افزایش پاجوش سانسوریا تنها با رعایت 6 نکته

  • راضیه میرزاحیدری راضیه میرزاحیدری
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

دلتا نوشت: اگر قصد دارید با یک گلدان سانسوریا چندین گلدان زیبا داشته باشید، این روش پاجوش زدن گیاه را حتما امتحان کنید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای آن دسته از افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند بسیار لذت بخش است؛ به همین دلیل است که با دیدن یک برگ و جوانه تازه باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم نحوه تکثیر سریع پاجوش سانسوریا را به عاشقان گل و گیاه آموزش دهیم تا بتوانند در مدت زمان کم حجم گلدان خود را چند برابر کنند.

چکار کنیم تا سانسوریا پاجوش بزند ؟

به روش‌های مختلفی می‌توانید این گیاه آپارتمانی مقاوم را تکثیر کنید که یکی از آن‌ها قلمه زدن سانسوریا است؛ اما پاجوش سانسوریا تنها راهی است که نوارهای زردرنگ برگ سانسوریا ابلق حفظ می‌شود و سلامت گیاه هم حفظ می‌شود. در بسیاری از مواقع با توجه به نگهداری دقیقی که از گلدان می‌شود اما گیاه پاجوش نمی‌زند؛ به همین منظور در ادامه چند راهکار موثر برای پاجوش زدن سانسوریا به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نور

یکی از راه‌های موثر تحریک گیاه برای پاجوش، تامین نور کافی است؛ بسیار از افراد بر این باورند که سانسوریا جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم به نور است بنابراین نیازی به دریافت نور ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که گلدان را در یک محیط تاریک قرار دهید.

در صورتی که مکان نگهداری گیاه سانسوریا دارای نور کم باشد، رشد این گیاه کم و یا متوقف می‌شود و نمی‌تواند پاجوش بزند؛ از سوی دیگر نور مستقیم و زیاد خورشید هم باعث سوختن برگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه بهترین مکان برای قرار دادن سانسوریا پنجره‌های جنوبی است.

آبیاری

برخلاف تصور بسیاری از افراد سانسوریا جزو گیاهانی است که به میزان آب دریافتی حساس است؛ با رعایت میزان آبیاری در فواصل منظم گیاه به راحتی پاجوش می‌زند؛ در صورتی که آبیاری نامنظم انجام شود ممکن است گیاه پاجوش خود را از دست بدهد؛ بهترین زمان آبیاری و مراقبت از پاجوش سانسوریا هنگامی است که سطح خاک به عمق 5 سانتی‌متر کاملا خشک شده باشد

سایز گلدان

یکی از راه‌های تحریک گیاه برای پاجوش زدن، انتخاب یک گلدان با سایز مناسب است؛ در صورتی که سایز گلدان بزرگ‌تر از حجم گیاه باشد، گیاه تمام انرژی خود را صرف ریشه‌زایی در گلدان می‌کند که ممکن است چند ماه طول بکشد و بعد از آن گیاه شروع به پاجوش زدن می‌کند.

بنابراین بهتر است سانسوریا را در یک گلدان نسبتا کوچک قرار دهید تا ریشه‌ها با سرعت بیشتری در گلدتان پراکنده شوند و انرژی گیاه به جای ریشه‌زایی صرف رشد و تولید پاجوش شود.

دمای مناسب برای پاجوش سانسوریا

دمای متعادل محیط یک از عوامل مهم در سلامت و پاجوش زدن گیاه است؛ در خصوص گلدان سانسوریا بهتر است که در فصل تابستان گیاه از دور از پنجره قرار دهید؛ بهترین دما برای سانسوریا بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد است.

بهترین کود برای پاجوش زدن سانسوریا

عنصر فسفر برای رشد ریشه ها مناسب است و در بسیاری از کود ها یافت می‌شوند؛ از این روی بهترین کود برای سانسوریا می‌توان به کودهای ان پی کی (NPK) اشاره کرد. کود های N-P-K حاوی مقدار زیادی فسفات هستند که تولید ریشه را سرعت می‌بخشند.

استفاده از دارچین برای رشد سانسوریا

دارچین دارای خاصیت ضد التهابی است و به علت داشتن بوی خاص خود می تواند حشرات مزاحم یا آفت‌های موجود در روی ساقه و ریشه گیاه را از بین ببرد و روند پاجوش زدن با سرعت بیشتری انجام شود.

بهترین زمان جداسازی پاجوش سانسوریا

اگر قصد دارید پاجوش سانسوریا را از آن جدا کرده و در یک گلدان مناسب قرار دهید، بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش‌ها هنگامی است که پاجوش‌ها 5 تا 10 سانتی‌متر رشد کرده باشند؛ علاوه بر آن بهترین فصل برای جدا کردن پاجوش از گیاه اصلی، بهار و تابستان است

چرا پاجوش سانسوریا ابلق سبز میشود ؟

اگر سانسوریا شما برگ‌های ابلقی دارد اما پاجوش‌های آن سبز هستند، لازم است به چند نکته دقت داشته باشید:

عدم نور کافی

خاک نامناسب

کود نامناسب

دمای نامناسب

راضیه میرزاحیدری
راضیه میرزاحیدری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها