همه چیز درباره کابینت آشپزخانه؛ انواع، مزایا و معایب و راهنمای انتخاب کابینت مناسب

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 15.1 دقیقه

راهنماتو- اگر می‌خواهید آشپزخانه زیبایی داشته باشید که به شدت کاربردی و مرتب باشد باید روی کابینت‌ها سرمایه‌گذاری کنید. درواقع، کابینت می‌تواند حکم اسکلت یک آشپزخانه را داشته باشد. به همین دلیل است که حین انتخاب آن مدام دو دل هستیم و نمی‌دانیم چه انتخابی داشته باشیم. انتخاب کابینت نیازمند دانش کافی است، دانشی که کابینت سازها فرصت ندارند در اختیار ما قرار دهند. به عنوان مثال بهتر است پیش از این که برای خرید کابینت اقدام کنیم همه چیز را درباره متریال، کیفیت، رنگ و سبک کابینت‌ها و حتی اکسسوری‌های مورد استفاده در آن تحقیق کنیم. حال راهنماتو تلاش دارد در این مقاله راهنمای کاملی برای انتخاب یک کابینت مناسب در آشپزخانه شما ارائه داده و تمامی مزایا و معایب انواع کابینت‌ها را با شما در میان بگذارد.

1

انواع کابینت آشپزخانه از نظر جنس

به گزارش راهنماتو، کابینت‌ها میتوانند جنس‌های متفاوتی داشته باشند از جمله بهترین جنس‌ها در ساخت کابینت پلی اورتان، ممبران، های گلاس، فلزی و ام دی اف هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. بدون شک جنس کابینت بر روی قیمت و هزینه کلی آن نیز تاثیرگذار است پس باید در انتخاب جنس کابینت دقت زیادی به خرج دهیم. در ادامه هر یک از این جنس‌ها برای کابینت بررسی خواهد شد.

1

کابینت پلی اورتان

وقتی از جنس پلی اورتان برای کابینت حرف می‌زنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که پلی اورتان درواقع یک رنگ است که بر روی مغزی‌های متفاوتی مثل ام دی اف و چوب زده می‌شود. پلی اورتان وقتی بر روی مغزی قرار می‌گیرد منافذ آن را پر کرده و سطحی یکپارچه به وجود می‌آورد. بعلاوه، پلی اورتان می‌تواند حکم یک لایه محافظ را داشته باشد که عمر کابینت شما را زیاد می‌کند.

به طور کلی ما دو نوع پلی اورتان داریم که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند:

پلی اورتان با بر پایه روغن: از جمله مزایای پلی اورتان بر پایه روغن، استحکام بخشی آن به کابینت، لایه لایه نبودن بیش از حد و ضخیم بودن آن است که لبه‌های کابینت را نیز به خوبی محافظت می‌کند. اما عیب پلی اورتان بر پایه روغن این است که به شدت دیر خشک می‌شود و هزینه استفاده از آن بیشتر از نوع بر پایه آب آن است.

پلی اورتان بر پایه آب: از جمله مزایای پلی اورتان بر پایه آب سریع خشک شدن آن و بوی کمتر و هزینه کمتری است که برای ما به دنبال دارد و از معایب آن این است که نسبت به پایه روغنی آن استحکام و یکپارچگی کمتری به کابینت می‌بخشد.

بنابراین پلی اورتان را می‌توانیم بر روی مغزیهایی مثل ام دی اف و چوب خام بزنیم تا طول عمر آن را بیشتر کنیم در حالی که مطمئن هستیم می‌توانیم از سبک‌ها و رنگ‌های متفاوتی از این جنس استفاده کنیم.

1

کابینت ممبران

عموما کابینت‌های ممبران را در سبک‌هایی مثل کلاسیک و نئوکلاسیک دیده‌ایم؛ ممبران جنس محبوب و به صرفه‌ای برای کابینت‌هایی در این سبک است. اما، جنس ممبران درواقع از مغزی ام دی اف با روکش PVC ساخته شده است. دستگاه‌های CNC می‌توانند به خوبی ام دی ام و PVC را به یکدیگر چسبانده و پوششی یکپارچه به وجود آورد.

مزایا: از جمله مزیت‌های استفاده از جنس ممبران برای کابینت، قیمت مناسب آن، کاربردی بودنآن در سبک‌های متفاوت، ضد آب بودن و متنوع بودن آن است. دلیل تنوع آن نیز این است که به راحتی می‌توان طرح‌های متفاوتی روی آن انداخت.

معایب: اما از جمله معایت جنس ممبران برای کابینت این است که آن‌ها به تیزی حساس هستند و اگر گوشه‌ای از آن‌ها خراش بردارد خاصیت ضدآب بودن آن از بین می‌رود. از طرفی دیگر جنس ممبران به شدت به نور حساس است و ممکن است پس از مدتی دچار رنگ پریدگی شود.

1

کابینت گلاس

منظور از جنس کابینت های گلاس آن دست کابینت‌هایی است که بر روی مغزی ام دی اف روکشی کشیده می‌شود به نام های گلاس. این جنس از آن جهت های گلاس نام گرفته شده که می‌تواند همچون شیشه درخشان و براق باشد. یکی از دلایل محبوبیت جنس های گلاس برای کابینت این است که به دلیل شفاف بودنش باعث می‌شود که آشپزخانه را عمیق‌تر به نظر برسد و این خواست یک زندگی و دکوراسیون مدرن است. کابینت‌های های گلاس از نظر ظاهری شکل‌های متفاوتی دارند و می‌توانند اکلیلی، مات، براق یا لمی گلاس باشند. منظور از لمی گلاس خاصیت بازیافتی بودن آن است.

مزایا: از جمله مزایای استفاده از کابینت های گلاس تنوع رنگی، مقاومت بالا، شفاف بودن و عمیق کردن آشپزخانه و سهولت در تمیز کردن آن است.

معایب: از جمله معایب کابینت‌های های گلاس که اکثرا در کابینت‌های روکش‌دار دیده می‌شود مقاوم نبودن در برابر خط و خش و تیزی است، بعلاوه اگرچه تمیز کردن آن آسان است، اما فورا لک انگشت‌ها روی آن می‌افتد. اگر بخواهیم از این مشکل فرار کنیم بهتر است کابینت‌های ضد لک های گلاس را تهیه کنیم.

1

کابینت فلزی

جنس‌ فلزی برای کابینت همواره یکی از جنس‌های محبوب در میان مردم بوده است چراکه مقاومت بسیار زیادی در برابر خراب شدن دارد. این در حالی است که اگر روی آن ضد زنگ بزنیم مقاومت آن چندین برابر می‌شود. اما، در روندهای متفاوت مد این روزها کمتر خانه‌ای را می‌بینیم که از کابینت‌های فلزی استفاده کرده باشد چراکه کمی سنگین هستند و ظرافت کمتری دارند. در میان فلزات متفاوت استیل یا فولاد ضد زنگ جنسی محبوب برای کابینت‌ها است چراکه مقاومت بیشتری نسبت به سایر فلزها دارد.

مزایا: از جمله مزایای استفاده از کابینت‌های فلزی ماندگاری و طول عمر زیاد آن، قابلیت رنگ‌پذیری و نصب آسان آن است.

معایب: از جمله معایب استفاده از کابینت فلزی، گران بودن، سنگینی زیاد، امکان فرورفتگی و زنگ زدگی آن در صورت مجاورت با رطوبت است.

1

جنس ام دی اف برای کابینت

ام دی اف یک مغزی مناسب برای روکش‌های محبوب کابینت سازی مثل پلی اورتان و ممبران است. پیش از این اما باید بدانیم که ام دی اف از خرده چوب‌هایی به وجود می‌آید که توسط رزین به هم چسبیده است. ام دی اف در نهایت تبدیل به تخته‌ای یکپارچه خواهد شد که می‌توانیم از آن برای ساخت کابینت و موارد دیگر استفاده کنیم.

مزایا: از جمله مزایای استفاده از ام دی اف برای کابینت ارزان بودن آن، انعطاف پذیر و رنگ پذیر بودن، برش خوری آسان، زیبایی، تنوع و در نهایت قابلیت نگهداری آسان از آن است.

معایب: از جمله معایب استفاده از ام دی اف برای کابینت مقاوم نبودن آن در گرمای بسیار زیاد است، و شل شدن اتصالات آن پس از مدتی است. بعلاوه کابینت‌های ام دی اف قابل بازیافت نیستند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

1

چگونگی انتخاب سبک کابینت

کابینت‌ها از نظر زیبایی‌شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی منزل سبک‌های متفاوتی دارند. انتخاب سبک کابینت برای خانه شما کاملا به این موضوع بستگی دارد که شما از چه سبک کابینت‌هایی خوشتان بیاید. از طرفی هر سبک کابینت نیازمند متریال متفاوتی است که بهتر است آن‌ها را بشناسیم تا بتوانیم انتخاب خوبی داشته باشیم. در ادامه سبک‌های متفاوت کابینت بررسی خواهند شد تا شما سبک دلخواه خود را در میان آن‌ها پیدا کنید.

1

سبک کابینت نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک در کابینت به سبکی گفته می‌شود که ما ظرافت کابینت‌های کلاسیک را با سادگی و استفاده از رنگ‌های خنثی در سبک مدرن بیامیزیم. در نهایت کابینت نئوکلاسیک ظاهری یکدست و زیبا خواهد داشت. جنس کابینت‌های نئوکلاسیک می‌تواند ممبران یا PVC باشد، اما مغزی‌ها عموما MDF هستند.

1

سبک کابینت کلاسیک

کابینت‌های کلاسیک عموما ظرافت و پیچیدگی‌های زیادی دارند و رنگ آن‌ها عموما گرم و دلچسب است. این سبک کابینت‌ها عموما منبت‌کاری‌های پیچیده و حکاکی‌های ریزبافت دارند به همین دلیل اکثرا از جنس چوب خام با رنگ‌هایی مثل پلی اورتان خواهند بود. نکته قابل توجه این است که کابینت‌های کلاسیک مناسب برای خانه‌هایی لاکچری و مجلل هستند و باید سایر بخش‌های خانه نیز با آشپزخانه، همخوان یا بهتر است بگوییم به سبک کلاسیک باشد.

1

سبک کابینت مدرن

این روزها اکثرا مردم به سمت سبک مدرن در دکوراسیون داخلی آشپزخانه کشیده می‌شوند. بنابراین، کابینت‌ها نیز بهتر است از سبک مدرن در چنین آشپزخانه‌ای پیروی کنند. کابینت‌های مدرن عموما ساده هستند و از خطوط راست پیروی می‌کنند و جزئیاتی ندارند. برای کابینت‌ها به سبک مدرن بیشتر از جنس‌هایی مثل پلی اورتان و های گلاس استفاده می‌کنند چراکه ظاهری شفاف با رنگی روشن دارد که خانه را دلباز و نورانی نشان می‌دهد.

1

سبک کابینت روستیک

اگر به آشپزخانه‌هایی علاقه داشته باشید که حال و هوای خانه‌های روستایی را دارند، می‌توانید از کابینت‌های سبک روستیک استفاده کنید. اولین و مهم‌ترین رکن در سبک روستیک برای کابینت استفاده از چوب خام و طبیعی برای آن است. به همین دلیل ممکن است هزینه زیادی را متحمل شویم. پالت رنگی در کابینت‌های روستیک می‌توانند به رنگ چوب از سایه‌های روشن تا تیره باشند.

1

سبک کابینت بوهمین

وقتی از سبک بوهمین حرف می‌زنیم به یاد سبکی می‌افتیم که فرهنگ و هنرهای متفاوت را تلفیق کرده است چراکه مفهوم این سبک از زندگی کولی‌ها گرفته شده است. از این رو کابینت‌های سبک بوهمین می‌توانند شکل، رنگ و طراحی متفاوتی داشته باشند. با این وجود بهتر است اشاره کنیم که کابینت‌ها در سبک بوهمین تزئینات و ظرافت زیادی دارند در حالی که حسی از یک فرهنگ خاص را به ما منتقل می‌کنند. از آن جایی که سبک کابینت بوهمین باید با طبیعت پیوند داشته باشد می‌توانیم از متریالی مثل چوب (به رنگ روشن) در آن استفاده کنیم. اما، بازی با رنگ‌ها در کابینت نیز می‌تواند ما را به سبک کابینت بوهمین نزدیک کند.

1

انواع صفحه کابینت

صفحه کابینت می‌تواند همچون میزآشپزی یا پیشخوان عمل کند، بعلاوه حضور یک صفحه جذاب بر روی اسکلت کابینت بر زیبایی آشپزخانه تاثیرگذار خواهد بود. حتی اگر فضای آشپزخانه‌تان شامل یک یا دو جزیره باشد نیز صفحه کابینت حکم فضایی مثل میزنهارخوری را دارند. حال ممکن است این صفحه پیرامون سینک ظرفشویی یا اجاق گاز رومیزی قرار گیرد. تنوع کاربرد و اهمیت صفحه کابینت باعث می‌شود که جنس، طرح، ضخامت و ویژگی‌های دیگر این صفحات مهم باشند. از صفحه‌های سنگی گرفته تا چوبی و حتی صفحات پلاستیکی ممکن است مناسب سبک و جنس کابینت‌های شما باشند و قیمت‌های متفاوتی داشته باشند پس بهتر است انواع صفحه کابینت را بشناسیم.

1

صفحه کابینت MDF

صفحه کابینت MDF یکی از پرمصرف‌ترین صفحات در میان ایرانیان است. جنس ام دی اف که از خرده‌های چوب و رزین تشکیل شده‌اند می‌توانند با روکش‌های متفاوتی به شکل‌های متنوع درآیند. صفحه کابینت ام دی اف عموما قیمت‌های متغیری دارد و باتوجه به این متغیر بودن با هربودجه‌ای می‌توان نمونه‌ای از آن را تهیه کرد. اما، نکته قابل توجه این است که اگر ام دی اف در مجاورت رطوبت قرار گیرد به مرور زمان استحکام خود را از دست می‌دهد و روکش باد می‌کند.

1

صفحه کابینت چوبی

اگر سبک آشپزخانه شما کلاسیک، روستیک، بوهمین و سبک‌هایی که با طبیعت ارتباط ویژه‌ای دارند باشد می‌توانیم از صفحه کابینت چوبی استفاده کنیم. بسته به نوع درختی که چوب از آن جدا شده است، طرح، قیمت و استقامت صفحه کابینت متفاوت خواهد بود. نکته این است که چوب یک متریال لوکس و مجلل است و می‌تواند به راحتی با سبک‌های لاکچری ارتباط برقرار کند. بهترین صفحه چوبی کابینت می‌تواند از جنس چوب‌هایی مثل چوب گیلاس، چوب بلوط، چوب سندان، چوب افرا و چوب روسی باشد.

1

صفحه کابینت سنگی

در میان صفحه کابینت‌های متفاوت، بهترین انتخاب صفحه کابینت سنگی است. دلیل این مساله مقاومت، استحکام، طول عمر و زیبایی سنگ‌ها است. اما، منظورمان از چنین سنگ‌هایی سنگ‌ها طبیعی است. حضور سنگ‌های طبیعی بر روی کابینت می‌تواند جلوه‌ای خاص و شیک به آشپزخانه شما ببخشد. قیمت سنگ‌های طبیعی برای کابینت عموما گران هستند، اما طول عمر آن‌ها به قدری زیاد است (درواقع تا نشکنیمش خراب نمیشه) که خرید آن برای ما صرف دارد. صفحه کابینت سنگی در برابر رطوبت، حرارت و خط و خش مقاوم است و آشپزی آسانی برای شما رقم خواهد زد. در این میان سنگ طبیعی گرانیت به دلیل زیبایی، استحکام بالا و قیمت نسبتا مناسبش می‌تواند انتخاب مناسبی برای صفحه کابینت باشد. در این میان یکی از لاکچری‌ترین و زیباترین سنگ‌های طبیعی برای صفحه کابینت سنگ مرمر است که می‌تواند آشپزخانه شما را تبدیل به نقطه کانونی منزلتان در دکوراسیون داخلی منزل کند.

1

صفحه کابینت سنگ مصنوعی

جنس صفحه کابینت می‌تواند سنگ مصنوعی باشد. سنگ‌های مصنوعی در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و گاهی می‌توانند از نظر کیفیت و دوام با سنگ‌های طبیعی رقابت کنند. این در حالی است که قیمت سنگ مصنوعی به شدت به صرفه‌تر از سنگ‌های طبیعی است. در این میان تنوع سنگ‌های مصنوعی هم بالا است و می‌توانیم رنگ‌های جذاب و متنوعی از آن ببینیم. از جمله بهترین صفحه کابینت‌های سنگ مصنوعی می‌توانیم به مارمونایت، کورین و کوارتز اشاره کنیم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال سنگ کوارتز از سیسیل تشکیل شده است که خود از دل طبیعت به دست می‌آید. در نهایت این سنگ به شدت مقاوم خواهد بود. نکته این است که حتی اگر سنگ‌های کوارتز دچار خراشیدگی شوند می‌توان آن را ترمیم کرد.

1

صفحه کابینت PVC

در میان انواع صفحع کابینت مثل چوبی، سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی، این روزها صفحه کابینت PVC به شدت محبوب شده‌اند. به خصوص اگر خانه‌ها از سبک‌های مدرن‌ پیروی کنند قطعا این جنس صفحه کابینت انتخاب آن‌ها خواهد بود. منظور از صفحه کابینت PVC لایه یا روکش‌هایی است که بر مغزی خاصی کشیده می‌شود. این لایه‌ها می‌توانند ضدآب، ضدخش و ضد لک باشند. صفحه کابینت PVC از نظر قیمت نسبت به سایر گزینه‌هایی که پیش‌تر یاد شد مناسب‌تر هستند.

نکاتی درباره صفحه کابینت

وقتی برای خرید صفحه کابینت رفتید حتما به گوشه‌ها و لبه‌های صفحه دقت کنید؛ این لبه‌ها باید نرم و گرد باشند.

بهتر است توقع خود و محل استفاده از صفحه کابینت را بسنجید و بعد انتخاب کنید، به‌عنوان مثال سعی کنید صفحه کابینت اطراف سینک را از جنس‌هایی مقاوم‌تر مثل کوارتز یا PVC در نظر بگیرید (سنگ و چوب هم جای خودشون رو دارن).

حین خرید صفحه کابینت به ضخامت آن توجه کنیم، صفحه کابینت می‌تواند 3، 5 و 7 سانتی باشد که اندازه استاندازد آن 5 سانتی‌متری است و ضخامت 7 سانتی متری را اکثرا برای مقاوم‌سازی جنس‌هایی مثل MDF در نظر می‌گیرند تا رطوبت نتواند به درون آن نفوذ کرده و بپوساندش.

1

انواع درب کابینت

جدای از جنس کابینت، سبک آن و صفحه آن باید به انواع درب کابینت هم توجه داشته باشیم. درواقع، درب کابینت یکی از اجزای کابینت است که ما مدام با آن در ارتباط هستیم، آن را باز و بسته می‌کنیم، دوست داریم زیبا باشد و با فضای داخلی آشپزخانه‌مان هماهنگی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین درب‌های کابینت که بین مردم محبوبیت فراوانی پیدا کرده است درب کابینت شیکر، بیدبورد، لوورد، شیشه‌ای و توکار هستند. جدای از جنس این نوع درب‌ها که می‌تواند هریک از گزینه‌هایی باشد که پیش‌تر یاد شد باید به طرح آن توجه کنیم.

درب کابینت‌ شیکر به آن دست از درب‌هایی گفته می‌شود که تزئینات ندارند و عموما رنگ‌هایی خنثی یا سفید دارند.

درب کابینت لوورد به شکل معمول باز می‌شوند اما شبیه به کرکره هستند و کمی جنبه تزئینی‌تر به خود می‌گیرند.

درب کابینت بیدبورد یک انتخاب ویژه برای کلاسیک پسندها است چراکه با شیارهای روی درب کابینت می‌تواند ظرافت را به آشپزخانه شما بیاورد.

درب کابینت شیشه‌ای می‌توانند کابینت‌ها را تبدیل به ویترین آشپزخانه شما کنند در حالی که از وسایل داخلش در مقابل گردو خاک و چربی محافظت می‌کند.

درب کابینت توکار به درب‌هایی گفته می‌شود که نسبت به قاب کابینت در یک سطح قرار می‌گیرد و ظاهری یکپارچه‌تر دارد.

1

انواع اکسسوری‌ها و جزئیات کابینت

به جز اسکلت، صفحه و درب‌های کابینت و با توجه به سبک آن‌ها باید به اکسسوری‌هایی مثل دستگیره نیز در دقت کرد. در کابینت‌های مدرن‌تر ممکن است دستگیره‌ها به شکل مغناطیسی و مخفی باشند، یا ظاهری کاملا ساده داشته باشند. اما، در سبک‌های پیچیده‌تری مثل کلاسیک و نئوکلاسیک دستگیره‌ها می‌تواند ظریف‌تر و پر تزئین‌تر باشند.

از دیگر جزئیاتی که باید در نصب کابینت به آن توجه کرد جزئیات کار است. جزئیاتی مثل لولا و آرام بند! لولاها باید از جنسی مرغوب مثل فولاد نورد نیکل اندود باشند تا مقاومت فراوانی داشته باشند. اگر لولا باکیفیت نباشد می‌تواند به متریال اصلی شما آسیب وارد کرد و باعث تاب آن شود. بعلاوه بهتر است برای کابینت‌های خود لولاهای آرام‌ بند تهیه کنید که از برخورد پر شتاب درب به اسکلت کابینت جلوگیری کند. در برخی موارد اگر کابینت‌های بالایی به شکل افقی باز شوند می‌توانید به جای لولا از جک استفاده کنید تا درب کابینت راحت‌تر باز و بسته شود.

 

 

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها