنگی است؟ رنگ‌های گرم و طبیعی مثل قهوه‌ای، قرمز تیره، طلایی، برنزی، بژ، خاکی، شتری و غیره. در این میان ممکن است رنگ‌هایی مثل سبز و زرد خردلی را هم به عنوان رنگ‌هایی به کار رفته در جزئیات دکوراسیون داخلی منزل ببینید! این ها مجموعه‌ای از رنگ‌هایی هستند که می‌توانیم در سبک روستیک از آن استفاده کنیم.

1

اما، هرچه از سبک روستیک اولیه جدا شویم، آن را با سلیقه شخصی خود از نو بسازیم یا با سبک‌های دیگر ترکیب کنیم می‌بینیم که رنگ‌های سردی مثل آبی نیز به پالت رنگی سبک روستیک اضافه می‌شود. (مثلا اگر ما سبک روستیک ساحلی را انتخاب کرده باشیم از آبی آسمانی هم استفاده می‌کنیم.)

1

اشکال هندسی در سبک روستیک برای دکوراسیون داخلی

اشکال هندسی و خطوطی که در سبک روستیک به کار می‌روند، علی‌رغم تمامی سبک‌های مدرن، تمیز، صاف و مستقیم نیستند. بلکه خطوط باید شکل طبیعی خود را حفظ کند. به بافت چوب، سنگ، برگ و خاک توجه کنید! هیچ کدام از این‌ها کاملا صاف نیستند. بنابراین وقتی می‌خواهیم در سبک روستیک از اشکال هندسی استفاده کنیم بهتر است طرح‌های طبیعی را دنبال کنیم. ممکن است بخواهید یک پارچه طرح‌دار برای رو بالشی انتخاب کنید، به سراغ آناتومی یک گیاه بروید یا چیدمان سنگ‌های کج و ماوج در کنار یکدیگر را الگو قرار دهید تا به اشکال هندسی مورد نظر در سبک روستیک نزدیک شوید.

1

نورپردازی در سبک روستیک برای دکوراسیون داخلی منزل

نورپردازی طبیعی در سبک روستیک اگرچه به شدت ساده است، اما از نظر زیبایی‌شناسانه می‌تواند روحیه‌ای لطیف به خانه شما ببخشد. با توجه به اینکه ما بیشتر از رنگ‌های گرم استفاده کرده‌ایم تنها به آفتاب طلایی‌رنگ آسمان نیاز داریم تا صمیمیت و مهر خانه را بیشتر کنیم. بنابراین می‌توانیم از چهارچوب‌های چوبی برای پنجره‌های استفاده کنیم در حالی که پرده‌هایی حریر به آن آویزان کرده‌ایم.

1

برای نورپردازی مصنوعی در سبک روستیک باید بیشتر از لوازمی استفاده کنید که ما را به یاد عتیقه‌جات و احساسات نوستالژیک می‌اندازند. لوسترها، چراغ آویزها، دیوارکوب‌های لامپ‌دار، آباژور و غیره می‌توانند از جنس برنز، برنج، مس، آهن، فرفورژه، روی، طرح نقره که کمی سیاه شده است، فلزات خام و غیره استفاده کنیم تا روح سبک روستیک در خانه ما حاکم باشد.

1

استفاده از اکسسوری در سبک روستیک برای دکوراسیون داخلی

علی‌رغم سبک‌های مدرن، استفاده از اکسسوری در سبک روستیک نه تنها دست‌وپا گیر نیست بلکه به تثبیت روحیه روستایی در خانه کمک می‌کند. پیش از هر چیز باید در نظر بگیرید که بهتر است اکسسوری‌ها از جنس چوب، سنگ، مس، مواد خام طبیعی و غیره استفاده کنید. در این میان استفاده از لوازم آنتیک و عتیقه نیز می‌تواند خانه شما را زیباتر کند. به‌عنوان مثال می‌توانید از اتوهای زغالی، سه فیتیله‌ای، تلفن‌های قدیمی و گردسوز استفاده کنید. اما، تا حد امکان بهتر است اکسسوری‌هایی که از جنس فلزهای صیقلی و درخشان هستند استفاده نکنید چراکه روحیه‌ای از مدرن و نو بودن دارند که با اصالت سبک روستیک همخوان نیست.

1

متریال مورد استفاده در سبک روستیک برای دکوراسیون داخلی

در سبک روستیک همه چیز بر پایه متریال شکل می‌گیرد. متریال در سبک روستیک خام و طبیعی هستند. درواقع، چوب خام یکی از اصلی‌ترین متریالی است که در این سبک از آن استفاده می‌شود. حال تفاوتی ندارد که آن را برای اسکلت مبلمانتان در نظر بگیرید یا تیرک‌هایی که سقف را نگه داشته‌اند. در این میان ممکن است چوب مورد استفاده شما کمی تیره رنگ باشد. در این صورت می‌توانید از پالت رنگی روشن‌تر در بافت پارچه‌هایی مثل کتان استفاده کنید. از جمله منسوجات دیگری که در سبک روستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پشم، کرباس، بوم و پوست حیوانات هستند (البته این گزینه آخر رو برای حفظ سلامت حیات وحش بهتره ازش صرف نظر کنیم!).

1

مشخصه‌های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

حالا که با ویژگی‌ها و ریشه سبک روستیک آشنا شدیم بهتر است با اضافه کردن عناصری خاص به فضای مورد نظرتان این سبک را در آن تثبیت کنید. به‌عنوان مثال بهتر است یک شومینه زیبا داشته باشید که خوراک روزانه‌اش چوب است، اما اگر چنین امکاناتی را ندارید می‌توانید از شومینه‌های گازی طرح چوب استفاده کنید.

کفپوش‌ها در سبک روستیک بهتر است ترموود یا پارکت باشند و رنگ آن بسته به سلیقه خودتان گرم و متناسب با پالت رنگی کلی خانه در نظر گرفته شود.

فراموش نکنید که در سبک روستیک قرار نیست تنها به سراغ چوب‌هایی با رنگ تیره بروید، اگر دوست دارید خانه‌تان کمی دلبازتر و روشن‌تر به نظر برسد می‌توانید از چوب‌های خام روشن استفاده کنید.

1

استفاده از سنگ‌های طبیعی، آجر و کاهگل نیز در سبک روستیک استفاده فراوانی دارد، می‌توانید یکی از دیوارهایتان را با یکی از این متریال بپوشانید تا روحیه روستیک را به دکوراسیون داخلی منزلتان اضافه کنید.

در آشپزخانه‌ها به سبک روستیک می‌توانید لوازم مسی‌تان را به عنوان اکسسوری از دیوارها و بالای جزیره بیاویزید تا تم مس و فلزات این چنینی در خانه شما به عنوان موتیف عمل کرده و گرما و صمیمیت بیشتری به آن ببخشد.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

چهره خاص و جدید بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی
چهره ها

چهره خاص و جدید بانو سوسانو در سن ۴۳ سالگی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1 دقیقه
چهره متفاوت شیرین نون خ در سریال حکم رشد
چهره ها

چهره متفاوت شیرین نون خ در سریال حکم رشد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.9 دقیقه
تیپ تابستانی ترلان پروانه در یک کافه
چهره ها

تیپ تابستانی ترلان پروانه در یک کافه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
 فال ابجد امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال ابجد امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 5.4 دقیقه
 فال حافظ امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403
فال و طالع بینی

فال حافظ امروز جمعه 28 اردیبهشت ماه 1403

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 1.5 دقیقه
(ویدئو) طرز پخت یک غذای جدید، فوری و خوشمزه با تخم مرغ و کالباس در خانه
آشپزی

(ویدئو) طرز پخت یک غذای جدید، فوری و خوشمزه با تخم مرغ و کالباس در خانه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .2 دقیقه