ترشی انبه سبز رو به دو روش ترش و ملس درست کنید!

  • نغمه افشار نغمه افشار
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • زمان مطالعه : 3.2 دقیقه

راهنماتو- «ترشی فقط هفت بیجار! نهایت لیته! بادمجونم خوبه!»

اگر طرفدار ترشیجات هستید خودتان را محدود نکنید. با تمام میوه‌ها و مواد غذایی و خوراکی می‌توانید به راحتی ترشی درست کنید. ترشی انبه هم که به صورت بسته بندی و مخصوصا از نوع غیروطنی آن طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر شما هم دوستدار این نوع ترشی هستید زمان را از دست ندهید و حتما این دستور را ذخیره کنید تا در اولین فرصت نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

به گزارش راهنماتو، انبه را به دو حالت سبز و زرد دیده‌اید. انبه زرد از نوع رسیده‌ی آن است و سبز هم که دیگر مشخص است، هنوز کال و نرسیده است. بوی انبه و طعم جادویی آن وقتی تبدیل به ترشی می‌شود در کنار بعضی غذاها واقعا اشتهابرانگیز است و نمی‌توانید از خیر خوردن آن به راحتی بگذرید!

مواد لازم برای ترشی انبه سبز با طعم ملس:

انبه سبز

1 کیلوگرم

 سرکه

 1 لیتر

 شکر

 1 پیمانه

 نمک

 2 قاشق غذاخوری

 سیر

 5 حبه

 فلفل قرمز خشک

به مقدار دلخواه

 گلپر

 1 قاشق چایخوری

 تخم گشنیز

1 قاشق چایخوری

زردچوبه

1 قاشق چایخوری

سیاه دانه

1 قاشق چایخوری

طرز تهیه:

انبه‌ها را بشویید و به آرامی پوست آنها را بگیرید و به شکل دلخواه خرد کنید. اگر خیلی باسلیقه هستید و قیافه مربا و ترشی برایتان مهم است می‌توانید از قالب‌های مختلف برای برش انبه استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید سریعتر دست به عمل بزنید مکعب‌های کوچکی از انبه خرد کنید و کنار بگذارید.

سیرها را پوست بگیرید و آنها را هم به صورت ریز خرد کنید.

ادویه‌ها را هم اگر به صورت پودر نشده دارید و تازه هستند آسیاب کنید. ادویه تازه عطر و خاصیت بیشتری دارد.

یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید. سرکه، شکر، نمک و ادویه‌ها را داخل آن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا به جوش و خروش دربیایند. حدود 5 دقیقه باید این مواد با هم بجوشند تا عطر ادویه‌ها کامل خارج بشود. انبه‌های خرد شده را داخل آن بریزید و چند دقیقه‌ای زمان بدهید تا انبه‌ها نرم شوند و آن سفتی اولیه را از دست بدهند. بعد از اینکه شاهد نرم شدن انبه‌ها بودید قابلمه را از روی گاز بردارید و اجازه بدهید مواد ترشی خنک شود.

برای اینکه ترشی‌های شما سالم بماند و کپک نزند در مرحله اول حتما از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری آنها استفاده کنید و نکته مهم دوم این است که تمیز بشویید و حتما کاملا آنها را خشک کنید.

مواد ترشی را داخل ظرف بریزید، در آن را به خوبی ببندید و در یخچال قرار بدهید.

این ترشی بعد از خنک شدن قابل استفاده است ولی هرچه در یخچال بماند خوشمزه‌تر خواهد شد.

 

مواد لازم برای ترشی انبه سبز با طعم ترش:

 انبه سبز

1 کیلوگرم

 زردچوبه

1 قاشق غذاخوری

 دانه خردل

1 قاشق چایخوری

 دانه شنبلیله

1/2 قاشق چایخوری

 پودر فلفل قرمز

2 قاشق غذاخوری

 نمک

 1 قاشق غذاخوری

 روغن خردل

1/2 فنجان

 پودر آسافوتیدا

1 قاشق چایخوری

برگ کاری

10-15 عدد

طرز تهیه:

مانند روش اول عمل کنید. انبه‌های سبز را بشویید و به خوبی پوست آنها را بگیرید و خرد کنید. مجدد آنها را بشویید و آبکشی کنید.

در یک کاسه زرچوبه را به همراه دانه خردل، دانه شنبلیله، پودر فلفل قرمز و نمک به خوبی مخلوط کنید.

انبه‌های مکعبی خرد شده را داخل ظرف ادویه‌ها بریزید.

یک تابه روی گاز بگذارید و روغن خردل را داخل آن بریزید. وقتی روغن گرم شد پودر آسافوتیدا را به همراه برگ‌های کاری در آن قرار بدهید. این برگ‌ها و پودر باید در روغن خردل سرخ شوند. بعد از چند دقیقه آنها را به مخلوط انبه‌ها اضافه کنید.

شیشه‌ی مخصوص ترشی را بشویید و خوب خشک کنید. ترشی را داخل آن بریزید و در آن را محکم ببندید و دو هفته در جای خشک و خنک بگذارید. بعد از طی این مدت ترشی انبه سبز ترش شما آماده است. نوش جان بفرمایید.

نغمه افشار
نغمه افشار

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها