«خورش لای پلو» برای یه وعده هیجان‌انگیز انتخاب فوق العاده‌ایه! شک نکن!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.7 دقیقه

راهنماتو- «مطمئنی خوشم میاد؟! باشه امتحانش می‌کنم!»

غذاهای غافلگیر کننده جذابیت زیادی دارند. تصور کنید یک دیس پلوی قالبی مقابل شما قرار دارد کفگیر را داخل آن می‌زنید و بای یک سورپرایز آن وسط روبه رو می‌شوید! ترکیبی از گوشت و گردو و رب انار! گویی فسنجان‌ها را ریخته باشید داخل پلوها و کسی هم نفهمیده باشد! چقدر هیجان انگیز است!

به گزارش راهنماتو، واقعا هرچه از خوشمزگی این غذا بگوییم کم است! فقط باید خودتان آن را بپزید و امتحان کنید تا برای همیشه قلبتان را در اختیارش قرار بدهید! چه زمانی بهتر از همین امروز؟! دست به کار بشوید و تمام افراد خانواده را با این غذاهای جذاب شاد کنید!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
گوشت چرخ کرده

250 گرم

رب انار

2 قاشق غذا خوری

گردوی آسیاب شده

به میزان دلخواه (100 گرم)

برنج

3 پیمانه

پیاز

2 عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

به میزان دلخواه

سیب زمینی یا نان لواش

برای ته دیگ

طرز تهیه:

پیازها را بشویید و پوست بگیرید. یکی از آنها را به صورت ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. دومی را هم خلالی خرد کنید و کنار بگذارید.

گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و آب گرفته مخلوط کنید و با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه خوب ورز بدهید. از مایه گوشتی به دست آمده قلقلی‌هایی درست کنید و وقتی تمامشان آماده شد در یک تابه که با روغن پر شده است آنها را سرخ کنید. حرارت گاز را زیاد کنید و تمام اطراف گوشت قلقلی‌ها را به خوبی سرخ کنید و کنار بگذارید.

در همان تابه پیاز دوم را که خلالی خرد کرده بودید تفت بدهید. گردوی آسیاب شده را هم به همراه رب انار، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و اجازه بدهید خامی گردو گرفته بشود و تمام مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. مقدار خیلی کمی آب به آنها اضافه کنید و بعد از چند دقیقه که مواد در کنار همدیگر پخته شدند و از طعم همدیگر قرض گرفتند و آب آن به خوبی کشیده شد از روی گاز بردارید.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و مقداری نمک به همراه برنج را داخل آن بریزید و وقتی دانه‌های برنج از خامی و سفتی درآمدند و قابلیت آبکشی کردن داشتند این کار را انجام بدهید.

کف قابلمه را روغن و زردچوبه بریزید و ته دیگ دلخواهتان را بچینید. نصف برنج را داخل قابلمه بریزید و مواد میانی را که آماده کردید روی برنج‌های آبکشی شده قرار بدهید و بقیه برنج را هم در قابلمه بریزید و اجازه بدهید روی گاز به مدت 45 دقیقه دم بکشد.

این غذا اسم خاصی ندارد و درواقع یک نوع خورش لای پلو یا فسنجان لای پلو به حساب می‌آید! بی نهایت خوشمزه است و در کنار ماست و زیتون طعمی رویایی خواهد داشت. حتما آن را امتحان کنید و غرق لذت شوید! نوش جان.

نکات طلایی:

  • مواد میانی را حتما طوری بپزید که آب نداشته باشد. اگر مقدار آب آن زیاد باشد وقتی لای برنج قرار می‌گیرد باعث خمیر شدن آن خواهد شد.
  • حتما از قابلمه‌ای استفاده کنید که کاملا نچسب باشد تا وقتی آن را برمی‌گردانید واقعا شاهد یک پلویی باشید که مواد میانی آن مشخص نیست و از هم جدا نشوند.

 

 

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها