راهنمای جامع رنگ کردن خانه؛ از انتخاب رنگ تا شیوه رنگ‌آمیزی

  • طناز السادات حسینی فر طناز السادات حسینی فر
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه

راهنماتو- رنگ آمیزی دیوارهای خانه می‌تواند تحولی عظیم در ظاهر آن به وجود آورد. انگار شما با این کار غبارهای چند ساله را از دیوار پاک می‌کنید. شاید هر ساله به وقت خانه تکانی دستی به سر و صورت دیوارها بکشید و آن را تمیز کنید.

 اما، رنگ آمیزی خانه با توجه به ترندها، بازی با رنگ‌ها و تناسب ایجاد کردن میان رنگ دیوارها با مبلمان و لوازم منزلی که جدیدا تهیه کرده‌اید می‌تواند کیفیت و زیبایی خانه شما را دو چندان کند. به هر حال هر رنگی مناسب با سبک خاصی از دکوراسیون داخلی است و در بخش‌های متفاوت خانه، بهتر است رنگ مناسبی نسبت به اندازه آن بخش در نظر بگیریم.

 اگر بتوانیم با سایه رنگ‌ها بازی کنیم، در برخی از بخش‌ها می‌توانیم عمق ایجاد کنیم و در بخشی دیگر می‌توانیم حال و هوا و احساسی خاص به آن بیافزاییم. حال راهنماتو در نظر دارد راهنمای جامعی از رنگ کردن خانه به شما ارائه دهد تا از ابتدایی‌ترین گام؛ یعنی انتخاب رنگ مناسب تا شیوه رنگ‌آمیزی اوستای کار خود باشید.

1

چطور رنگ مناسب خانه خودم را انتخاب کنم؟

به گزارش راهنماتو، انتخاب رنگ مناسب برای خانه شما کاملا بستگی به سبک دکوراسیون داخلی، آپارتمانی یا ویلایی بودن، اندازه و نورگیر بودن آن دارد. باتوجه به این موارد شما باید رنگ مناسبی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید آن رنگ به خانه شما نشسته و زیبایی آن را دوچندان کرده است. در ادامه هر کدام از این موارد بررسی می‌شود تا بدانید چطور برای خانه خود رنگ مناسبی انتخاب کنید.

تاثیر سبک دکوراسیون داخلی بر انتخاب رنگ

این روزها طراحی دکوراسیون داخلی منزل تبدیل به هنری خاص شده است. به همین خاطر انتخاب رنگ دیوارها ارتباطی مستقیم با سبکی دارد که شما برای خانه خود انتخاب کرده‌اید. اکثر سبک‌ها به شکلی واضح از پالت‌های رنگی‌ای صحبت می‌کنند که ما می‌توانیم بر اساس آن‌ها رنگ دیوارهای خانه خود را انتخاب کنیم. در ادامه پالت رنگی چند سبک محبوب و رایج بررسی می‌شوند:

پالت رنگی مناسب برای رنگ آمیزی دیوارها در سبک مدرن باید خنثی، روشن و یا رنگ‌های غالب مثل مشکی هستند؛ رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای، سفید، بژ، کرم، نقره‌ای، طیف و سایه‌های متفاوت طوسی، می‌توانند رنگ‌های مناسبی برای یک خانه به سبک مدرن باشد.

1

پالت رنگی مناسب برای رنگ‌آمیزی دیوارها در سبک کلاسیک باید رنگ‌هایی گرم، پرزرق‌وبرق و تجملاتی باشد. بهترین رنگ دیوارها برای خانه‌ای به سبک کلاسیک خاکستری، کرم، قهوه‌ای، طلایی، رنگ‌های جواهری مثل یاقوتی، قرمز و طیف‌های متفاوت آن مثل یاقوت کبود، از طرفی طیف رنگ‌های سبز از ارتشی تا جنگلی هستند.

پالت رنگی مناسب برای رنگ آمیزی دیوارها در سبک مینیمالیسم باید خنثی، یکدست و با کمترین تناقض باشند. رنگ‌هایی مثل سفید، کرم، بژ، خاکستری، مشکی و غیره برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه به سبک مینیمالیسم مناسب هستند و باید تعادل، عمق و عدم شلوغی و حضور اشیا بدون استفاده را به ذهن برسانند.

پالت رنگی مناسب برای رنگ آمیزی دیوارها در سبک روستیک باید گرم، طبیعی و صمیمانه باشند. رنگ‌های متفاوت چوب از روشن‌ترین تا تیره‌ترین، رنگ سنگ‌های طبیعی و رنگ کاهگل و غیره می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای رنگ آمیزی دیوار خانه‌ها به سبک روستیک باشند.

1

پالت رنگی مناسب برای دیوارهای خانه آپارتمانی و ویلایی

وقتی از انتخاب رنگ مناسب برای دیوارهای یک خانه آپارتمانی یا ویلایی حرف می‌زنیم بدون شک منظورمان این است که اگر در خانه‌ای ویلایی باشیم، فضایی اختصاصی خواهیم داشت که ممکن است در وسط یک شهر یا یک ویلای ییلاقی در شهرهای کوچک‌تر و خوش آب‌وهواتر باشد. از طرفی خانه‌های آپارتمانی ممکن است نسبت به ویلاها اندازه‌های کوچک‌تری داشته باشند و همواره بر سر استفاده بیشتر از نور و فضای بزرگ درگیری‌های ذهنی به وجود آید. در این میان انتخاب رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه‌ای ویلایی با خانه‌ای آپارتمانی متفاوت خواهد بود.

حال اگر خانه‌هایی آپارتمانی و کوچک داشته باشیم برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای داخلی بهتر است از رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کنیم. برای ایجاد کردن جنب‌وجوش در چنین خانه‌هایی می‌توانیم تنها یکی از دیوارها را به رنگی تیره‌تر یا جسورتر مثل قرمز یا قهوه‌ای تیره در آوریم و از این طریق یک بخش از خانه را نسبت به بخش دیگر عمیق‌تر نشان دهیم.

اما اگر خانه‌هایی ویلایی و بزرگ داشته باشیم می‌توانیم با دستی بازتر رنگ‌ها را انتخاب کنیم. بسته به سبکی که خانه ویلایی ما دارد، رنگ‌ها می‌توانند طیف‌های متفاوتی داشته باشند و حتی بخشی از خانه ویلایی با بخش دیگر توسط تناقض رنگ‌ها جداسازی شده باشد.

1

تاثیر نورگیر بودن یا نبودن خانه در انتخاب رنگ دیوارها

یکی دیگر از مواردی که حین انتخاب رنگ برای دیوارهای خانه‌مان باید به آن توجه کنیم، نورگیر بودن یا نبودن خانه است. بدون شک خانه‌هایی که تعداد پنجره‌هایشان کم است، اندازه پنجره‌هایشان کوچک است یا در تمام بخش‌های خانه پنجره‌ای وجود ندارد در نهایت نور طبیعی کمتری در آن خانه خواهیم داشت. به همین دلیل حین انتخاب رنگ‌ها باید به سراغ رنگ‌های خنثی و روشن مثل سفید، کرم، بژ و طوسی روشن برویم.

1

اما اگر خانه‌مان نورگیر باشد و پنجره‌های بزرگی داشته باشد بسته به سلیقه مان می‌توانیم رنگ‌های متفاوتی انتخاب کنیم. به عنوان مثال اگر دوست داشته باشیم خانه روشن‌تر و دلبازتر از چیزی که هست به نظر برسد می‌توانیم پالت‌های رنگی خنثی انتخاب کنیم و اگر دوست داشته باشیم کمی جسورانه عمل کنیم از رنگ‌های متناقض و سایه‌های متفاوت رنگ‌ها استفاده می‌کنیم تا گرما، جنب‌وجوش، صمیمیت یا حتی آرامش را به خانه تزریق کنیم.

آیا همه خانه را باید یک رنگ کرد؟

1

انتخاب رنگ برای هر قسمت از خانه کاملا بستگی به احساساتی دارد که شما می‌خواهید از آن بخش دریافت کنید. بعلاوه، بسته به کارکردی که آن بخش از خانه دارد، رنگ‌ها می‌توانند متفاوت باشند. اما پیش از هر چیز بهتر است 3 رنگ اصلی که با یکدیگر همخوان هستند و توجه شما را به خود جلب می‌کنند انتخاب کنید. در این مرحله باید بیشترین دقت را بر سر این نکته که آیا واقعا آن رنگ را دوست دارید یا مدهوش ترندها شده‌اید به خرج دهید. با توجه به این نکته رنگ قسمت‌های متفاوت خانه می‌تواند متغیر باشد که در ادامه چند قسمت مهم خانه بررسی می‌شود.

رنگ مناسب دیوارهای یک آشپزخانه بهتر است درخشان و سرگرم‌کننده باشند. رنگ‌هایی مثل زرد، قرمز، سبز، سفید و آبی در طیف‌های متفاوت می‌توانند گزینه بسیار خوبی برای آشپزخانه شما باشند. هر یک از این رنگ‌ها می‌توانند احساسات متفاوتی به آشپزخانه شما ببخشند، اما در نهایت فضایی دلچسب و دلپذیر به وجود می‌آورند. مثلا اگر می‌خواهید در آشپزخانه غذاهایتان را میل کنید بهتر است به سراغ رنگ‌های اشتهابرانگیز مثل رنگ قرمز بروید.

1

رنگ مناسب دیوارهای اتاق نشیمن باید کاملا با پالت رنگی و سبک خانه شما همخوانی داشته باشد. با توجه به رنگ مبلمان، پرده و اکسسوری‌ها می‌توانید طیف‌های روشن‌تر یا تیره‌تری از آن رنگ را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید اتاق نشیمن شما گرم و صمیمانه باشد می‌توانید از رنگ‌های گرم مثل زرد و خردلی و ترکیب آن با رنگ سفید استفاده کنید. اگر می‌خواهید مبلمان برجسته‌تر باشد بهتر است دیوارها که حکم پس زمینه را دارند، رنگ‌هایی روشن مثل استخوانی و شیری داشته باشند یا خنثی.

رنگ مناسب دیوارهای سرویس بهداشتی بهتر است آرامش بخش باشد. اگر سرویس بهداشتی کوچکی دارید که نورگیر نیست بهتر است فقط به سراغ رنگ‌های خنثی و سفید بروید. اما اگر می‌خواهید کمی سرویس بهداشتی جذاب‌تری داشته باشید می‌توانید به سراغ رنگ‌هایی مثل آبی که آرامش‌بخش است و زرد که گرم است بروید. در این میان بهره بردن از رنگ چوب در طیف‌های متفاوت نیز می‌تواند سرویس بهداشتی شما را با طبیعت پیوند بزند و احساسات جذابی در سرویس بهداشتی شما ایجاد کند.

1

رنگ مناسب دیوارهای اتاق خواب کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. اگر می‌خواهید اتاقی داشته باشید که به هنگام باز کردن چشمتان آرامش ساحل را به یادتان بیاورد می‌توانید دیوارها را به رنگ آبی آسمانی یا شنی در بیاورید در حالی که با پالت رنگی سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی منزل بازی می‌کنید. اما، اگر دوست دارید صبحی بانشاط‌تر داشته باشید به سراغ دیوارهایی با رنگ‌های پرجنب‌وجوش بروید. مثلا می‌توانید یکی از دیوارها را قرمز یا سبز کنید و سایر دیوارها را با رنگی آرام‌تر رنگ آمیزی کنید تا تعادل در اتاق خواب شما برقرار شود.

1

انواع رنگ و انتخاب بهترین نوع رنگ برای خانه

برای انتخاب بهترین نوع رنگ برای دیوار خانه باید ابتدا انواع آن  و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را بشناسیم تا بتوانیم متناسب با اهدافمان رنگ مناسبی انتخاب کنیم. انواع رنگ‌های ساختمانی رنگ روغن، رنگ امولسیون، رنگ سلولزی، رنگ پلاستیکی، رنگ گرافیت، رنگ های اتیل سیلیکات، رنگ پلاستیک مصنوعی، رنگ پایه سیمان، رنگ قیری و رنگ آلومینیومی هستند و بهترین نوع رنگ برای دیواری خانه می‌تواند رنگ اکریلیک با پایه آب باشد چراکه دوام و زیبایی خاصی به خانه می‌بخشند. در ادامه برخی از پرمصرف‌ترین نوع رنگ برای دیوار خانه بررسی می‌شود.

رنگ روغن؛ یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها برای دیوار خانه‌ها رنگ روغن است آن هم از نوع آلکیدی. استفاده از رنگ روغن بیشتر برای محیط‌هایی مناسب است که رطوبت کمتری دارند چراکه ترکیبات اصلی آن سرب سفید، روی، لیتوفن، سرب قرمز و اکسید تیتانیوم هستند و ممکن است بسیار دیر خشک شوند. رنگ روغن که عموما به شکل سه لایه بر روی دیوار گذاشته می‌شود برای تمامی سطوح مناسب خواهند بود و در نهایت قیمتی مقرون به صرفه خواهند داشت.

1

رنگ اکریلیک به دلیل انعطاف بالایی که برای رنگ‌پذیری و خوابیدن بر روی سطوح مختلف دارد یکی دیگر از رنگ‌های محبوب برای دیوار گچی خانه‌ها است. نکته جذاب درباره رنگ اکریلیک این است که می‌توانیم آن را به شکل مات، براق و نیمه براق استفاده کرده و کاملا بر اساس سلیقه‌مان اجرا کنیم.

رنگ پلاستیک از این نظر که به سرعت خشک می‌شود و به شدت مقرون به صرفه است یکی دیگر از رنگ‌های محبوب برای دیوار خانه‌ها است. جدای از این مساله باید به این نکته اشاره کنیم که اجرای رنگ پلاستیک بر روی دیوار خانه بسیار آسان است. بنابراین با استفاده از یک غلتک یا قلم مو می‌توانیم خودمان آن را اجرا کنیم.

1

چگونه خودمان دیوارهای خانه را رنگ آمیزی کنیم؟ آموزش گام به گام

رنگ‌آمیزی دیوارهای خانه کار دشواری نیست، با دانستن برخی نکات کلیدی و راهنمای گام به گام آن می‌توانیم خودمان رنگ آمیزی دیوارها را شروع کنیم. حال 10 گام آسان پیش رو داریم که با رعایت کردن آن‌ها و با کمی دقت می‌توانیم نتیجه‌ای مطلوب بگیریم.

گام اول برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه تصمیم گیری و برنامه ریزی است؛ در این گام ابتدایی باید با خواندن توضیحاتی که پیش‌تر ارائه شد، رنگ مناسب و نوع رنگ را انتخاب کرده باشیم و مشخص کنیم که تقریبا چه مدت زمانی نیاز داریم تا بخش مورد نظر از خانه یا کل آن را رنگ آمیزی کنیم.

گام دوم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه تهیه مواد اولیه، رنگ، تجهیزات و غیره است. بهتر است قلم‌مو در اندازه‌های مورد نیاز، غلتکی مناسب، نردبان محکم، رنگ مورد نظر و غیره را کاملا در دسترس داشته باشیم تا در میانه کار چیزی از قلم نیافتاده باشد.

1

گام سوم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه جابه جا کردن مبلمان خانه و آوردن تمامی لوازم در بخش مرکزی خانه و کشیدن یک کیسه بزرگ یا پارچه‌ای بزرگ و ضد آب روی آن است تا مطمئن شویم لکه‌ای از رنگ روی آن نمی‌ریزد.

گام چهارم استفاده از نوار ضد رنگ برای لبه‌ها و بخش‌هایی است که نمی‌خواهیم رنگ کنیم یا بعدتر می‌خواهیم با قلم‌موهای کوچک در آن از رنگ‌های متناقضی استفاده کنیم. بنابراین نوارهای نقاشی را بر قرنیزها، کلید و پریزها، لبه‌های دیوار و غیره بچسبانیم تا محکم‌کاریمان را کرده باشیم.

گام پنجم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه تمیز کردن سطح دیوار و از بین بردن لکه‌هایی است که از پیش روی دیوار وجود داشته. این کار باعث می‌شود که چربی دیوار حذف شود و اگر لکه‌ای بر روی دیوار وجود دارد یکپارچگی رنگ جدید ما را از بین نبرد.

1

گام ششم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه یکپارچه کردن دیوار خانه است. برای این منظور می‌توانیم از یک سمباده، کاردک و مقداری گچ سفید آماده استفاده کرده و سطح دیوار را کاملا صاف و یکپارچه کنیم.

گام هفتم برای رنگ آمیزی دیواهای خانه استفاده از رنگ پرایمر است. رنگ‌های پرایمر به ما اجازه می‌دهد که دیوار را برای رنگ جدید آماده کنیم. پرایمرها گچ دیوار را مرطوب می‌کنند تا رنگ جدید به راحتی به آن چسبیده و جذب دیوار شود. برای اجرای پرایمر پیش از رنگ آمیزی دیوار بهتر است از غلتک استفاده کنیم تا کارمان یکدست‌تر شده و سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

گام هشتم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه نقاشی اولیه با قلم‌مو و دست است. هنگامی که لایه پرایمر خشک شد،  رنگ را با یک تکه چوبی یا با استفاده از همزن برقی کاملاً مخلوط کنید. نقاشی را با دست شروع کنید. نوک قلم مو را به اندازه 5 سانتی متر به رنگ آغشته کنید و اجازه دهید اضافی آن چکه کند. سپس، رنگ را بر روی دیوار بکشید. با حرکات صاف و خطی به سمت پایین حرکت کنید تا زمانی که محیط بیرونی را کامل کنید.

1

گام نهم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه رنگ زدن بخش وسیع دیوار با استفاده از غلتک است. حالا تمام سطح دیوار را با استفاده از یک غلتک پهن رنگ کنید. از غلتک خود برای اعمال رنگ از سقف به سمت پایین استفاده کنید. رنگ را به شکل کمتر از یک متر در یک متر و به شکل "W" روی دیوار بغلتانید. در حالی که به سمت «W» برمی‌گردید، بدون اینکه غلتک را بلند کنید، تکه‌های خالی را پر کنید تا دیوار کاملاً پوشانده شود. 2 الی 4  ساعت صبر کنید تا کامل خشک شود. اگر به رنگ عمیق تری روی دیوارها نیاز دارید، به همین ترتیب یک لایه دیگر اضافه کنید.

گام دهم برای رنگ آمیزی دیوارهای خانه ریزه کاری‌های نهایی است. پس از رنگ آمیزی دیوار، وقت آن است که صبر کنید. صبور باشید و اجازه دهید رنگ به مدت یک شب خشک شود. در همین حال، نگاهی به دیوار بیندازید تا لکه‌های نازک، توده‌ها، چکه‌ها یا سایر نواحی مشکل‌دار را قبل از تمام شدن کار بررسی کنید. و در تمام این مدت، ابدا به دیوارها دست نزنید. صبح روز بعد نوار نقاش را با احتیاط بردارید و تمام مبلمان و لوازم جانبی را که جابجا کرده‌اید به حالت اولیه برگردانید.

طناز السادات حسینی فر
طناز السادات حسینی فر

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها