(تصویر) معمای کشف جسد دو پسربچه از دو نژاد مختلف در یک گور مشترک 1600ساله

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

 راهنماتو-باستان‌شناسان داخل یک گور باستانی در لهستان بقایای استخوان‌های دو پسر جوان را آرمیده در کنار هم پیدا کردند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آن‌ها از دو نژاد متفاوت هستند.  

به گزارش راهنماتو، بر طبق یافته‌های مطالعه جدیدی که در نشریه علم باستان‌شناسی منتشر شده است، با اینکه هر دو کودک آرامگاه ابدی یکسانی داشته‌اند، خاستگاه‌شان می‌تواند متفاوت باشد.

مکان تدفین در سال 2018 در جریان کاوش‌های باستانی در کرانه‌رودخانه ویستولا در نزدیکی ورشو کشف شد.

در جریان این کاوش‌ها گودالی به شکل بیضی با عمقی در حدود 2فوت کشف شد. در داخل این گودال استخوان‌های دو پسر پیدا شد که مشخص شده در زمان مرگ بین 7 تا 9سال سن داشته‌اند. اکنون مشخص شده است که یکی از پسران که به او نفر شماره 1 می‌گفتند، خاستگاهی محلی داشته و به دشت پانونیان در مجارستان امروزی تعلق داشته است. اما پسر دیگر که روی او برچسب نفر دوم زده بودند و با اقلامی از جنس طلا و نقره دفن شده بود، به لحاظ ژنتیکی به جمعیت‌های آسیایی امروزی را نزدیک است.  

2

اکنون محققان باور دارند که او به جمعیت قبایل جنگجویان آسیایی به نام هون‌ها تعلق داشته که به فتح بخش‌های وسیعی از قاره اروپا شهرت داشتند. جمجمه این پسر دچار بدفرمی بود که احتمالا ناشی از استفاده از باندهای سفتی بوده که از سنین کم به دور سرشان می‌بستند. او در گوری پیدا شد که بقایای یک گربه، سگ و گاو که احتمالا حیوانات همراه او بودند نیز در آن دفن شده بود.  

محققان با استفاده از روش تاریخ‌گذاری کربن به این نتیجه رسیده‌اند که گور در حدود سال‌های 395 تا 418 میلادی حفر شده که آن را به یکی از قدیمی‌ترین گورها از نوع خود در لهستان تبدیل می‌کند. گور مشترک پدیده نادری در جنوب لهستان بوده و بر آداب و رسوم نادر هون‌ها در این ناحیه و همزیستی آن‌ها با اروپاییان نور میفکند.

هون‌ها بخش‌های زیادی از شرق و مرکز اروپا را در قرن‌های چهارم و پنجم میلادی تسخیر کردند و بر طبق مطالعه‌ای که در سال 2022 در نشریه باستان‌شناسی روم منتشر شد، حملات آن‌ها به اروپا یکی از دلایل سقوط امپراتوری روم دانسته می‌شود.

منابع تاریخی جنگجویان هون را بربرهای «درنده» توصیف کرده‌اند که «به نظر می‌‌رسید از هر نظر مخالف تمدن رومی بودند.» خاستگاه دقیق آن‌ها هنوز محل بحث است اما برخی از محققان معتقدند که آن‌ها نخستین‌بار در آسیای مرکزی ظاهر شدند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها