«شوربای ماست» یه غذای راحت و خوشمزه که 15 دقیقه‌ای حاضره!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو- «هوا داره گرم می‌شه دیگه پلو و خورش خوردن سخته!»

برای افراد زیادی خوردن غذاهای سنگین مثل پلو و خورش در فصل گرما انرژی بر است! غذاهای حاضری و سوپ و انواع خوراک‌هایی که نیاز به ترید کردن نان در آنها دارد به این عزیزان پیشنهاد می‌شود.

به گزارش راهنماتو، «قاتیق شورباسی» یا «شوربای ماست» یکی از خوشمزه‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای کشور ماست که زادگاهش در خطه آذربایجان است و طرفداران بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه خواص آن هم به دلیل وجود ماست و دوغ و همراهی گردو کم نیست! پس این غذای ساده در عین حال پر خاصیت را در برنامه‌تان قرار بدهید تا تبدیل به یکی از همیشگی‌های شما بشود!

مواد لازم:

ماده غذاییمقدار
پیاز متوسط

یک عدد

آرد

یک قاشق غذاخوری پر

گردو

40 گرم

ماست

500 گرم

نمک

یک قاشق چای خوری

زردچوبه

نصف قاشق غذاخوری

فلفل سیاه یا فلفل سفید

نصف قاشق چای خوری

نعناع خشک

یک قاشق غذاخوری پر

دوغ یا آب

500 میلی لیتر یا 2 پیمانه

تخم مرغ

4 عدد

طرز تهیه:

این غذا زودتر از آنچه تصورش را بکنید آماده خواهد شد. پس زمان زیادی هم لازم ندارید.

در ابتدا گردوها را با چاقو خرد کنید. سعی کنید خیلی ریز باشند اما تبدیل به پودر نشوند. قرار است گردوهای عزیز و پرخاصیت زیر دندان حس بشوند.

پیاز را بشویید و پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه پیاز را تفت بدهید تا سبک شود. مقداری روغن به آن اضافه کنید و وقتی رنگ پیازها طلایی شد نمک، فلفل سیاه یا فلفل سفید و زردچوبه را به آن اضافه کنید. اجازه بدهید ادویه‌ها هم در کنار پیاز تفت بخورند و عطر آنها آشپزخانه را فرا بگیرد! گردوی خرد شده را هم به این ترکیب اضافه کنید. گردوها هم تا مرحله‌ای که از خامی خارج بشوند باید تفت بخورند. نعناع خشک را هم وارد بازی کنید. نعناع را کمی تفت بدهید البته در حد 2-3 دقیقه کافی است تا نعناع نسوزد. آرد هم باید در کنار مواد کمی تفت بخورد. آن را هم به همراه نعناع اضافه کنید تا همزمان این اتفاق بیفتد.

دوغ‌ها را با ماست در ظرفی جداگانه مخلوط کنید.

وقتی آرد از خامی درآمد مخلوط دوغ و ماست را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید. اجازه بدهید داغ بشوند و شما در این فاصله در یک کاسه تخم مرغ‌ها را شکسته و هم بزنید تا یکدست شوند. وقتی که دوغ در قابلمه شروع به قل زدن کرد زمان مناسب برای اضافه کردن تخم مرغ‌هاست. هنگامی که تخم مرغ‌ها را اضافه می‌کنید حرارت گاز باید خیلی کم باشد و مرتب هم بزنید. حدود 5 دقیقه بعد غذای شما حاضر است.

از خوردن شوربای ماست یا قاتیق شورباسی لذت ببرید.

این مقدار مواد برای 4 نفر کافی است. در نظر داشته باشید که این غذا با تمام خاصیتی که دارد خیلی سریع و راحت در عرض 15 دقیقه آماده می‌شود و طعمی به یادماندنی برای شما به جا خواهد گذاشت.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها