«نیوکی» پاستای سیب زمینی ایتالیایی منتظر شماست! حتما بپز و لذتش رو ببر!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.6 دقیقه

راهنماتو- «غذاهای ایتالیایی جون می‌دن به آدم، قبول نداری؟!»

نیوکی یکی دیگر از غذاهای ایتالیایی است که تاریخچه‌ای طولانی دارد. در منطقه‌ی شمالی ایتالیا که هوای سرد اجازه کشت غلات را نمی‌داد و تهیه سیب زمینی راحت‌تر بود نیوکی پابه عرص وجود گذاشت! از آنجا که سیب زمینی همیشه در دسترس قرار داشته است، این غذا با پایه اصلی سیب زمینی آماده می‌شود و طرفداران بسیار زیادی هم دارد. اگر ظاهر آن را ببینید و طعم آن را بچشید فکر می‌کنید با یک پاستا روبه رو هستید، بله در واقع یک نوع پاستاست که با سیب زمینی آماده شده است.

به گزارش راهنماتو، لطف این غذا در آن است که پاستایش را هم خودتان درست می‌کنید! خیلی هیجان انگیز است نه؟! نگران نباشد دستگاه پاستاساز و رشته کن و این قبیل وسایل لازم ندارید. فقط همت می‌خواهید تا آستین‌هایتان را بالا بزند و شروع به کار کنید، همین!

مواد لازم برای خمیر:

ماده غذاییمقدار
سیب زمینی

5 عدد

آرد

یک پیمانه

نمک

یک قاشق چای خوری

تخم مرغ

یک عدد

پنیر پارمسان

به میزان دلخواه

مواد لازم برای سس پاستا:

ماده غذاییمقدار
گوجه فرنگی

5 عدد

پیاز

یک عدد

سیر

3 حبه

رب گوجه فرنگی

یک قاشق غذاخوری

نمک

یک قاشق چای خوری

فلفل سیاه

یک قاشق چای خوری

آویشن

یک قاشق چای خوری

طرز تهیه:

در ابتدا باید خمیر را آماده کنید. سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و به همراه آب و نمک در یک قابلمه روی گاز بگذارید تا حسابی بپزد و نرم شود. در این فاصله شما سس را آماده کنید.

پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه پیاز را تفت بدهید تا سبک بشود. سیرهای پوست گرفته و له شده را به پیاز اضافه کنید و بعد از اینکه عطر سیر هم بلند شد گوجه فرنگی‌های شسته شده را خرد کنید و داخل تابه بریزید. می‌توانید از کنسرو گوجه فرنگی خرد شده هم استفاده کنید. بعد از اینکه کمی گوجه‌ها سرخ شدند و بوی خامی آنها گرفته شد نوبت به رب می‌رسد. رب هم باید تفت بخورد و بعد از یکی دو دقیقه نمک، فلفل سیاه و آویشن را به آنها اضافه کنید. سس که به غلظت رسید و نشانه‌های پختگی آن را مشاهده کردید داخل مخلوط کن بریزید و آن را به صورت یکدست میکس کنید.

در این مرحله باید مانند یک آشپز حرفه‌ای ایتالیایی نیوکی‌ها را آماده کنید. سیب زمینی‌های پخته شده را آبکشی کنید و بعد آنها را با پوره کن یا رنده یا گوشتکوب له کنید. هدف فقط ایجاد پوره سیب زمینی است که به غایت نرم شود. برای آماده کردن نیوکی‌ها نیاز به یک سطح صاف دارید. می‌توانید از سینی بزرگ، میز یا کانتر آشپزخانه استفاده کنید. سطح موردنظر را حسابی تمیز کنید و سیب زمینی‌های پوره شده را در آن قرار بدهید و تخم مرغ را روی آنها شکسته و به همراه آرد و نمک خیلی خوب ورز بدهید. تا جایی این کار را بکنید که خمیر شما کاملا یکدست شود و چسبندگی نداشته باشد و نرم و منسجم آماده خمیرزنی گردد.

خمیر مورد نظر را به 4 قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را با دست‌هایتان روی سطح صاف تاب بدهید تا شبیه مار بشود. حالا به اندازه یک بند انگشت از خمیرها را ببرید و آنها را در کف دست به شکل دایره حالت بدهید و با چنگال کمی روی آن شیار بندازید. تمام نیوکی‌ها را به همین صورت که گفته شد آماده کنید.

یک قابله را پر از آب کنید و روی گاز بگذارید. وقتی به جوش آمد خمیرها را داخل آن بریزد. این قسمت بسیار سریع کار شما راه می‌افتد چون وقتی خمیرها را داخل آب جوش انداختید به محض اینکه روی آب بیایند یعنی آماده هستند و باید آنها را از قابلمه خارج کنید. پس همین که نیوکی‌ها روی سطح آب مشاهده شدند باید آنها را درآورده و به سسی که آماده کردید منتقل کنید. کمی که با سس معاشرت کردند و خوب تمام قسمت‌هایشان به همدیگر آغشته شدند نیوکی شما حاضر است. در ظرف مورد نظر سرو کنید و روی آن را با پنیر پارمسان تزیین کنید و نوش جان بفرمایید.

نکات مهم:

از آنجا که خمیر شما بلافاصه قابل استفاده است اگر تمایل دارید آن را چند دقیقه بعد مصرف کنید حتما آنها را در مقداری آب و یخ قرار بدهید تا قابل استفاده باقی بماند.

اگر هنگام شکل دهی به خمیرها متوجه چسبندگی آن شدید کمی آرد به آن اضافه کنید.

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها