(تصاویر) کشف گور-گودال‌های 2800ساله در ایتالیا

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 2.8 دقیقه

راهنماتو-یک گورستان باستانی در نزدیکی ناپل در ایتالیا کشف شده که در حدود 2800سال قبل، حدودا زمانی که شهر روم در 161کیلومتری شمال غربی تأسیس شد، برای دفن مردگان استفاده می‌شده است.

به گزارش راهنماتو، این کشف بینشی نادر درباره فرهنگ‌های عصر آهن تا قبل از سلطه یافتن رومی‌ها بر این ناحیه به دست می‌دهد. یافته‌های شگفت‌انگیز در نزدیکی شهر اموروسی، 48کیلومتری شمال شرقی ناپل، شامل 88 گور در شکل «گور-گودال» است که هم زنان و هم مردان را در خود جای داده بوده است.

مردان به طور کلی به همراه سلاح‌های‌شان دفن شده بودند؛ درحالیکه زنان اغلب به همراه زیورآلات مفرغی شامل دستنبد، گردن‌آویز و گل سینه‌هایی به نام «فیبولا» و قطعاتی از کهربا و آثار استخوانی دفن شده بودند.

باستان‌شناسانی که این محوطه را کاوش کرده‌اند توانسته‌اند مقادیر زیادی از گلدان‌های سفالی شکسته در شکل‌های مختلف را نیز پیدا کنند که معمولا در قبرها در پایین پای متوفا کار گذاشته می‌شدند. محققان گمان می‌کنند که این محوطه گورستانی به قبل از دوران سامنیت‌ها تعلق دارد؛ آن‌ها مردمانی بودند که چند سال بعدتر در این ناحیه ساکن شدند و دشمنان رومی‌های اولیه بودند.

2

ایتالیای اولیه

برطبق افسانه‌ها یک قهرمان افسانه‌ای به نام رومولوس شهر روم را در سال 753ق.م در بحبوحه دعواهایش با برادر دوقلویش رموس تأسیس کرد. اما باستان‌شناسان تصور می‌کنند که روم بعد از قرن 10میلادی، در عصر آهن و با متحد شدن چند روستا که بر فراز تپه‌ها قرار داشتند، تأسیس شده است.

ایالت روم در روزهای آغازین خود جنگ‌های زیادی با همسایگان‌‌اش، از جمله دولت‌-شهرهای اتروسی و مردمان لاتین-زبان داشت و در قرن چهارم ق.م، رومی‌ها وارد سلسله جنگ‌هایی علیه سامنیت‌ها شدند که به طور عمده در جنوب شرقی روم در ناحیه کوهستانی آلپ زندگی می‌کردند.

روم در نهایت پیروز شد و سامنیت‌ها بعد از سومین جنگ سامنیت، از 298 تا 290 ق.م، در جامعه روم تلفیق شدند که بعد از آن رومی‌ها کل ایتالیا را تسخیر و شروع به گسترش کلونی‌های‌شان در سراسر آن کردند.

گورستان‌های باستانی که در نزدیکی اموروسی پیدا شده‌اند به نظر می‌رسد که در ناحیه سامنیت‌ها ساخته شده باشند اما قدمت آن‌ها به صدها سال قبل از ورود سامنیت‌ها به این ناحیه باز می‌گردد.

باستان‌شناسان تصور می‌کنند مردمانی که این گورستان را تأسیس کرده‌اند احتمالا به فرهنگ «گور-گودال» تعلق داشته‌اند که در طی عصر آهن در بخش‌های مرکزی و جنوبی ایتالیا رونق داشته است.

4

گورستان‌های باستانی

گورستان اموروسی پیش از ساخت یک نیروگاه در محل کشف شد. قرار است که این نیروگاه ذخیره برق  خط آهن سریع‌وسیر بین ناپل و شهر باری را تأمین کند.

این گورستان علاوه بر گور-گودال‌ها، دو تپه تدفینی بزرگ ـ به عرض 15متر ـ نیز دارد که باستان‌شناسان تصور می‌کنند گور نخبگان جامعه باستانی در این ناحیه قرار می‌گرفته است.

در حال حاضر، این تپه‌ها تنها ویژگی‌های مرئی این گورستان باستانی هستند که هزاران سال شناخته شده بودند اما تازه در کاوش‌های اخیر تعداد زیادی قبر در اطراف آن‌ها شناسایی شد.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها